Jump to content

mest vanlige gjengedimensjon


Luriz

Recommended Posts

Hei Har vel funnet ut at jeg vil prøve en Sonic 35 demper.

 

Men så lurer jeg på hva den mest vanlige gjengedimensjonen er?

Jeg må gå får 14mm 13mm eller 1/2" og da regner jeg med 14 er den mest vanlige dimensjonen men hva med gjengestigning...?

Ser at jaktdepotet lagerfører mest 14X1 i følge en finn.no annonse jeg så?

Jeg trudde alle brukte 14X1,5?

Hva er mest vanlig? 14X1,5 eller 14X1?

Link to comment
Share on other sites

M14x1 har blitt ganske vanlig, ikke minst pga finnene som benytter disse (samt 15 og 18x1). På en boltrifle er det ikke SÅ kritisk, men på en halvauto får man fort problemer med feks M14x1,5. Personlig ser jeg ingen store ulemper med 1mm stigning så lenge en behandler de som man skal, og du får bedre tiltrekking enn med grovere gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Begge to er "Normale" dimensjoner! 1 & 1,5

Hvis gjengepartiet i demperen er i Stål, ville jeg gått for 1mm stigning.

Er det i Alu, ville jeg gått for 1,5mm (eller holdt meg vekke fra demperen).

 

1mm stigning sitter litt bedre på, uten å løsne ved bruk.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner tråden litt...

 

Lurer på alle disse gjengedimensjonene. Det er jo så mange!

 

Vet at standarddimensjon til salongrifle er 1/2"x20 UNF, også stopper det der...

 

Jeg har den dimensjonen på min Brno Fox i .222. Vet ikke hvor vanlig det er på disse .22-kalibrene omkring denne, men jeg valgte det for at salongdemperen broderen laget i sin tid skulle passe. Den ble skutt i biter, så jeg kjøpte en Hausken mini i stedet. Funker greit den.

 

Lurer litt på demper til .308'en, men her aner jeg ikke hva som er vanlig.

 

Hva er vanlige dimensjoner på de vanlige kalibrene fra feks .22-kalibre ala .223 til 9,3x62? Og hvorfor er de bra til disse? Er det så nøye hva det er? Hva kan skje om man feks velger 1/2x20 UNF til 9,3 (man får kanskje ikke dempere til dette kaliberet med denne gjengedimensjonen, men sånn i teorien)?

 

Kan tenke meg det er en del som lurer på slike ting når de skal ha demper, og om børsemakeren lurer på hva slags dimensjon de vil ha, kan det jo hende en blir stående og glane rart på fyren! :lol:

Link to comment
Share on other sites

1. Størst mulig diameter. Ikke bare trenger en et minimum av godstykkelse for styrken, jo tynnere godset blir jo større fare for å klusse til presisjonen. Det må dog være gods igjen til skulderen (minimum en millimeter, gjerne litt mer). På en 30-pipe ville jeg ikke gått under 2mm gods (feks 13x1).

2. Fine gjenger. De går ikke like dypt (det er avstand fra bunn på gjengene til borring som teller) og gir bedre tiltrekkingsmoment.

3. Følg standardene om mulig, det gjør det enklere å bytte demper i fremtiden. De mest vanlige er M14, 15 og 18x1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...