Jump to content

Levetid på hylser 375h&h


martinJ

Recommended Posts

Hadde en liten økt med 375 igår, da jeg skulle hive hylser på rens etterpå oppdaget jeg at fler av de hadde tydelig tegn på begynnende separasjon i bakkant, noen var også begynt å sprekke, disse hylsene (hornady) har blitt skutt 4 ganger siden de var nye, har necksiza de mellom hver bruk, nå kasserte jeg likesågodt hele Lotten og bestille 50 Remington hylser fra Alvestad , har jeg gjort noe alvorlig galt? Er hylsene av dårlig kvalitet? Eller må jeg regne med å bytte hylser etter 4-5 gangers bruk? Børsa er en ruger no1, har ikke opplevd at patronene er overdimensjonerte eller vanskelig å kamre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Hornady hylser, men har kun brukt Remington i 375H&H. Jeg har bare gode erfaringer med RP hylser, og tror nok du blir godt fornøyd med disse. Det som er verd å merke seg her er at denne hylsa skal kamre på magnumbeltet og ikke på skulder. Å kaste hele lotten med hylser synes jeg var meget fornuftig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå necksiza jeg jo disse netopp for å unngå problemet, det fulgte med endel RP hylser da jeg kjøpte rifla, disse ble også kassert da en viste tretthetstegn utvendig, og fler hadde tydelig innvendig hakk, disse vet jeg jo selvsagt ikke hvor mange ganger var brukt. Får se når nye hylser opp hvor lenge de lever, har ikke opplevd dette problemet i f.eks 308 og 223, men her kasserer jeg hylsene uansett etter 10x da tilgangen er god.

Link to comment
Share on other sites

Det som er verd å merke seg her er at denne hylsa skal kamre på magnumbeltet og ikke på skulder

Dersom 375 sizes slik at den kamrer på magnumbeltet får du i 90% av våpen hylseseparasjon etter få skudd.

Husk på at omlading var en ikke sak for de som kjpte denne ammunisjonen opprinnelig.

For å få lang levetid på hylsene må patronene kamre på skulderen, eller kulen må settes så langt ut at den sitter godt i kuleskråningen.

For første gang lading kan det være lurt å sette kulen langt ut og skyte med svak ladning. Det er første avfyringen som er mest kritisk for hylseseparasjon i 375.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok årsaken der Per-s. Jeg har ikke opplev dette i .375H&H, men kjenner problemet fra 9,3x74R. Løsningen der var RWS hylser- disse hadde usedvanlig tykt gods. Mulig at RWS har samme hylsekvalitet i 375H&H også? Uansett blir vel dette likevel dyrere enn å kaste RP-hylsne etter 4-5 omladinger :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...