Jump to content

380 Auto resepter


knug

Recommended Posts

Sitter og verker etter å komme i gang med å lade 380 Auto/ACP, men VV ladedata for det kalibret finnes jo ikke lenger. Later til at 380 gikk av moten hos finnene for omtrent 10 år siden...

 

Har fått i hus en haug med 92 grs Meister hard cast round nose fra Midway og tenker som så at 2,5 grs N310 eller 3,0 grs N330 burde være et konservativt sted å starte. Kanskje i overkant forsiktig til og med ettersom Speer #14 lister startlading på 3,0 grs og makslading 3,4 grs N320 for 95 grs TMJ RN. Selvsagt har jeg ikke noe N320 i hylla akkurat nå...

 

Har også tanker om å prøve Frontier 115 grs RN CMJ i og med at 100 grs mantlet er plundrete å få tak i til en akseptabel pris.

Nosler #6 har data for en 115 grs JHP i 380 Auto, men ingen for VV krutt så klart. Hva med 2,2 grs N330 som utgangspunkt?

 

Noen som har erfaring å dele?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Opplevde at den grønne ladevekten ikke viste 100% lik vekt per kule, men jeg overlevde avviket på skytebana. Ble en del klegg å finne i den hvite delen av presisjonsskiven allikevel, akkurat slik som med ferdigrullet ammo. Vil nok påstå at det ikke skyldes avvik i kulevekt eller type kule. Vil bli interessant å høre om andres erfaringer.

 

meister.jpg

Link to comment
Share on other sites

Burde vel ikke være noe problem å innhente data for denne?

Hvilke ladebøker har du sett i? Er desverre ikke hjemme hos bokhyllen for tiden, men jeg forestiller meg at amerikanerne har publisert diverse data for denne med f.eks unique.

Disse bør, om du følger noen forsiktighetsregler og ikke absolutt skal ligge på rødstreken, kunne brukes som grunnlag for å utarbeide egne data med f.eks N-330 eller N-340.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke ladebøker har du sett i? Er desverre ikke hjemme hos bokhyllen for tiden, men jeg forestiller meg at amerikanerne har publisert diverse data for denne med f.eks unique.

Av amerikanske bøker har jeg som nevnt Speer manual #14 og Nosler #6. Begge har litt data for 380 Auto, men kun mantlet kule. Her fra Speer #14:

[table][tr][th]90 grs GDHP[/th][/tr]

[tr][td]AA No 2 [/td][td] 3,5 - 3,9 [/td][/tr]

[tr][td]AA No 7 [/td][td] 6,3 - 7,0 [/td][/tr]

[tr][td]VV N320 [/td][td] 3,1 - 3,4 [/td][/tr]

[tr][td]Unique [/td][td] 4,1 - 4,6 [/td][/tr]

[tr][td]231 [/td][td] 3,6 - 4,0 [/td][/tr]

[tr][td]Power Pistol [/td][td] 4,4 - 4,8 [/td][/tr]

[tr][td]H. Universal [/td][td] 3,8 - 4,3 [/td][/tr]

[tr][td]700-X [/td][td] 3,2 - 2,6 [/td][/tr]

[tr][td]AA No 5 [/td][td] 4,8 - 5,4 [/td][/tr]

[tr][td]Bullseye [/td][td] 3,0 - 3,4 [/td][/tr]

[tr][td]TiteGroup [/td][td] 2,8 - 3,2 [/td][/tr]

[tr][td]WSL [/td][td] 3,2 - 3,6 [/td][/tr]

[tr][td]American Select [/td][td] 2,8 - 3,3 [/td][/tr][/table]

[table][tr][th]95 grs TMJ RN[/th][/tr]

[tr][td]231 [/td][td] 3,6 - 4,0 [/td][/tr]

[tr][td]AA No 7 [/td][td] 5,9 - 6,5 [/td][/tr]

[tr][td]700-X [/td][td] 3,1 - 3,4 [/td][/tr]

[tr][td]Unique [/td][td] 3,8 - 4,2 [/td][/tr]

[tr][td]VV N320 [/td][td] 3,0 - 3,4 [/td][/tr]

[tr][td]Bullseye [/td][td] 3,0 - 3,3 [/td][/tr]

[tr][td]H. Universal [/td][td] 3,6 - 4,1 [/td][/tr]

[tr][td]Power Pistol [/td][td] 4,2 - 4,7 [/td][/tr]

[tr][td]AA No 2 [/td][td] 3,3 - 3,7 [/td][/tr]

[tr][td]WSL [/td][td] 3,1 - 3,5 [/td][/tr]

[tr][td]AA No 5 [/td][td] 4,6 - 5,0 [/td][/tr]

[tr][td]American Select [/td][td] 2,8 - 3,3 [/td][/tr]

[tr][td]TiteGroup [/td][td] 2,7 - 3,1 [/td][/tr][/table]

 

Noen runder på Goolge gir dette som visstnok skal være fra VV manualen av 2002:

dated N310, OAL .980", SAKO case; ALL VERY THEORETICAL

90g XTP-HP, MAX 2.9g

95g Speer TMJ, MAX 3.0g

100g Hornady FMJ, MAX 2.6g

Igjen kun mantlet kule og tilsvarende på Alliant og Hogdon sidene. Ikke en LRN å se noen plass og Meister får visst ikke lov av forsikringsselskapet sitt å legge data på nett sier de...

 

Basert på dataene over kom jeg altså frem til at 2,5 grs N310 eller 3,0 grs N330 burde være trygt å begynne med.

 

Ulfur:

Om jeg forstår bildet ditt rett så gir 2,6 grs N32C/TinStar trykk som ligger langt under maksimalt som er 21.500 psi for 380.

N32C er vel noe raskere enn N330, men kanskje jeg skulle gå ned til 2,8 grs N330 som startlading ut i fra dine data?

Har N32C på hylla også, men vil ikke det fylle den lille 380 hylsa veldig da?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har N32C på hylla også, men vil ikke det fylle den lille 380 hylsa veldig da?

Jo, den fyller den lille hylsa med relativt lite krutt. Simuleringsprogramvaren QuickLOAD 3.6 som er benyttet sier ~80% fyllingsgrad. Målte selv noen ganger med skyvelæret og akkurat denne kruttladningen når ikke fram til kulen med nye Win-hylser.

 

Langt løp?

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter for ev. anmode moderator(er) å moderére, men det må da være noen her inne som har en erfaring å dele når det kommer til .380 eller 9mm-kort.

 

Man må anta at det er gått noen PPK og PPK/S i nevnte kaliber hos Stenvaag og som ivrige hjemmeladere benytter? :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hjemme hos alle bøkene en snartur..

 

Lyman, utgave 48, gir en god del data for 90grs blykule, lymans #356242, her er data for noen relativt kjente krutt i hver ende av skalaen:

 

startladning-maxladning, kruttype, hastighet og trykk for maksdata:

2,4-3,0grs Bullseye, 915fps, 16000 C.U.P.

3,1-3,7grs Unique, 920fps, 16000 C.U.P.

4,0-5,5grs Blue Dot, 961fps, 14600 C.U.P.

 

Settdybden de har brukt er .980",

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...