Jump to content

GPS/GSM hundesporing- Tracker for Android


jaktdalen

Recommended Posts

Hei

Har brukt Tracker Hunter siden de tok over pointer, og konverterte til android-utgaven nå i høst. Bruker den under alle drev, og det fungerer utmerket. Kartene mener jeg er 1:50000, noe som i utgangspunktet er noe grovt, men da det kan "finger" zoomes kommer jeg ned i ca. 350m x 500m på skjermen.

Mener at Finland og Sverige har 1:20000 eller der omkring og selvsagt bedre detaljer i kartet enn vi i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@flalar

 

Det går vel ikke, da Astro bruker vhf kommunikasjon mellom sender/mottaker. Tracker Hunter bruker mobilnettet som kommunikasjon. Fordelen med Tracker er at du kan peile "fylkesmestern" world wide når du har dekning, har du en hund som jakter for deg(i nærmiljøet), er vel Astro`n grei.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det med batterikapasiteten på mobilen når man bruker dette da? Regner med dette spiser batterier til frokost, lunsj, middag og kvelds? For meg er det ubrukelig når jeg er i terreng uten telefondekning, og det fine med Garmin Astro er at den er vanntett, støtsikker og bygget for tøft bruk, noe mobiltelefonen min ikke er. Dette alternativet til hundepeiling utgår med høye kneløft for min del.

Link to comment
Share on other sites

Har fått testet litt.

 

Du bestemmer selv hvor mye batteri du vil bruke. Tracker halsbåndet kommuniserer med SMS eller med GPRS (dataoverføring ved live sporing.)

 

Det som bruker strøm på tlf er om du har GPS posisjonering av tlf på konstant. Har du det holder en Samsung Xvover en dag i skogen før den er tom for strøm. Slår du av GPS på mobil så holder den i flere dager.

 

Du får også i retur status på batteriet til hunden. Hvis den har god gsm dekning holder batteriene på halsbåndet i to døgn. Da bøtter du ivei SMS'er i denne tiden.

 

Har ikke testet live sporing men skal på jakt med en som har G400 halsbåndet og får testet litt da.

 

Bør jo ikke sammelignes med Astro, Astro er for stående fuglehunder. Tracker er for ordentlige jakthunder :D

 

Mer info fant jeg her:

www.peters.se

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Ja du sier noe men der som det ikke er mobildekning da......?

Har prøvd dette å hadde ikke kontakt mere en på 1/5 del av terrenge jeg jakte og tror det er mange med samme problemet.....

På samsung x cover hadde jeg strøm ca 6 timer uten gps på telefon men den leter etter nett hele tiden.

 

Opplegge er jo suverent der det er dekning men det varierer mye i det noske land.

Ps dette er min erfaring ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart at uten GSM dekning kan man ikke bruke Tracker sitt utstyr.

 

Det finnes jo noen hull i GSM dekningen i Norge ennå så jakter du i et av disse er det bare å glemme Tracker.

 

Det skal ikke rare GSM dekningen til før Astro er uaktuell. Med Astro er det helt svart hele tiden når hund er utenfor rekkevidde og det er ikke langt unna. Tracker halsbåndet smetter ut en SMS så snart det er et snev av dekning der hund er. Kan da godt være stille fra hund et par timer før det plutselig kommer inn SMS'er med posisjon igjen. Da blir alltid fører glad :D

 

Det finnes jo muligheter for kombinasjoner. Feks bruke både et Astro og et Tracker bånd på hunden. Har en kompis med NEG som bruker Swepoint VHF peiler i kombinasjon med Tracker. Swepoint har brukbar rekke vidde og den har en losindikator slik at du ser hva hund gjør selv om den er ute av GSM dekning.

Det verste med Astro synes jeg er at den er "stum".

 

Selv slipper jeg aldri jamten uten to halsbånd. Har en Tracker VHF peiler i tillegg til Tracker GSM bånd. Tracker VHF peileren har losindikator selv om den er litt mer primitiv enn Swepoint sin.

 

Jeg har kun den "gamle" typen tracker bånd og de har kommet med to nye modeller G400 og "Magnum"

Disse har AGPS og de skryter jo selvfølgelig av at levetid på batterier skal øke med 50% da denne typen GPS bruker mindre effekt ved oppdatering.

