Jump to content

rypejakt stengt,en grunneier gir lov.


v-max

Recommended Posts

beitelaget har satt datoen for rypjakta her til den 15 okt....i forige uke ble det rabalder da en frekkas (kjent tjyvjeger og tjyvfisker) hadde spurt en grunneier som ikke er med i beitelaget om lov,og fått det til å jakte ryper i området før den bestemte jakttida.hvordan er loven angående dette?min far er grunneier der i området,kan jeg bare traske i vei,før den 15 okt jeg og da???

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis din far ikke er med i et grunneierlag som har bestemt noe annet.

Et beitelag/grunneierlag kan ikke bestemme over områder som ikke er med i laget sine områder.

 

På ørlandet er det noe som heter nordre ørland grunneierlag. Der har de delt inn jaktområdene for gås i blå og røde soner. Der kan du jakte på blåe soner annenhver uke og røde soner annenhver uke. Onkelen til min samboer er ikke med i grunneierlaget, så jeg kan jakte på de åkrene hvilken uke jeg vil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at det er noko eg har misforstått, eg ser ikkje heilt problemet her. Forstår det slik at han ikkje jakter på beitelaget sine områder, da er det vel ingen konflikt? Allemannsretten gir han adgang til å krysse utmark på vei til der han skal jakte. Eg kan ikkje sjå at denne "tjuvjegeren" har gjort noko galt.

 

Eller legger beitelaget seg opp i korleis andre grunneigarar driver sine områder. Det vil vel i såfall være jamgodt med å stikke nasa si i andre sine saker.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg lovmann (advokat, politi, jurist eller forøvrig utdannet i området).

 

Men det viktige her er jo eiendommen som det jaktes på, hvem som disponerer jaktretten der, og reglene til den/de som disponerer denne jaktretten. Disse reglene skal følges - av alle.

 

Om grunneier har gitt jaktretten til ett grunneierlag, kan han ikke gi noen lov å jakte der utenom grunneierlagets regler. Enten han er enig i reglene eller ikke. Så dersom grunneierlaget har godtatt beitelagets ønske om jaktstart 15 oktober, kan han ikke gi noen lov å jakte før selv om han ikke er medlem i beitelaget. Det er grunneierlagets regler som gjelder. Ikke grunneiers egne regler.

 

Har han derimot ikke gitt jaktretten til noen annen, kan han også gi hvem som helst lov å jakte når som helst, innenfor landets jakttids rammer. I slike tilfeller kan selvsagt ikke jegeren jakte utover eiendommens grenser.

 

For meg høres det ut som en grunneier som er med i grunneierlaget, men ikke beitelaget. Han har gitt en spesiell jeger lov å jakte på sin eiendom, til tross for reglene til grunneierlaget. Jeg vil si han ikke har lov å gjøre det. Men dette blir lokale regler, og her er det nok grunneierlaget som må reagere.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

... forkorta sitat.....

 

Om grunneier har gitt jaktretten til ett grunneierlag, kan han ikke gi noen lov å jakte der utenom grunneierlagets regler. Enten han er enig i reglene eller ikke. Så dersom grunneierlaget har godtatt beitelagets ønske om jaktstart 15 oktober, kan han ikke gi noen lov å jakte før selv om han ikke er medlem i beitelaget. Det er grunneierlagets regler som gjelder. Ikke grunneiers egne regler.

 

Har han derimot ikke gitt jaktretten til noen annen, kan han også gi hvem som helst lov å jakte når som helst, innenfor landets jakttids rammer. I slike tilfeller kan selvsagt ikke jegeren jakte utover eiendommens grenser.

 

For meg høres det ut som en grunneier som er med i grunneierlaget, men ikke beitelaget. Han har gitt en spesiell jeger lov å jakte på sin eiendom, til tross for reglene til grunneierlaget. Jeg vil si han ikke har lov å gjøre det. Men dette blir lokale regler, og her er det nok grunneierlaget som må reagere.

 

Mvh Dagl

 

TS gir ingen opplysninger som skulle tilsei at grunneigaren er med i eit grunneigarlag eller har gitt jaktretten til eit slikt.

 

For øvrig einig i din analyse, det springande punkt er hvilke avtaler grunneigar har inngått.

Link to comment
Share on other sites

"For meg høres det ut som en grunneier som er med i grunneierlaget, men ikke beitelaget. Han har gitt en spesiell jeger lov å jakte på sin eiendom, til tross for reglene til grunneierlaget. Jeg vil si han ikke har lov å gjøre det. Men dette blir lokale regler, og her er det nok grunneierlaget som må reagere."

 

bingo,det er slik det er.

Link to comment
Share on other sites

"For meg høres det ut som en grunneier som er med i grunneierlaget, men ikke beitelaget. Han har gitt en spesiell jeger lov å jakte på sin eiendom, til tross for reglene til grunneierlaget. Jeg vil si han ikke har lov å gjøre det. Men dette blir lokale regler, og her er det nok grunneierlaget som må reagere."

 

bingo,det er slik det er.

 

Er han med i grunneierlaget, så er han med. Da må han følge grunneierlagets regler. Om grunneierlaget har etterkommet beitelagets ønske om utsatt jakt, så må han forholde seg til det. Han kan ikke gi jaktrett til særskilte personer utenom.

Men, her er det grunneierlaget som må reagere, og du må gå via dem.

Skriv ett skriftlig, vel dokumentert og saklig brev til grunneierlaget`s årsmøte der du ber at de får sine medlemmer til å handle i tråd med grunneierlagets regler, og ikke gir særrettigheter til enkeltpersoner.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...