Jump to content

Dårlig erfaring med Winchester 308 XP3 på elg..!?


Zorro

Recommended Posts

Har to jaktkompiser som i år har dårlige erfaringer med W 308 XP3 150 GR på elg. Senest forleden dag med et rett sideskudd sentralt i bogplata på 120m. Kula ikke igjennom bogplata!! Så ut som hele greia hadde eksplodert uten å penetrere. Ikke kvist eller annet i kulebane. Tilbake til Oryx..

Tilsvarende erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

Hei, skaut okse på 245 kg og kalv med 1 skot på begge med denne kula, rett nok i 150 grains i 270wsm i år. 100 og 125 m hald. Rett ned og fine slakt. Kula hadde gått gjennom ryggen på oksen og stod mot bogplata på innsida (skote i ca 40 grader vinkel ovanfrå). Kulene heldt godt i hop og den eine såg ut som i reklamen eg har sett for kulene. Kula frå oksen hadde fått meir juling men heldt godt saman.

 

Men har og skote to vaksne hjortar tidlegare i haust med same kule/ammo. Veldig fine slakt men litt liten skotreaksjon nett med det same det small.

 

Førebels ingen grunn til å klaga for meg :smile: men kan henda det er ujamn kvalitet på desse? Eller at dei veltar i gitte snøggleikar/kaliber, i og med at blykjerna ligg bak i kula? (berre hypotese og sikkert feil).

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

For oss som har vært med noen år er dette ikke rart.

 

Den samme kula har hatt mange navn over snart 20 år og har ikke akkurat vært noen salgssuksess med noen av dem.

 

Black Talon, Failsafe og XP3 har vært de ulike navnene. Husker ikke det opprinnelige navnet fra 1990, men graver jeg litt i barken kommer jeg sikkert på det også.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Failsafe og XP3 er ikke samme kule. XP3 er en videreutvikling av Failsafe og begge er gode kuler. Har skutt mange hjort både med Failsafe og XP3 . XP3 er en fantastisk god kule og gir pene slakt. Gjennomskyting hver gang. Min erfaring er at kuler som gir gjennomskyting gir mye finere slakt. Prøvde å gå over til Fusion siden den er billig, men den ga lagde til mye søl og mye blodslått

kjøtt. Har skutt 8 hjort med den. Kommer til å gå over til XP3 til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...