Jump to content

Tung Tikka M690 lettere?


kjetil_338

Recommended Posts

Har idag en M690 i 338WM(55cm løp) med en hjemmeprodusert jaktstokk. Veide i går riggen til 5,1kg og det blir definitivt i overkant av hva jeg vil gå rundt og bære på. Har sett på litt diverse løsninger, men synes at det blir dyrt i forhold til hva rifla er verdt..

Følgende vekter pr i dag:

Stokk: 1420gram

Demper Sonic 45 - 2 moduler: 400gram

Zeiss Classic 2,5-10x50 - 500gram

Låskasse med Schultz-larsen pipe: 2,8kg.

 

Stokkalternativ er HT(750gram) - ca 6500,- ferdig montert/beddet lakkert, original tikka syntetstokk - 980gram(1000 brukt), KKC 1100 gram 5000+mont.

 

Pipa har en tjukk profil så denne kan helt sikkert dreies ned og flutes: kan det være 500 gram her også?

 

Innspill mottas med stor takk:-)

 

Eller er det rett og slett lurere å selge og kjøpe ny? men skal ha samme kaliber, ja..

Link to comment
Share on other sites

har du bilde av børsa?

 

Holder på å klargjøre en valnøttstokk i klassisk utforming til en Remington i 270win. Veide den til 1040 gram.

 

Så er kanskje etpar hekto å hente på å trimme ned litt på stokken din også?

(syns det hørtes litt dyrt ut med 5-6 lapper for å spare en halvkilo... 8) )

Link to comment
Share on other sites

Hei! er ikke bare for å spare vekt, men det er hovedårsaken ja.. Skal se om jeg får tatt bilde, men det er en laminatstokk, og de veier jo en del uansett hvordan man vrir og vender på det.. Men når det er sagt så har jeg aldri vært helt fornøyd med stokken heller, og det kan jo være litt av grunnen til at den er tung å bære..

Link to comment
Share on other sites

det er akkurat det jeg er redd for derosm jeg går for en High-Tech stokk. Men rifla er rikelig framtung nok som den er. Men dersom jeg kan klare 5-600 gram i stålet så står jeg mye friere med tanke på stokk. det var uansett planen å oppgradere dette. men er ikke veldig glad i plast-stokker, så jeg får høre en en børsemaker hvor mye han tror han klarer..

Link to comment
Share on other sites

HT stokkene gir ikke noen plastfølelse som originale stokker gir. Disse er helt supre til alle typer våpen, ikke bare lettvektere.

Det er nok mest å hente i pipa di. Lengden har mye å si på vekt uansett om du dreier eller fluter.

Jeg har ei 358 Win pipe til en sako som er 50 cm og veier 910 gram. Jeg har også ei 450 Marlinpipe til ei remington seven. Denne er også 50 cm lang men veier kun rett over 800 gram. Ingen av disse er fluted, men profilert med vekt som utgangspunkt. Begge disse børsene veier 2800 gram.

 

Skal du bygge lett må du finne en balanse mellom løpslengde/vekt og stokk. Siden du skal bruke demper i tilegg er nok dette enda viktigere, lettere pipe gir bedre balanse med demper, men kan bli vinglete uten.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

uten kikkert og demper så er jo rifla nå 4.2 kg. De fleste rifler i normalkalibre er vel et knapt kilo lettere. Enig i at en rifle i dette kaliberet ikke bør være alt for lett heller.

Har en Savage 338 som jeg ikke har veid, vil tippe den er i underkant av 3.5 kg. Ikke mitt førstevalg til mengdetrening :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

tror jeg går for den varianten med high tech stokk, og flute løp. og så vurderer jeg å få på plass en løpsmuffe med det samme. hvilke kaliber kan være aktuelle å kombinere med 338? helst uten å skifte magasin og sluttstykke. men må vel kanskje belage meg på sluttstykke i det minste? lett å ta av når man først begynner å tenke, men har tenkt å koste på dette en kal 22 sauer str;-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være frekk eller noe men er det ikke bedre å kjøpe ei ny / nyere børse? for det blir fort noen tusenlapper med det du planlegger, så jeg ville heller gått for en howa eller tikka i grs stokk. Howa blir et par lapper dyrere enn det du har planlagt kanskje men du får jo helt nytt våpen ++ en kjempe god stokk.