Med G400 kan man ha såkalt "live" sporing med oppdatering hvert 3 sek. (som Astro). Dette gjennom GPRS oppkobling.

Skal ut å jakte med et slikt G400 bånd i løpet av et par uker. Det skal blir spennende å se om dette virker.

 

Det er også innebygd losindikator i G400. Man skal da kunne stille følsomhet på denne fra Mobil slik at den slår ut ved ønsket volum. Man får da en alarm om at det er los med losfrekvensen til hunden (bjeff/minutt).

Dette er ikke dumt hvis det virker. Lyden fra hunden er tross alt det viktigste.

 

Det hadde vært gøy med andres erfaringer???

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo muligheter for kombinasjoner. Feks bruke både et Astro og et Tracker bånd på hunden. Har en kompis med NEG som bruker Swepoint VHF peiler i kombinasjon med Tracker. Swepoint har brukbar rekke vidde og den har en losindikator slik at du ser hva hund gjør selv om den er ute av GSM dekning.

Det verste med Astro synes jeg er at den er "stum".

 

Jeg har prøvd å bruke en eldre Pointer og en nyere Tracker sammen med både Astro 220 og 320. Ser ikke ut til å fungere. Astroen "jammer" satelittmottaket til DC40, og hundeenheten mottar ikke signaler fra GPS satelittene. Lysindikatorene på Pointer og Tracker hundeenheter går i feilmeldingsmodus. Det kan virke som om dette skjer så lenge de 2 halsbåndene er innenfor rekkevidde tilsvarende "blåtann". Får også stadige meldinger til Astroen om at en annen enhet forstyrrer m.m. Det er fortsatt mulig å ringe opp hunden.

 

Astro og gammeldags radiopeiler med losindikator fungerer greit sammen, og selv en "liten" NES ser ikke ut til å ha problemer med å bære 2 halsbånd.

 

Så lenge astroen fungerer foretrekker jeg å bruke den fremfor GSM/GPS enhetene. Sistnevnte har altfor dårlig kartverk og er vanskeligere å bruke. Etter en tids bruk savner jeg ikke losindikator på astroen. Med 5 sekunders oppdateringer leser jeg av sporloggen hva hunden holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to orange benefon GSM peilere og 2 halsbånd Tracker og begge fungerer UTMERKET sammen med Astro 220 og DC30 (og dc20) Greier ikke å skjønne at det går an å "jamme" et GPS MOTTAK-signal og en SMS ut dann og vann på den ene og andre, men ligger de delene som er i lomma for tett kan de slå inn akkurat som mobilen gjør det :wink:

 

Hvis jeg måtte VELGE og ikke hatt begge to på hunden hadde jeg uten tvil valgt Tracker for min jakt. Jeg bruker egentlig bare Trackeren med en vanlig mobil der jeg får koordinatene når jeg sender sms med ?LOC til hundedelen, koordinatsvaret scroller jeg på skjermen til astroen så ser jeg hvor han er, og ringer opp når jeg vl det. har program for liveoppdatering, men Astroen tar jo det 80% av tiden. det er i de resterende 20% når en kanskje virkelig har bruk for rekkevidde at Trackeren er gull verdt...eks. om hunden har stålos utenfor astrovidde, eller den er på en vei...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke enhetene i lomma som forstyrrer hverandre, men de 2 halsbåndene på hunden. Dette er ikke noe nytt. Kjenner flere som har tilsvarende problem. Astroenheten DC30 eller 40 funker, men ikke Pointer/Tracker.

 

Tolker det slik av det du skriver her at Garmin peil funker men Tracker funker ikke når du har et Garmin og et Tracker halsbånd på samme hund?

 

Var merkelig. Har kjørt masse Tracker/Garmin halsbånd på samme hund. Har ikke opplevd noe problemer med dette utover de problemene som ha vært med Garmin DC40 alene. Hadde aldri noe trøbbel med DC30 halsbånd og Tracker.

DC40 derimot har det vært så mye trøbbel med at Garmin skulle tenkt seg om to ganger før de sendte et slikt produkt ut på markedet men ingen sammenheng med Tracker sitt halsbånd.

