Jump to content

Kjøpt min første drilling:) tips kikkert nr 2


nilsegil

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en merkel 32s 12/12/5,6x52r med hakemontert leupold vx2 1-4x20 men ønsker å ha en ekstra kikkert for litt lengre

hold og for bruk i skumringen. Har en trijicon 3-9x40 lar det seg gjøre å få brukt denne eller bør jeg se meg om etter noe annet?

event tips om noe i furnuftig prisklasse

Er det sånn at montasjene må tilpasses basene på min drilling hvor mye koster dette og hvem i mjøsområdet/østlandet gjør dette?

Link to comment
Share on other sites

Framre hake må monteres svært langt fram på en hakemontasje, så derfor må et ekstrasikte være omtrent like langt som det siktet som er montert fra før. Siden det leupoldsiktet er svært kort, kan det være vanskelig å finne noe som passer. I tillegg må ikke bakre hake komme i konflikt med justeringstårnene. På et sikte med skinne, slipper man det problemet.

 

Det kommer altså an på hvordan siktet er montert fra før. Poster du et bilde, blir det lettere å gi anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare lett med gammel drilling innser jeg, men er man forelsket så er man forelsket....

Er egentlig utdannet verktøymaker har fortsatt tilgang på en enkel manuell fres, kunne event laget en hakemontasje med fast weaver skinne mellom framre og bakre kaker og klikket kikkerten min rett på.... billig men mye styr?

noen som har prøvd å lage hakemontasjer selv event har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Er du verktøymaker, har du forrutsetningen for å kunne lage hakemontasjer selv. Kanskje Raudnakke gir deg et brevkurs? Emner koster fort noen tusen bare de.

 

Men sette en weaverskinne på en fin gammel drilling???

 

Hvor langt er det fra midt på bakkappa fram til fremre base, og fram til fremre avtrekker?

Link to comment
Share on other sites

weawerskinne på en sånn børse, er en dødssynd, det er jeg klar over.

Tanken er å lage hakemontasjer med weaverskinner og bruke hurtigmontasjene jeg allerede har på de mer syssterke kikkertene mine. hvis jeg får dette til å fungere bra, får jeg lavt montert lyssterk kikkert gratis uten varige inngrep i børsa.

Men "fastopsettet" vil selvfølgelig fortsatt være den lille leupolden.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange sikter, med lys, som kan passe i de eksisterende basene, men rett i ringene blir det ikke like lett. Men du kan få tak i eldre brukte kvalitetssikter som passer i ringene, men da var det ikke vanlig med lys.

 

Meopta har et 1-4 sikte, med lys, som er bare 24cm. Ellers er Docter unipoint kort (26 eller 27cm) Den nye Zeiss HT er også under 30cm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...