Jump to content

Slipe D2 stål?


KBF

Recommended Posts

Jeg har en Ka-bar D2 Extreme kniv, et relativt stort og godt kniv redskap med litt forskjellige bruksområder. Men i det siste syns jeg den er blitt rett og slett sløv. Er ikke blitt brukt spes mye heller.

Så problemet er at jeg vet ca ingenting om knivsliping. Mitt nivå er at på kjøkken olivenen mine så brukes en slik Victorinox sak som man drar kniven igjennom sammen med litt vann. Dette funker på de knivene men jeg tør ikke bruke den på Ka-baren...

 

Noen som vil dele litt kunnskap her?

Link to comment
Share on other sites

Sliping/bryning av D2 kan gjøres på samme måte som andre kniver, men det vil ta lenger tid.

(Selv om en kniv tar lenger tid å bryne, vil det ikke si at eggen holder dertil lenger dessverre.)

Det du bør gjøre er å legge vekk ka-bar'en i D2, og kjøpe en i 1095. Den i 1095 vil ha en seigere egg og være enklere å bryne.

Link to comment
Share on other sites

Dropp alle jigger hvis du handler.

 

Bare å slipe på frihånd. Det lærer du fort med litt trening. Jeg handlet noen jigger men de ligger ett eller annet sted nesten ubrukte nå.

 

Vinkel på eggen er ikke så veldig nøye bare den er lik i hele eggens lengde. Det går greit på frihånd og fort. Sliper alt av kniver selv de hardeste egger på en grei måte. Du vil kjenne at kniven "hopper" litt på steinen når du sliper de hardeste eggene men skarpt blir det.

 

Super maskin.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Dropp alle jigger hvis du handler.

 

Bare å slipe på frihånd. Det lærer du fort med litt trening. Jeg handlet noen jigger men de ligger ett eller annet sted nesten ubrukte nå.

 

Vinkel på eggen er ikke så veldig nøye bare den er lik i hele eggens lengde. Det går greit på frihånd og fort. Sliper alt av kniver selv de hardeste egger på en grei måte. Du vil kjenne at kniven "hopper" litt på steinen når du sliper de hardeste eggene men skarpt blir det.

 

KBF: Skal du kjøpe en Tormek, så ikke dropp jiggene! ;-) Kjøp jiggen for kniv.

Det kreves mye trening å slipe en kniv med sekundæregg på en slipestein. Du kan lære det, men for å unngå å ødelegge kniven bør du bruke jigg i starten. Med jigg vil du ha mye bedre kontroll på eggvinkelen enn du noen gang vil klare på frihånd.

På D2 bør eggvinkelen ligge på minimum 40 grader totalt (20 grader per side) for å unngå chipping.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...