 

Tracker er jo en vanlig mobil med innebygd GPS så for å feilsøke litt kan du jo ta DC40 halsbåndet og holde i nærheten av en hvilken som helst mobil når du bruker denne.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaktet en lang helg med Tracker G400 peilen og Tracker Hunter programmet installert på en Samsung Galaxy xcover telefon. Supert opplegg.

 

Pluss:

 

- bra skjerm Samsung, lett å lese kart selvi sterkt sol. Bra kart i 1:50000 (tror det er samme kart som finnes i gamle statens kartverk over hele Norge) Man laster kart etter behov. Du kan sitte hjemme på WIFI og laste ned kart over aktuelt område på null tid. Da slipper man problemer med nedlasting i terrenget hvis dårlig dekning.

 

- Bra batteri kapasitet på Samsung. Holder to døgn lett med bøtter av sms'er . Ved live sporing går det mer strøm så må tilpasse dette litt etter batteri.

 

-Livesporing funker rått. Bestemmer selv hvor ofte man skal ha kontakt med hund . Fra 3 sek og oppover. Velger man f.eks 1 gang pr minutt lagres data i dette tidsrommeti halsbåndet slik at innhold vises på skjerm når oppdatering kommer. SKal ikke rare dekningen til før man kan kjøre livesporing.

 

-Losindikator er kjempe presis. Kan stilles inn fra 1 bjeff og oppover pr minutt. Det betyr at smeller det i bikkja en gang kan du få varsel om det. Følsomhet på denne kan justeres.

Satt i bilen på vei opp til Jamtland og testet losindikator. Setter man alarm på 15 bjeff og bjeffer inn i halsbåndet så sier det pling i mobilen på bjeff nr 16. Imponert. Kompis stoppa på bensinstasjon på Elverum. Var såpass inne i testingen av losindikator at jeg ikke merket at det stod en bil med folk ved siden av oss. Kikket opp etterhvert og fikk se en gjeng som kikket forundret på meg. Rart, er dem ikke vant til å se voksne folk sitte å bjeffe inne i bilen????

 

Sporet etter hund på kart tegnes ekstra bredt nå hund loser over bestemt grense. På lørdag hadde vi en ganglos som gikk over flere timer. Moro å se hvordan dette ble tegnet på kartet og hvordan det ble mindre og mindre partier uten los for så å bli full stopp.

 

- Batteri på G400 båndet varer lenge. Ikke noe problem med 3-4 døgn hvis man går over til SMS når batteri tilsier dette. Styrer av/på tid på GPS fra mobil hvis behov for å spare strøm.

 

Minus:

- Ikke helt enkelt å komme igang med live sporing. Mye kontoer som skal opprettes og masse passord og sikkerhet med i opplegget på Tracker sin server. Ikke bare kjøp og bruk. Trøbla lenge med at vi brukte et kontant kort i G400. Gikk ikke med datatrafikk. Måtte tegne et vanlig abonnement. Litt banning der ja.....

 

-Pris, Koster 7000,- for en G400 i Norge. Mulig det kan kjøpes billigere over grensa hvis man tar turen.

 

 

Vi hadde hele tiden en Garmin DC40 også montert på hund . Ingen forstyrrelser å merke.

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...
  • 1 year later...

Kjøpte den faktisk for halvannen uke siden :-)

 

Sendte en melding til butikken i forkant, og spurte hvordan den fungerte til jakt. Fikk et svar om at det kom litt an på området jeg skulle jakte i. Den er avhengig av at det er dekning der hvor bikkja er, og der hvor du selv er. Mobildekning altså. Jeg har bare såvidt testa på en tur, og det ser bra ut. Om den funker til jakt, det finner jeg ut i høst :-D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den faktisk for halvannen uke siden :-)

 

Sendte en melding til butikken i forkant, og spurte hvordan den fungerte til jakt. Fikk et svar om at det kom litt an på området jeg skulle jakte i. Den er avhengig av at det er dekning der hvor bikkja er, og der hvor du selv er. Mobildekning altså. Jeg har bare såvidt testa på en tur, og det ser bra ut. Om den funker til jakt, det finner jeg ut i høst :-D

 

Hva heter app`n som du bruker sammen med denne? Jeg har vel en viss tro på at man ikke trenger kjøpe utstyr til ei heil lønning for å ha kontroll på hunden :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...