Jump to content

Kan vere greit og bruke lange nok piler...


Eiesaren

Recommended Posts

ÆSJ!!

Kan være han har skutt en skadet pil og, eller kraftig under-spinet..

Det der er jeg så nervøs skal skje med meg og, skyter med kuttsikre hansker

hver gang jeg prøver nye piler for å være sikker (Om det hjelper i det hele tatt da :P )

 

Jeg har åpnet hånda såpass under skudd, at en vane ha slått hardt mot fingern, og det er ikke gøy:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er vell en av de vanligste skadene ved bueskyting. Skjer som oftest ved enten en skadet pil "eksploderer" i det du slipper den, eller en for svak pil "eksploderer" i det du slipper den. Har selv opplevd at en pil har splintret før den var helt ut av hylla, heldigvis uten at jeg fikk en eneste skade.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som pila har vært for kort rett og slett. Enkelt bruker piler som bare såvidt henger på pilylla, rasjonalet for det er at kortere piler er lettere, og har mindre drag = mer fart, flatere pilbane. Denne karen har overdrevet noe...

 

Mere vanlig er nok at pilene knekker i slippet, det er mer vanlig på recurver og tradbuer. Recurver fordi pilakselerasjonen er større ved full dralengde, og tradbuer fordi man bruker trepiler. Av denne grunn setter man hanefjæra på trepiler slik at en skal få fliser bakover på den sia en har handa, jeg vet ikke om det hjelper. Iallefall krever det ei ødelagt pil, eller ei for svak pil. Jeg kjenner flere som det har skjedd med, alle med trepiler.

Karbonpiler var beryktet til å begynne med, fordi de var laget av mye sprøere fiber enn vi har nå, og folk var heller ikke like oppmerksomme på å se etter om pilene er i orden før en skyter. "Flex Before Use" står det på noen piler, og det er en god ide å bøye pilene litt grundig hver gang de har vært i bakken, eller noe annet enn matta.

Dårlig tune kan og knekke piler selv ved treff i matta, og knekker de ikke helt, så risikerer en å skyte de om igjen.

 

Dette er nok en av de vanligste skadene i bueskyting, sammen med skader (kutt i ansiktet) fra flygende buelemmer.

Å skjære seg på jaktspisser er nok vanligere, og her kan en faktisk skade seg meget alvorlig. Jeg så et bilde av en som hadde mistet en pil i bakken med nocken ned, flyttet seg, og stukket spissen langt inn i lysken - var vel en hårsbredd fra å melde seg ut. Hvert år er det også ulykker der buejegere faller ned fra treestands.

 

Dette er jo en av de bedre - dobbel gjennomskyting

OverdrawWithFollowThrough.jpg

 

12.jpg

 

45383d1300186581-carbon-arrow-failure-not-squeamish-arrow-through-hand.jpg

 

_wsb_172x197_Arrow+through+Hand.JPG

 

CEarrow510-21-04.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

men når det kommer til Carbon piler som splintrer seg hva slags skader skal man se etter på pilene?

jeg må være ærlig og si at jeg har ikke tenkt på dette problemet jeg tar bare pila og går :roll:

 

Bøy og fleks pila litt, så hører du med en gang om den har skade. Hører du rare lyder, KAST pila... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...