Jump to content

Er dette gode kniver?


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Joda - ser den maskinvask er ikke optimalt men ligger kniven alene i plasthyllen til miele så kan den vel ikke ta så mye skade?

Men se bort i fra maskinvask greia, er det bra stål i disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten erfaring med Øyo-kniver, og det er det en grunn til. Jeg vil gjerne like Øyo sine kniver, men jeg synes ikke de er gode nok. Jeg får de ikke skarpe nok, eggen holder ikke lenge nok, de er tunge, noen er ikke godt balanserte, og de ligger ikke godt i hånden min. Brødkniven til Øyo syntes jeg ikke var så ille.

 

Jeg mener det er et motsetningsforhold mellom å få kniven kjapt skarpt og at den skal holde seg skarp lenge. Det er faktisk mulig at det ikke går an.

 

Victorinox-kniver er enkle å skjerpe, men holder ikke lenge. De er gode å holde i, er billige, og greit balansert. Bruker du knivene mye, så må de slipes og settes opp profesjonelt forholdsvis ofte, kanskje en eller to ganger i året.

 

Jeg har kjøpt noen kniver fra skarpekniver.com, nærmere bestemt Masahiro. Jeg liker masahiro-kniver. De er vanskelig å skjerpe, men holder lenge. Balansen er knallgod, vekta er perfekt, og for mine hender passer de veldig godt. De er dyre. Et tips: Jeg har ikke merket noen forskjell i stålkvalitet på den billigste Masahiro-serien og den dyreste. Kjøper jeg flere Masahiro-kniver, blir det fra den billigste serien, som heter 'Living'.

 

NB! Har ingenting med salg av kniver å gjøre, dette er kun ment som tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er et motsetningsforhold mellom å få kniven kjapt skarpt og at den skal holde seg skarp lenge. Det er faktisk mulig at det ikke går an.

 

det motsatte er iallefall mulig - jeg har en kniv som er veldig tidkrevende å få skarp , mens den veldig fort blir sløv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig med Xesray, ikke ha de i oppvasken. Bestikket og melkeglassene dine kan du ha i maskinen, men ikke de skarpe knivene, og ikke noe med treskaft. Ellers er Øyo et velprøvd norsk merke gjennom mange år. Hvis prisen er grei, er det ikke noe feil med Øyo, de holder til på Geilo og lager også økser og litt forskjellig. De har fabrikkutsalg der oppe, med gode priser på annensortering.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg kjøpte kjøttkniven som heter 05450 http://www.oeyo.no/default.aspx?pageId=19

 

Gud bedre for noe forbanna drit å holde skarpt!

Gikk i allefall ikke med skjerpestål. Og jeg mener jeg kan slipe kniv. Får det i allefall til på alle Victorinox knivene jeg har.

 

Så jeg pælma driten.

 

Vet ikke hva man kan forvente av en kniv til 300 spenn. Jeg kjøpte den ikke fordi den var billig, men fordi jeg trodde Øyo lagde bra kniver.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt NEI

 

Øyo lager mye bra men kokkekniver er ikke en av tinge.

Dei beste er nevnt Victorinox og masahiro , sikre merker der du får det du betaler for . selv bruker jeg masahiro i mit daglie arbeide og dei er alle sylskarpe og snart 15 år gammle ,men vil annbefale viktorinox pga dei er enklere å holde kvasse , ja jeg er kokk

 

eka kniver er gode ,men dyre og ikke dei enkleste og holde skarpe

 

Myten om oppvaskmarskin kan jeg avlive med en gang , kviver blir ikke sløvere av såpa eller noe annet . grunnen til at kviven blir uskarp i marskina er bevegelse , eggen blir konstant slengt i mot noe annet i en time eller to . så vil du vaske kniven i oppvaskmarskin ,legg den så det ikke er muligt for kniven å bevege seg . Treværk ødelegges av oppvaskmarskin

Vask dei med zalo og kost og ta ei runde på sjerpestålet hvær dag !

 

Når du kjøper kniver er det viktigt å prøve kniven først , vist en kniv av samme serie passer til deg passer somregel resten av serien . Og husk velikehold , kjøp et sjerpestål og eit godt bryne med en gang

 

Lykke til med valget og lag mye god mat

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...