Jump to content

Hornady presse..:)


MagnusM

Recommended Posts

Leter litt rundt på forumet, men har ikke sett den store infoen rundt Hornady LNL, enkeltstasjonspressa. Er det noen her inne med erfaring fra bruk av Hornady, eller eventuelt tipse meg hvor jeg kan få tak i en lettfattelig manual som forklarer hvordan jeg stiller inn sizer og seating diene.. :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for hjelp, men det jeg lurer spesifikt på er selve prossesen med å stille inn sizingdien samt seateren. Fordelen med Hornadyen var at diene festes med bajonettlås, så når f.eks sizingdien er kalibrert så er det ikke mere å tenke på.. Men det jeg ser etter er tips og råd til å få dette til:) Bemerkes også at dette er en helt enkel presse.

Link to comment
Share on other sites

Dør litt inni meg her. Sitter med en "ferdig" preppa hylse her på ca 50,98 mm som faktisk går i kammeret uten problem. Fikk endelig dien skrudd ned slik den berørte hylseholderen, men å skjønne hvor høyt jeg må skru spindelen/tennhette-fjerneren/ slikt at pinnen gikk noen mm under dien, men at ikke utvidergreia gjorde at hylsa stoppa helt opp før jeg fikk pressa hylsa har jeg ikke helt klart for meg enda..

Link to comment
Share on other sites

Skru utstøterstanga høyere i dia. Den trenger ikke stå lavere enn at hetta akkurat støtes ut. Hvis den står for lavt så butter den innvendig i hylsebunnen før hylsa er helt inne i dia. Utstøteren trenger ikke gå "noen millimeter" under dia. Det holder når det sier "pling" og hetta faller ut.

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg tror jeg skjønner hvordan den ser ut. Det er ei die fra Forster? Mange (de fleste?) dier har ekspanderknappen helt nederst på utstøterstanga. Den er gjerne laget slik at den også fungerer som festeskrue for utstøterpinnen. Men på noen dier, ivertfall Forster, så sitter ekspanderknappen lenger opp på utstøterstanga. Og den kan justeres opp og ned. Hvis den justeres for langt opp, så kan halsen på hylsa skvises fast. Så pass på at den ikke sitter for høyt. Om den sitter for lavt er ikke så farlig. Ta en titt i bruksanvisningen fra Forster: http://www.forsterproducts.com/client_i ... ctions.pdf

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg grått over spilt patron som blei i hjel klemt, men sizern er nesten helt tweeket. Gjorde en "tante Olga" og smurte hylsene noe jævlig inn med fett, samma med expanderen, da gikk hylsene inn som de skulle. Merkelig at det skulle være så vanskelig å få til.. Var ikke langt unna å selge hele dritten:)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med at sizeren er tweeket? Har du endret på den? Hvordan? Hva slags hylsefett bruker du? Det er ikke alt som fungerer like bra. Det trengs bare et tynt lag. Men det straffer seg fort å være for gjerrig med smurningen. Bedre å starte med litt for mye, så kan en prøve seg fram med hvor mye som trengs. Kjøp deg Lee collet først som sist. Og les deg opp på hvordan den fungerer.

 

Tante Olga? Ikke sikker på om jeg vil vite mer...

Link to comment
Share on other sites

Å tweeke i denne sammenhengen dreier seg bare om at jeg har nesten fått stilt den inn slik at den faktisk fungeer. For ordens skyld dreier det seg om Hornady custom grade die, så ikke no skvip i utgangspunktet.

 

Olja/fettet som brukes er også fra Hornady, liten plastgreie, husker ikke eksakt navnet. Men trikset var iallefall nok av den. Var muligens for forsiktig, men så har sizern ett hull øverst der hvor halsen på hylsa presses så jeg er ikke helt redd for at den skal klemmes ihjel pga Olga-behandlinga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...