Jump to content

hjelp til valg av rifleammunisjon til rev!


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei!

Har to stk rifler nå 222 og 3006 og lurer på hva slags kuler og ammunisjon jeg bør velge til jakt på rev, jeg lader ikke selv og er avhenngi av fabrikk ammo. Jeg har ikke bruk for reveskinnene heller. Den typen ammunisjon jeg har nå er laupa 12g bly "elgammo" i 3006 og i 222`en har jeg bare norma jackmatch helmantel eller noe slikt. Har hørt om folk som har kuler som nesten sprenger reven og det kan jo være snedig når man ikke er så god til å skyte spess om vinteren når jeg skal jakte på åte og ikke har noe annet en en liten lampe som såvidt lyser opp åte, naboen lader selv og han tok en rev i sommer me et skudd som gikk inn midt på magen og ut låret, den reven sprang ikke en meter etter skudde.

 

Så hvis det er noen som har erfaring eller gode tips så setter jeg stor pris på det :D:D

Link to comment
Share on other sites

Berger hp 30 grs og Vmax 40 grs er vanlig revemedisin i .222. Da blir det som oftest knall og fall uten fluktstrekning. I de fleste tilfeller blir det heller ikke gjennomskudd, slik at skinnet kan tas vare på. Berger må du lade selv (har aldri sett fabrikkammo her), mens du kan få kjøpt ferdige Vmax-patroner. Her koster Norma skremmende 27 kroner pr patron. Har imidlertid sett Fiocchipatroner med denne kula i .223. Vet ikke helt hvor en får tak i disse, men en ringerunde kan kanskje hjelpe. En kamerat brukte disse på rev i vinter, med god suksess. Kjøpte dem i Elverum, mener jeg å huske. 8 - 9 kroner patronen tror jeg han ga. Om det går an å få tak i dem i .222, vet jeg ikke.

 

Opplever for øvrig svært god presisjon med disse to småtassene. En kjapp innskyting, og du trenger ikke øse ut skudd i hytt og pine og gjøre det ekstra dyrt.

 

I .30-06 vet jeg ikke om noen spesiell reveammo. Her vil du uansett få gjennomskyting og kanskje ferdig vommete rev. Like greit å bruke noe billig som går bra i børsa? Vmax har 110 grs kuler i .30, men om de finnes fabrikkladede i .30-06 vet jeg ikke. Bruk like gjerne Federal Fusion. Denne virker og koster ikke skjorta. Den virker også på elg. :)

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke du skal ha dårlig skyteforhold og dertil dårlig treffpunkt som utgangspunkt for valg av kuler til rev. Det er et vilt som skal behandles med respekt på lik linje med alle andre jaktbare arter.

Råder deg heller til å bedre lysforholdene og ordne stødig anlegg. Når det er på plass, kan du begynne å diskutere kulevalg. Mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Min tankegang er jo bedre man er til å skyte jo mindre trenger man å tenke på kulevalg, ikke ta meg for en u-seriøs jeger, men det er mange som jakter rev med helmantel og de skyter somregel utmerket og så er det sånne som meg som ikke er så god til å skyte som trenger ammo som dreper reven selv med ikke fult så gode treff ;)

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke bli forledet til å tro at kulene er helt magiske. Med dårlig treff kan reven dra langt avgårde selv med lettekspanderende prosjektiler. Tren på å treffe godt. Det er kjekkere å gå fram til reven da, enn å følge et blodspor inni skogen. Gang på gang.

Link to comment
Share on other sites

Svar nå heller på det trådstarter spør om, han er på utkikk etter en patron som gir bedre effekt ved en eventuell dårlig treff (noe alle kan få), han har aldri sagt han skal skyte den i rumpa. :wink:

 

Selv med en god treff kan "feil" patron gi lang fluktstrekning noe som gjerne er kjedelig når han verken skal ha skinn eller kjøtt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tittet litt rundt, og noen alternativer for de som ikke lader selv er det jo:

 

Remington PSP 50 grs

Federal Powershok 50 grs

Sellier&Bellot sp 50 grs

Norma 3,2 gram blyspiss

Norma Vmax 40 grs

Winchester Super X 50 grs

Fiocchi Vmax 40 grs (om det er mulig å få tak i den her i landet)

 

Federalpatroner har jeg sett litt rundt omkring, og det var det første jeg skjøt med selv da jeg kjøpte .222. Mener denne er til skadedyr, altså godt egnet til rev. Rimelig er den og. Husker ikke hvor jeg kjøpte den! Det er i hvert fall et rimelig alternativ til Norma sin Vmax, med halv pris og vel så det. Da går det jo an å trene litt med den og.

 

Alt av blyspisspatroner/hulspisspatroner vil jo virke godt på rev. De minste er de raskeste og ekspanderer mest (i teorien i hvert fall). Men jeg vil tro at selv Norma rådyr 4 grams (62 grs) også virker bra.

 

De vanligste merkene jeg har sett i butikker er Norma og Sellier&Bellot. Federal er heller ikke uvanlig.

 

Best effekt gir nok uansett Vmax. Slike skadedyrskuler er jo laget for å ta livet av et lite dyr man ikke skal spise på en mest mulig skånsom måte. Det ser ikke pent ut når delene flyr til alle kanter etter treff (se gjerne Youtubesnutter), men de dør fort, og det selv med dårlig treff. Reven går ikke i oppløsning, men innvendig er de rimelig ødelagt når fragmentene går i alle retninger.

 

Har feks skutt på spylervæskekanner med vann, med Berger 30 og Vmax 40. Har ikke fått gjennomskyting. Ikke engang på 15 meters hold med Bergeren. Den sprakk i alle retninger, og vannet forsvant, men det var faktisk ikke hull i andre enden fra inngangshullet. Det lå mye "gullstøv" i bunnen av kanna. Ikke ille med tanke på at de rusler 1 050 m/s og stopper på ti, femten cm i vann. Ikke så rart reven ikke tar av og blir borte med et noenlunde godt treff da. Med Vmax var det utoverbulk etter kula på 100 meters avstand.

 

Skal du være heeeelt sikker, kan du jo bruke vanlig blyspisskule på reven i .30-06. En kompis brukte 200 grs Lapua Mega på spylervæskekanne. Korken fant vi igjen 40 meter unna kanna. Kanna var bare filler. En smuuule mer energi i 13 grams kule i forhold til 2 gramskule i .222! Men om du ikke liker innvoller og blod, bruk da Vmax. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...