Jump to content

Remington Seven


Hennesy

Recommended Posts

  • 11 months later...

Hei ! Jeg våger meg på å blåse litt liv i denne tråstumpen. Jeg lurer på om stokkene på en normal seven er god å skyte med, eller om det er å anbefale å skaffe seg en annen stokk, Er det slike at det er forskjellige kvalitetsnivåer på de, slik at en kan få en fra butikk som jeg ikke trenger å sende til børsemaker for å fikse/skifte avtrekk, rette opp kasse etc ?

 

Det hadde vært nyttig for meg om noen visste ;)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en 7-tråd med massevis av info, men kanskje ikke alle spørsmålene herfra er besvart der. Jeg vil derfor bidra med mine begrensede kunnskaper etter å ha hatt kun en original 7 SS, samt klødd på noen få andre. Mod 7 finnes meg bekjent ikke i venstreutgave (det er påfallende hvor seiglivet okkupasjonsmaktens (1940-45) uttrykk for venstrehendte skyttere og geværer har vært).

 

Av stokker finnes det en gammel trestokk, den virker stabil nok men har litt lav og skrå kolbe. Sikkert fin til bruk med åpne sikter. Plastkolben som er på de fleste SS-utgaver (min var en sånn) er fin å holde i, og ganske lett, men har tynt forskjefte og er veldig myk. Jeg vil anta at det er en utfordring å få den til å holde på beddemasse, dessuten har den av en eller annen korka grunn skrå kolbekam til tross for at geværet ikke er utstyrt med åpne sikter. Helt grei å skyte med men ikke optimal den heller. Laminatkolben som er på noen modeller er velformet, og sikkert et under av stabilitet og skytevennlighet, jeg har ikke prøvd den i praksis. Ulempen er at den er tung.

 

Kjøper du eldre mod 7, så pass på hvordan den ser ut på låskassebroen. Eldre modeller har bare ett hull og er beregnet på skinnebase, skal du ha todelte baser må det borres, eller bedre, kjøp en nyere med to hull.

 

Kvaliteten ellers kan variere, geværet må som fra andre produsenter prøves før du vet hva du har. Skulle jeg hatt en ny mod 7 idag (det skal jeg ikke, sucker for mauserutdragere som jeg er) ville jeg lett opp en brukt som noen har brukt penger på. Avtrekksjobb er kjekt, brukervennlig stokk er fint, og det følger ofte med en brukandes kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...