Jump to content

Åpen eller lukket vindu i revegluggen


Toby

Recommended Posts

Hei, jeg holder på å bygge meg en ny jaktkoie til åtejakt på rev. Har holdt på med gluggjakt i snart 8 år nå og synes at det er få jaktformer som kan måle seg med gluggjakta med snø og fullmåne. Alle de stedene jeg har jaktet før har jeg alltid bare hatt åpen vindu med børsa pekende ut på sandsekk klar til skudd. Fordelen er nettopp det at man er klar til skudd med en gang. Ulempen er, avhengig av størrelsen på det åpne feltet og temperaturen og fyringsmuligheter at det kan være en kald opplevelse å sitte i timesvis og vente på Mikkel.

Jeg vurderer på nybygget mitt å ha et vindu med et lite skyteglugg på ca.15x25cm ved siden av. Da kan jeg enten gjør det på gamlemåten og ha løpet ut av mindre åpning eller ha det lukket og åpne når jeg ser rev. Begynner å bli gammel og tenker på komfort :wink:

Hva gjør dere og hvilken løsninger har dere på gluggene deres?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ordne deg mulighet for å åpne/lukke med f.eks plexiglass og gummislange som hengsle. Popnagler gummien i plexiglasset. Det blir såpass lydløst at en rev på 70+ m ikke hører det. Slenger inne bilder av løsningen jeg har i et par jaktbuer.

 

IMGn_1032.jpg

 

IMG_4666.JPG

 

IMG_4670.JPG

Link to comment
Share on other sites

For og sitte behagelig vil jeg ha varme i bua og da bruker jeg plexsiglass som er bygget inn ramme med spor .Har festet da en snor på ruta og lakt tråden i øyeskruer så jeg drar ruta til side fra der jeg sitter. Børsa ligger da klar på anlegget og demper er da jevnt med glasset . Åtene ligger fra 30 til 100 m ved mine buer . På utsiden over glasset bygger jeg fram et lite tak (blending) så ruta alltid ligger i skygge for månelyset . Dette funker helt topp og ruta blir lydløs når en drar rolig . Jeg bruker 17 REM og 223 .

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Komfort er viktig..

Kalde vinterkvelder og Revejakt kan være fint det,,men når man har sittet og glant ut på åte noen hundre kvelder så kan man få lov å tenke litt nytt og være litt kreativ..

En rimelig god stol god sovepose og passelig varmt er viktig syns eg..

og for å slippe å glane ut glugge så lar du to tre av de her gjøre jobben for deg..

http://www.dakotaalert.com/catb2b1/prod ... ucts_id=94" target="_blank

 

http://www.youtube.com/watch?v=MSB6Fqu9VWE

 

Lykke til med revejakta.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene så langt. Har elektronisk varsling på 2 av åteplassene mine men den nye som jeg skal anlegge blir såpass villmark at jeg tror at revene blir veldig skeptisk til sensoren. Har egentlig tenkt å kjøre enklest mulig glugg men siden åta skal ligge på frosset vann (ikke drikkevann) og det kan hende at det blåser friskt rett inn har jeg lyst på litt komfort :-). Har også tenkt å ha en rimelig stor måneskjerm over vindu/skyteglugg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...