Jump to content

Bue av treski??


trombone

Recommended Posts

Etter en tur på loppemarked i helga i bueklubben ble jeg stående å fundere.. Hva med de uselgelige treskiene i egentlig god stand og flott kvistfritt treverk.. Kan det være mulig at det lar seg gjøre å gi dem nytt liv som flatbue av middels styrke?? Har aldri prøvd å lage bue i voksen alder, men dette virker nesten laseggjørlig... Hmm .. Hva tror de av dere som faktisk lager buer om dette?

 

mvh

Trombone

Link to comment
Share on other sites

er bare å prøve -jeg har prøvd på noen, men fikk det ikke til, for mange laminater der de ikke passet med å være bue, de indre laminatene er ofte skjøtt også, og da ryker det...

Problemet er at skia er for tjukk, og når du tiller så kommer du inn på kjernelaminatene, som er tørket loff eller noe sånt (gran tror jeg)

Klarte å lage en brukbar bue av ei ski av hel hickori, men den ble igrunn ikke så bra den heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så lenge vi snakker om laminerte treski, ala splittkein, blir det som K beskriver. Komplett umulig å få til noe brukbar bue. Om vi snakker om duolaminat uten en porøs grankjerne,(ikke splittkein) lar det seg gjøre å få til en fungerende bue. Optimalt er det uansett ikke.

Men om du er ute etter et rimelig bueemne, kan du stikke på byggmakker etc og så etter sleggeskaft. De er ofte laget av hickory, og ofte finner man gode emner som man kan splitte og lage en z-spleis på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...