Jump to content

Endelig ny rifle i hus! (M03 Africa i .458 Lott)


Cardinal

Recommended Posts

Fikk hentet rifla på forrige tirsdag, en Mauser M03 Africa i .458 Lott. Hadde opprinnelig bestilt en Ruger RSM men det var tydeligvis leveringsproblemer med den, så etter litt byttet jeg til M03en. Er jo mye dyrere men mer fleksibel pga mulighet for løpsbytte.

Første inntrykket var veldig bra og etter å ha fått montert leupold VX-III 1,5-5x på rifla, gikk jeg opp på hytta og begynte å teste litt.

Begynte med Remington 300gr og N140 krutt (billig og greit til trening).

Første jeg prøvde, målte ca 2000fps. Etterhvert endte jeg opp på ca 2450 med N140. kan sikkert lade kraftigere, men fant i grunnen ut at N530 er bedre til kraftigere ladninger.

Fant en grei en på litt over 2600fps, dvs som en litt kraftig 375. Nå til å begynne med blir nok disse mest brukt til trening.

 

Neste jeg prøvde var barnes 450gr TSX. Første ladning var med N140 som gikk på moderate 1809fps. Byttet til N530 og endte opp med 76gr som gikk i 2242fps.

Rekylen var absolutt tilstede og var nok foreløpig over det nivået jeg liker til trening. Men tror at to tre skudd på en elg på moderat hold hadde gått greit.

 

Til slutt var det Hornady 500gr FMJ som stod for tur. Der stoppet jeg foreløpig på 2026fps. Rekylen var omtrent som TSXen.

 

Det ble 39skudd den dagen. På onsdagen ble det testet litt i telefonkataloger. TSXen gikk igjennom ca 50cm (308en gikk ca 30 da den ble testet tidligere med TSX og Woodleigh 165gr), tre av flikene brakk av men allikevel var den større enn .30 cal 165gr Woodleigh. Vi hadde ca 110-120cm med kataloger og 500 FMJ gikk igjennom alle! ;)

Testet også for morro skyld 300gr på 2400fps og de pulveriserte den første katalogen fint. Ville sikkert vært fine på Varmintjakt. :P

 

 

Jeg er veldig godt fornøyd med rifla så langt og er glad for det ble den og ikke Rugeren. Ser fram til mer skyting.

 

Er litt usikker på ladn til evt elgjakt. Tenkte jeg skulle teste de nye 300 og 350gr Barnes TSX. Har noen av dere testet/erfaringer med lettere kuler i 458 på norsk elg? Sett på Rhino 360gr, men de er for dyre.

Ellers er jo 400gr Woodleigh ett sikkert valg, men lurte på noe lettere i moderat hastighet.

 

og noen bilder tilslutt.

 

http://img515.imageshack.us/img515/3074/m03lottcroppedvd7.jpg

http://img509.imageshack.us/img509/880/m03lottcropped2oq1.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/1595/m03lottcropped3kp4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det jeg har brukt mest til nå med 300gr, har vært 87gr N140 @ ca 2450 og 83gr N530 @ 2610.

Disse er vel ladningene jeg kommer til å bruke til trening nå i begynnelsen. behagelig rekyl og greit til mengdeskyting.

ellers testet jeg 450gr TSX @ 2242 (76gr N530) og 500gr Hrn FMJ @ 2026 (70gr N530) og der merket man rekylen mer ja. Kommer nok ikke til å gå særlig mer opp foreløpig. Min tidligere Big Bore erfaring begrenser seg til 3-4 skudd med en 416 Rigby for noen år siden, så jeg kommer til å ta det litt med ro.

Link to comment
Share on other sites

39skudd første dagen=tar det med ro :mrgreen:

 

400grs Woodleigh, 82grs N140 er det jeg har ladet og skutt i min så langt, det holder med 20-25 av de på en kveld:-)

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av dem var jo slappe ladninger. Og det gikk også sent. lade ett skudd og skyte det over kronografen for å få en anelse om hastighet. Så lade ett nytt osv.

Av de 39 var vel bare ca 9 med 450/500gr.

 

 

Hvilken fart får du med den ladn? 2300-2350?

Er nok en fin ladn til elg. Har ikke 400gr å teste enda. Kjøpte 500stk Rem. 300gr til en billig penge som jeg kommer til å bruke til trening foreløpig. Pluss noen 500gr Hrn FMJ når jeg vil ha mer rekyl.

Link to comment
Share on other sites

De patronene ble ikke kronografert, men tror ikke de var spesielt friske-rekylen var fullt overkommelig.

 

Har også skutt opp noe Remington fabrikkammo i 458WM med 500grs FMJ som var med på handelen, rekylen var direkte skuffende-men presisjonen bra.

Link to comment
Share on other sites

QL sier 2372ffps med de land, men i min rifle har QL stemt dårlig med det kronoen sier, så jeg tar farten med ett par kg salt....

Som sagt så jeg ikke vært noe høyere enn 2026fps med 500gr, men hadde ventet at rekylen skulle ha vært mer.

Har ikke testet presisjon enda.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer om mine inntrykk av M03 Africa...

Rifla med montasje og leupold VX-III 1,5-5x kikkert veier 4832gram, kun rifle veier 4396g. I såpass kaliber synes jeg dette er passelig vekt. 5 skudd med 500gr veier ca 250gram som evt kommer itillegg.

Da Jeger Hund Våpen testet en Africa i 375 kommentererte mr Bråten at stokken var fo lang for han ,men jeg er muligens høyere enn han fordi den passet meg veldig bra.

Stokken er rett og fin, og har en anen ing som passet meg veldig bra. Pistolgrepet er på høyre side litt mer utbygd. Dvs det har en "klump" som passer veldig bra inn i håndflaten og gir deg bedre kontakt med stokken.

Min rifle har en standard grade stokk og jeg er fornøyd med utseende på den.

Reimbøylene har permanente "ringer" for reim og ikke de vanlige Uncle mike festene. Fordelen er vel at de er litt stillere enn Uncle Mike's men ulempen er at ikke alle reimer på markedet i dag passer.

Det virker også som Mauser har brukt den vanlige rekylputa på Africa-modellen også og ikke satt på en tykkere som mange andre. Den har en ca 4mm spacer og en 8-9mm rekylpute. Mulig jeg kommer til å sette på en 1" Pachmayer Deccelerator etterhvert, men da må mulighens også stokken kuttes. Og vet ikke helt hvordan det er med kickstop'en i den.

Balansen synes jeg er helt topp, riflen ligger veldig bra nå jeg kaster den opp til skulderen og er i det hele veldig fornøyd. På sikt har jeg planer om å kjøpe ett 338 win mag løp til den, men har egentlig ikke bruk for det før det evt blir antilopejakt i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...