Jump to content

Marlin 336 + demper?


MorganKane

Recommended Posts

Rifla er som dere sikkert vet i .30-30, vet ikke helt hvor ideelt det er for demping. Men har funnet ut at jeg tar sjansen.. Håper kanskje noen her har noen tips?

 

Tanken er å kappe bort noen millimeter ytterst på framsiktet selv sånn at det blir 1.5cm fram til munningen. Har funnet ut at det går uten å ødelegge fremre skruefeste. 1.5cm burde duge.. men så var det magasinrøret da, det 'starter' 1.2cm fra munningen og buer vekk.

Med litt flaks tror jeg det må kunne gå akkurat, dersom demperen ikke er sylindrisk som ei tønne, men kon i fra der gjengene sitter.

Noe som bringer meg over på demper type.. her har jeg fundert på ALM's IMS demper i titan. Hvilken type ALM demper bør i såfall brukes til dette kaliberet?? 'Buer' ALM demperene noe vekk/er skrå fra gjengene slik at det går klar for magasinrøret?

 

Dette er selvsagt noe jeg kunne spurt ALM om, noe jeg forresten også har gjort, men der råder kaos for tiden.. så kanskje noen her som vet ?

 

 

Også til slutt.. som trønder nå bodsatt i oslo har jeg ikke riktig enda fått plottet inn gode børsemakere på kartet, tips der også kanskje? ;)

 

 

 

Mobil bilde og litt info for å gjøre emnet mer interessant:

Det sitter en en Leupold VX3 3-10 på ett 'quick release' feste av samme fabrikat. Hele stasen i stainless steel, mer for morro skyld enn av praktiske årsaker. Tofoten er en sånn 'skru-på-reimfestet' sak, som fungerer greit nok og er kjapp å ta av. Reima er noe jeg fant på xxl, ryggsekk type for de litt ambisiøst lange dagsturene. Vet ikke hvordan den er i praksis. Men noe jeg vet hvordan fungerer, er en 'Wild West Happy Trigger' (eller noe i den duren) som jeg har montert på rifla. Gir ett nesten for lett avtrekk, men som gammel skiskytter passer det lette avtrekket meg godt. Genial liten sak som kan anbefales.

 

07082008097.jpg

Link to comment
Share on other sites

'Buer' ALM demperene noe vekk/er skrå fra gjengene slik at det går klar for magasinrøret?

 

Dette er selvsagt noe jeg kunne spurt ALM om, noe jeg forresten også har gjort, men der råder kaos for tiden.. så kanskje noen her som vet ?

 

 

Her er bilde av demperen. Sier vel sitt om utforminga.

 

http://www.alms.no/produkt.cfm?a=product&b_id=426556

Link to comment
Share on other sites

Ahh.. da blir det ikke en 'liten og hendig' demper som først tenkt. Men det positive med det er vel at smellen blir redusert noe mer.

Har søkt etter 'børsemaker oslo' i gulesider nå, men der var det sannelig ikke mange treff å få gitt :roll:

 

 

Kan anbefale Børselars på industrifeltet ved E6 på Dal/Eidsvoll :D

Link to comment
Share on other sites

Ahh.. da blir det ikke en 'liten og hendig' demper som først tenkt. Men det positive med det er vel at smellen blir redusert noe mer.

Har søkt etter 'børsemaker oslo' i gulesider nå, men der var det sannelig ikke mange treff å få gitt :roll:

 

 

Kan anbefale Børselars på industrifeltet ved E6 på Dal/Eidsvoll :D

 

Takker for tips, men jeg har fremdeles ikke somlet meg til å kjøpe bil.. så håpet på at det fantes noen dyktige i oslo området.

 

G.Larson;takker, da blir det kanskje den i stedet. Synes denne rifla kler en mindre demper bedre..

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en bestilling på IMS M2 demperen i størrelse .243 til 8 mm i Titan, djevelsk dyr sak.. men er forhåpentligvis verd det.

 

Gjenstår bare å finne noen som kan gjenge opp pipa (og som befinner seg i oslo området), så er jeg forhåpentligvis klar for årets hjorte jakt:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...