Jump to content

Zeiss Victory 3-12x56 uten lys vs Meopta Meostar3-12 m lys.


hjortejegeren2

Recommended Posts

Min erfaring med lys.

Kjøpete i vår en Victory med lys. Har kun erfaring fra billige sikter uten lys fra før.

Skjøt kolle under ganske krevende lysforhold første helgen i jakta.

Sånn jeg ser det er det to fordeler med lys.

Den første som mange fort kommer inn på (og som du sikkert har lest om) er at dersom dyret står mot mørk bakgrunn så kan retiklet forsvinne. Jeg har tysk nr. 4 i Victoryen min. Har enda ikke hatt den utfordringen og ser ærlig talt ikke for meg at jeg noen gang vil skyte på noe under forhold der jeg ikke klarer å se tysk nr. 4, men jeg har tatt feil før.

Det jeg merket i praktisk situasjon (i krevende lys) på kolla mi og som jeg synes er vel så interessant er at når jeg skulle konsentrere meg om å sette siktet riktig i dyret så blei det mye lettere med lys på. Jeg kunne se "gjennom" retiklet og rett på dyret. (Fokusere på dyret) øyet oppfattet det svake lyset uten at jeg trengte å fokusere på retiklet.

Jeg hadde veldig god tid på meg til å felle dyret mitt. Det var på bø, og jeg kunne kontrollere situasjonen. Jeg ville vente til dyret sto i optimal stilling før jeg eventuellt satte skuddet. Siden det var føste dyr jeg felte i så krevende lys brukte jeg god tid på å prøve med og uten lys. Justerte lyset opp og ned. Det hadde ikke blitt noe skudd uten lys.

Merk: Dette hadde ikke noe med at jeg ikke så retiklet, for det hadde jeg full kontroll på (relativ lys bakgrunn) men det faktum at jeg kunne se gjennom retiklet og på dyret uten dobbeltfokusering.

Det faktum at jeg har vært i en skyt/ikke skyt situasjon gjør at lys er verdt det for meg. Andr får avgjøre om det er verdt det for dem.

En annen ting. En kamerat av meg hadde en stunde en Meopta. Topp kikkert på alle måter, men det er ikke en Victory. Den er større, tyngre osv osv.

 

Skal ikke være lett dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt i samme dilemma for litt siden. Jeg endte opp med å heller bruke litt ekstra for å få en Victory MED lys. Både og liksom.

 

Lå faktisk i fjelle med både R1 og Victory side om side her for en stund siden, Jeg angrer IKKE på de ekstra tuselappene det kostet å få en Victory. I mine øyne var den mer avslappende å se gjennom, Eller mindre annstrengende om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del dyr båed med og uten lys, og jeg ville nok valgt Zeissen av de to. Det er noen få ganger lyset i retikkelet gjør det forsvarig å skyte hvor det ikke ville vært greit uten, men dette er forsvinnende sjelden i min erfaring. Jeg ville mye, mye heller hatt eminient glass uten lys en midedlmådig med måtte jeg velge. Nå som jeg har blitt litt eldre og fått bedre råd er det ja takk begge deler som gjelder.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=36718691" target="_blank

 

Sjekk denne annonsen, her får du en Zeiss Diavari V 3-12x56 med lys til 8500kr ! Riktig nok retikkel 44, men det er vel omtrent samme retikkelet i en Meopta R1 så vidr jeg husker. Jeg har i dag en Victory med ret 69, og er kjempe fornøyd. Hadde R1 før denne, men når storbukken med stor S forsvant pga ikke optimal optikk, ja da var det bare å skrape sammen til top of the line.

Nå kan jeg ihvertfall ikke "skylde på" optikken....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to victoryer og den anbefales på det sterkeste. Jeg var veldig oppsatt på at jeg måtte ha lys, men etter en del timers bruk så er det utrolig skjeldent at lyset er på.

Som det er skrevet lenger oppe så velger man ikke lys fremfor opptikk.

Har hørt at metaoptaen kan være litt varierende på øyeavstanden når man variere forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...