Jump to content

Kikkertmontasjer


ailoen

Recommended Posts

Leupold QR.

 

Yess, det stemmer! Tusen takk! :)

 

Leopold QRW er no annet, sant?

 

Jeg skulle gjerne hatt skinner som er garantert nullpunkt, men jeg vet ikke helt om disse er det. Sist jeg tok av under transport og putta på igjen, så måtte jeg skyte inn på nytt.

 

Kanskje hel skinne fungerer bedre?

Link to comment
Share on other sites

QRW er stålringer for baser av Weaver-type.

Erfaringsmessig er QR-montasjene noe av det mest stabile som er der ute mhp. montering/demontering. Et trick som kan være verdt å notere seg: Sett ringene ned i basene og trykk siktet ned og frem når du vipper over låseboltene.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg QR på alle rifler.

Jeg har ikke problemer med at de er ustabile.

Her er en femdelt luftblink beregnet for 10m skyting.

Min Sauer 202 med 22-250 løp og en 8x56 Swaro på toppen har vært demontert. Kikkerten har vært i bruk på et annet våpen.

Ettter at 22-250 løpet var tilbake i kassen . Kikkerten ble klikket tilbake til der den sto når den var på denne konfigurasjonen.

Her er første testskudd på 100m.

normal_DSC_8502A.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noe "klikkepunkt" i montasjene, altså at man vet når dem er helt på plass, eller skal man bare stramme med fingrene til man ikke klarer mer?

 

JMONSEN: Det der er ikke værst, hadde man hatt så bra treff på 100 meter etter at kikkerten hadde vært løs så hadde man hoppet rundt som Jompa Tormann med kofta og komagan.

 

Jeg tror jeg var ca. 15 klikk i 1/4 moa til ene siden, husker ikke helt hvilken det var, og da var det nesten at æ ikke banka den på plass med hammer for å være sikker på at jeg ikke finner på å ta av kikkerten igjen.

Link to comment
Share on other sites

<12,7mm

Our QR mounts allow you to remove and reattach your scope and return to within 1/2″ of the original point-of-impact. The patented lever mechanism, machined with precision tolerances, engages the steel base to the ring, pulling it down and forward and locking it into its “zero” position. You get ease, convenience, and field-proven, repeatable accuracy.
Link to comment
Share on other sites

Viktig for 'zero' å skru til hendlene med noenlunde likt moment hver gang. Jeg setter QR rett ned, og flytter først begge hendler til de "tar". Tighter så begge med jevnt trykk samtidig med en tommel på hver hendel til jeg ikke klarer mer. Har funket bra så langt. 9,3x62mm med Kahles.

Link to comment
Share on other sites

Fornøygd med mine qr eg og, einaste ei gong eg fekk store treffpunktforskjellar, viste seg at eg ikkje hadde stramma hendelen godt nok og den løsna under skyting.

 

Også fornøyd med mine, og de gangene jeg har tatt de av og på så har treffpunktforskjellen vært neglisjerbar. Jeg stoler likevel ikke hundre prosent på dem, og går ikke på jakt uten å ha vært på skytebanen mellom demontering og jakt. Mulig jeg er for skeptisk...

Har også litt tvil om slitestyrken til systemet, så jeg demonterer ikke i tide og utide... Har en kompis med svingmontasje (ERA tror jeg) og feelingen er ganske annerledes på de. De inngir liksom umiddelbart tillit. Ser ikke bort fra at jeg skifter til noe slikt en eller annen gang. Det skal dog nevnes at prisen er en annen for disse enn for QRene....

Link to comment
Share on other sites

Viktig for 'zero' å skru til hendlene med noenlunde likt moment hver gang. Jeg setter QR rett ned, og flytter først begge hendler til de "tar". Tighter så begge med jevnt trykk samtidig med en tommel på hver hendel til jeg ikke klarer mer. Har funket bra så langt. 9,3x62mm med Kahles.

 

Ja skulle igrunn ynskje at det var ein vanleg skrue istaden for hendel. då ville det vere mogleg å bruke momentnøkkel på systemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoler likevel ikke hundre prosent på dem, og går ikke på jakt uten å ha vært på skytebanen mellom demontering og jakt. Mulig jeg er for skeptisk...

 

Sama her. tek eit test skot på jordet heime før eg reiser på jakt. skal teste dette grundig før eg stolar 100 prosent på montasjen. er perfeksjonist når det gjeld innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg QR på alle rifler.

Jeg har ikke problemer med at de er ustabile.

Her er en femdelt luftblink beregnet for 10m skyting.

Min Sauer 202 med 22-250 løp og en 8x56 Swaro på toppen har vært demontert. Kikkerten har vært i bruk på et annet våpen.

Ettter at 22-250 løpet var tilbake i kassen . Kikkerten ble klikket tilbake til der den sto når den var på denne konfigurasjonen.

Her er første testskudd på 100m.

normal_DSC_8502A.jpg

 

Mulig jeg datt litt av her, men setter du kikkerten over på et annet våpen med QR baser da, uten å løsne kikkerten fra ringene?? Har du mao to 100 % identisk plasserte QR baser som kikkert (med ringer) smokker rett nedi??

 

Selv setter jeg alltid fast ringene i basene, for så å montere kikkertsiktet i ringene. Ingen våpen har vel 100 % lik plassering av basene. Funker vel dårlig å flytte kikkertsikte med QR eller QRW ringer påmontert fra rifle til rifle, hvis en ønsker en mest mulig spenningsfri montering??

 

Jeg har liksom konkludert med at en kan ha flere kikkertsikter til én rifle men ikke flere rifler til ett kikkertsikte - da må en i så fall demontere ringer fra siktet når en flytter siktet fra ett våpen og over på et annet.

Link to comment
Share on other sites

Den siste der er jeg ikke enig i. Leupold std. montasje ("svingmontasje" er neppe ment for å tas "av og på" med jevne mellomrom. Den er mer av permanent type. For det første vil jeg anta at den fremre ringen ikke er tiltenkt for mange rotasjoner i sporet - den vil trolig på sikt slites. Du må også ha høvelig verktøy for å vri ringen i den fremre basen. Du skal ikke bruke kikkertsiktet som lang arm. Til sist skal det utrolig lite til med den bakre skruen, før du justerer deg ut sideveis.

 

Har både leupold QR, QRW og Std. på div. våpen. Std. montasje er i mine øyne sistevalget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Mulig jeg datt litt av her, men setter du kikkerten over på et annet våpen med QR baser da, uten å løsne kikkerten fra ringene?? Har du mao to 100 % identisk plasserte QR baser som kikkert (med ringer) smokker rett nedi??

 

Du datt ikke av.

Men jeg oppererer med to Sauer 202 kasser. Og her er likheten i kassene innenfor et toleranse område som er akseptabelt. Vi snakker om 1/100 mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...