Jump to content

22-250, hvor?


JoeHugin

Recommended Posts

Er dette et dyrt kaliber å skyte blink med?
Dette er vel et av de spørsmålene man bør stille seg, i god tid før en kjøper våpen (joda, du kan jo ha lånt rifla).

 

Hvis man kun ser på økonomi, og "kan brukes til det meste"-argumenter, blir svaret, som kjent, 6,5x55, uansett hva spørsmålet er!

 

Jeg kjøpte Remington UMC-ammo til 5,75 pr stk. på G-sport (Axel Brun?) i Trondheim for 5 år siden. Jeg kjøpte samme sort på NAVA i Namsos nå i sommer, prisen der var da 10,25. NAVA solgte også omtrent samme type kule (45 grs. hullspiss), med Winchester-merke, til en nærmest symbolsk pris.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen kan ikke uten videre brukes som rettesnor. 22-250 er en "sær" patron, den er "blodtrimmet", i forhold til kaliber. Derfor kan små endringer i komponenter gjøre store utslag på presisjonen. Min Rem VLS setter 5 Hornady blyspiss i pene 15-mm-samlinger på 100 meter. Med Nosler P i samme vekt og ladning, blir "samlingene" ca 70 mm!

 

Hastighet er et bedre mål for løpsslitasje (når man ikke har "bore-scope" tilgjengelig) - går hastigheita ned, er det et tegn på utbrenning i bakre del av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...