Jump to content

Flytte til Finland med jaktvåpen


Vinculus

Recommended Posts

Jeg holder på å flytte til Finland. I den anledning vil jeg selvsagt ha med hagla mi på flyttelasset, men jeg blir mer og mer forvirret av å måtte forholde meg til tre lands lovverk hva våpen angår, siden jeg kjører til Finland gjennom Sverige.

 

Foreløpig har jeg vært på politikontoret her i Vasa i Finland og spurt om hva jeg trenger av dokumentasjon for å lovlig inneha hagla mi her, så det er egentlig ganske greit. Finsk våpentillatelse vil gis på bakgrunn av mitt norske våpenkort og jegeravgiftskort i Norge, pluss jaktkort og eventuelt medlemskap i lokal jegerforening i Finland. Det som virker mer vanskelig, er prosessen med å tolldeklarere alt i de forskjellige landene. Jeg har søkt om europeisk våpenpass samt utførselstillatelse fra Politiet hjemme i Norge. Dette vil forenkle reisen gjennom Sverige, da jeg ganske enkelt deklarerer hagla via de svenske tullmyndighetenes websider. Men, og her kommer det jeg lurer på: Hva gjør jeg med tolldeklareringen i Norge? Tollstasjonen jeg passerer på vei inn i Sverige er ubetjent, og jeg får dermed ikke fylt ut to eksemplarer av blanketten for utførsel av våpen. Trenger jeg i det hele tatt å deklarere hagla ut av Norge når jeg har europeisk våpenpass? Her synes jeg Tollen og Politiet flyter inn i hverandre på en svært forvirrende måte, og jeg blir ikke klok på akkurat hvordan jeg skal gå fram. Er blanketten jeg har sendt til politiet om tillatelse uførsel av våpen den samme man fyller ut ved Tollen? Vet iallfall at jeg må forevise denne (fra Politiet) når jeg ankommer Tullen i Finland. Har forsøkt å lese meg opp på dette, men finner informasjonen litt konflikterende på enkelte punkter.

 

Jeg beklager om dette er litt surrete formulert, men det er som sagt en god del forskjellig å forholde seg til her, og jeg setter stor pris på alle innspill.

 

Som en stor bonus får en vel skyte med blyhagl her oppe, når alt dette er fiks ferdig, så får satse på at det er verdt det. :)

Link to comment
Share on other sites

hei,

 

 

Jeg er flyttet i fjor fra Norge til Tyskland med flere våpen.

Papirene fra Norske toll må stemples av Norske toll ved grensa der du passere til Sverige.

Norske toll papirene med norske toll stempel fra grensovergang må sendes tilbake til Norske toll.

Jeg anbefaler deg å ta kopi av disse papirene for deg selv men også en kopi du kan sende tilbake til våpenkontoret ditt, sammen med originale Norske våpenpas og med kopi av finske papirene slik at politi i Norge (våpenkontoret ditt) er sikker at hagle er ut av Norge og anmeld i Finland.

Norske utførselstillatelse fra Norske Politiet må evt vises ved Norske toll ved grensovergang til sverige.

På nettet ved tull.se melder du dato av innreise og ut.

Håper dette hjelper litt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg for eksempel kjøre til tollstasjonen på Gardermoen siden det ikke er lange omturen og få papirene underskrevet der, for så å fortsette på reisa til Sverige? Det er dårlig med betjente tollstasjoner oppimot der jeg passerer grensa, ser det ut til.

 

 

Bortkastet tid å prøve engang, du må finne en betjent tollstasjon PÅ GRENSEN!! Om det betyr 50 mil omvei spiller ingen rolle for Tollvesenet.

Link to comment
Share on other sites

Forstår frustrasjonen meget godt, men etter mer enn 30 år med grensepasseringer medførende våpen vet jeg at på slike ting er de jævlig firkantede. Har måtte ligge i bilen hele natten fordi jeg kom 30 min for sent og tolleren ville ikke vente, og jeg fikk heller ikke kjøre knappe 5 mil hjem og vise opp at våpnene var vel hjemme i Norge på mitt lokale tollkontor. Bare vrangskap fra tollvesenet for det eneste som er meningen med den siste stoppen er å dokumenter at våpnene har forlatt "utlandet" og er trygt og greit hjemme i Norge. Og det dukumenteres like grundig med å vise dem opp på et lokalt tollkontor som ved å vise dem opp på grensen!

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt! Her er det bare å føye seg, forstår jeg. Ser ut som det mest logiske er å legge turen om Østby tollstasjon.

 

Litt surt at jeg har vært så treig med dette, i og med at det er helt enorme mengder kråke her jeg har flytta. Gleder meg til å komme igang!

Link to comment
Share on other sites

Svenskene er ikke problemet her, de kan løses på nett. Men Norske myndigheter vil ha stempel på at våpen har forlatt kongeriket. Går ikke an å benytte logikk her forstår du! Logikk som i at hvis våpenet har nådd fram til Finland så må det nødvendigvis ha forlatt Norge!!

Link to comment
Share on other sites

Logikk hadde vel vært om det var nettopp saker som dette som ble omfattet når en har europeisk våpenpass. Det står jo både her og der på politiets og tollens nettsider at en kan ferdes fritt mellom EØS-land med våpenpass ved ubetjente grenseoverganger, men andre steder står det igjen nevnt at en alltid må passere betjente stasjoner og deklarere manuelt når man transporter våpen. Er vel greit å være på den sikre sida for å unngå unødvendige komplikasjoner; tungvinthet til tross.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten oppdatering her, mest som informasjon til andre som eventuelt er i samme situasjon. Kjørte siste flyttelass i helga, og hadde med hagla. Jeg stoppa på tollkontoret i Ørje og gikk inn for å tolldeklarere hagla ut av Norge, men fikk der beskjed om at dette ikke var nødvendig. Siden jeg hadde forhåndsdeklarert elektronisk i Sverige kunne jeg kjøre videre uten noe om og men, og kun deklarere inn hagla i Finland som flyttegods.

 

Gjenstår å se hva de finske tollmyndighetene sier, men det går nok fint. Har kjøpt jaktkort her oppe, og Polisen i Vasa forteller meg at finsk våpenlisens vil gis på bakgrunn av det; samt mitt norske våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...