Link to comment
Share on other sites

Den tanken om at dette blir dyrt har så absolutt slått meg, ja! Men disse tikkaene har som sagt av andre her en fantastisk kvalitet. Låskassa er like tight og fin som på en ny, og jeg syns det er interessant å ha et slikt prosjekt. Og dersom det er mulig å få til et løpsskifte system på denne kassa så skal det være mulig å klare seg innfor 12-14000 for hele pakka. Men er skeptisk til om en børsemaker vil være med på å lage noe slikt til et magnumkaliber? Og tror nok også at en HT-stokk er hakket over GRS og KKC, selv om KKC også fortsatt blir vurdert.. Og jeg har en snikende følelse av at dette blir dyrere enn en Howa, men vekt på den(i 338) med en GRS-stokk er 3,8kg(iflg jaktdepotet), altså den nette sum av 4,8kg med kikkert og demper..

Link to comment
Share on other sites

En børsemaker vil ikke ha noen betenkligheter med å lage løpsbytte i magnumkaliber. Dette kan du gjøre med moffe eller tilpass av kasse/løp. Jeg har hatt system med og uten moffer på flere våpen i magnumkalibre, deriblant 338 WM.

 

Hva er hovedmålet med prosjektet? og er du helt 100% fastlåst i 338 WM. Genialt kaliber, ja, men det finnes noen svært gode andre kandidater som gjør like god jobb, men med halvparten av rekyl. Disse vil i tilegg være godt tilpasset kort pipe (som er avgjørende for god balanse i lett børse)

 

For meg ble lettvekterene (to stk) et kompromiss mellom kaliber, kulevekt, rekyl og vekt. Resultatet ble to rifler på 2800 gram hver (som nevnt over) og i kalibre som fint takler 50 cm eller kortere løp. Om kula som plystrer igjennom elgen er fra en 338 WM i 840 m/s eller fra en 358 win i 700 m/s spiller ingen rolle for meg eller elgen (eller gris/bjørn for den saks skyld) MEN det som spiller en rolle er smell, rekyl, tilgang på kuler og til slutt det viktigste vekta på våpenet. Ei lita snerten rifle i tilpasset kaliber byr på mye eier og bruksglede. Der har jeg landet nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er jeg rimelig bestemt på ja. Jakter slik at hold opptil max 250m KAN forekomme, og da er det greit å ha et slik kaliber.. Dessuten har jeg hatt bruk for 338 ved et par anledninger og da er det jaggu kjekt å ha! Kan være åpen for forslag til kaliber nummer 2, men det bør være et kaliber med felles støtbunn med 338..

Link to comment
Share on other sites

7mm Rem mag har vel i tillegg til samme støtbunn, også ganske lik patronlengde som 338, burde gjøre mating mye lettere å få til

 

Hva med å spare vekt / downsize litt på kikkert og demper? Neppe så mye vekt å spare, men ser for meg at det kan hjelpe godt på bærekomforten å få på mer kompakt demper og kikkert...?

Man kan jo også evt ha quick release montasjer som gjør kikkertbytter enklest mulig

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som står der er en 2 år gammel Zeiss Classic 2,5-10*50 på knapt 500 gram og en Sonic 45(-2moduler) på 400 gram, så der er det nok ikke allverden å gå på.. Men kanskje finnes det andre 338-kaliber som er egnet. 338-06? Noen som har tanker om dette? blir vel både mildere rekyl og lettere å få tak i hylser?

Link to comment
Share on other sites

har da kjøpt syntetstokken, og fikk bekrefta mistanken om en veldig kraftig løpsprofil! dersom jeg skal få stålet nedi stokken så må nok toppen av stokken rett og slett skjæres av. løpsprofilen er nok minst 5mm tykkere en standarden.. dette vil jo utgjøre en god del vekt, ja! problemet nå blir å finne en børsis som kan ordne dette uten at det tar for lang tid. bor på sunnmøre så dette kan nok gi en del utfordringer:-(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...