Jump to content

Kaliber .222Rem


CrowdControlFTW

Recommended Posts

Heisann Kammerater! Som dere sikkert har forstått ut ifra trådtittelen, så handler denne tråden om .222Rem. Personlig har jeg en kombi i .222rem og 12/76, og for de av dere som har fulgt med på ''Hagle'' i dag, så har dere sikkert sett tråden min om bruk av denne kombien på rådyr. Kombien står rett og slett bare i våpenskapet, og jeg har fantastisk lyst til å bruke den på årets rådyrjakt. Jeg må selvfølgelig da ta storviltprøven med den, noe jeg enda ikke har.

Men her kommer selve hovedpoenget mitt; er .222Rem et godt nok kaliber til bruk på rådyr? Personlig har jeg hørt noen skrekkhistorier som ærlig talt har satt litt frykt i meg mot å bruke et så ''lite'' kaliber til bruk på rådyr. Skrekkhistoriene handler primært om treff på bogplater på rådyrbukkene, og dermed førte til stygge skadeskytninger. Jeg er dermed litt skremt fra å bruke .222Rem på rådyrjakt, siden jeg ikke vil påføre et dyr så store smerter som en knust kule mot bogplata må føre til.

 

tl:dr; er .222Rem forsvarlig på rådyr, og da spesielt rådyrBUKKEN, og er det noen spesielle patroner jeg burde bruke?

Jeg lader ikke selv, og dette minsker selvfølgelig muligheten mine.

 

-CCFTW

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer disse historiene fra? Og hva slags kuler er brukt her? 35 grains v-max?

 

Bruker .223 selv riktignok, men samme kulediameter og vekt som .222 (55 grain) vanlig blyspiss (billige Partizankuler) Skyter 2-4 rådyr i året med den, og alltid gjennomskutt, selv med treff i bogplata. Løper fra 0 til 60 meter som regel.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke akkurat hva slags ammunisjon eller kule det var snakk om, men har fremdeles en gnagende følelse av at det er både tryggere og lettere med en .308. Har fremdeles lyst til å bruke kombien, da den rett og slett bare står i skapet. Tror vel faktisk du har sett den? Voere kombien i skapet oppe- uansett, hva slags ammunisjon er det du ville foreslått til en .222Rem? Tenker litt på å punge ut med en pakke Oryx eller lignende, men vil gjerne ha noen bekreftelser på at dette er forsvarlig, og (beklager hvis jeg støter noen her) ikke som 6.5 på elg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel vansker å se om det er særlig forskjell på ei rå eller en bukk med hensyn til å bruke .222...bruk Norma Oryx og du behøver ikke å bekjymre deg om kaliberet holder mål...

 

Jeg har skutt en del, både bukk og rå (og kje) INGEN har reist seg oppigjen og bedt om en tel...

 

Suverent kaliber, men passer kansje litt dårlig i brekkvåpen pga størrelsen..?

Link to comment
Share on other sites

Det handler om plassering av kula. Du har vel litt mer å gå på ved å bruke 6,5 på rådyr enn f.eks. 222 eller 223, men et godt skudd med 222 er bedre enn et dårlig med 6,5. Det samme gjelder f.eks. ved 308 vs 6,5 på elg.

 

 

Et dårligt plassert skudd med 6,5x55 er et dårlig skudd uansett....samme med et dårlig plassert skudd av .222 - du har et problem uansett..

 

ja, rådyr kan løpe hele dagen med et dårligt plassert skudd -uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Misforstod du noe nå, eller er det jeg som misforstår?

 

Det handler om å skyte godt uavhengig av kaliber. Gjør du det har det ikke noe å si om du bruker .222 på rådyr. Det er lovlig og dyret vil, etter et godt plassert skudd fra kaliber .222, dø innen rimelig tid og du kan ha god samvittighet for å ha jaktet på en human måte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oryx er en kjempe fin kule. Er dyr å kjøpe,men fungerer supert. Har selv skutt rein med oryx 222 og den gikk vel 2meter. Den gikk nesten gjennom, stod l skinnet på motsatt side. Grønnland bruker dem mye 223,er vel stort sett moskus dem bruker større kaliber på. Så det er en kule jeg kan anbefale.(Reinen er skutt på Grønnland)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe oryx? Ammunisjonskostnadene er jo uansett bare en liten del av bildet når det gjelder kostnadene rundt jakta. Du bruker èn oryxpatron på å felle et rådyr som har kostet deg rundt 600 kroner, og da er det i mine øyne ingen vits i å sitte å lure på om man skal kjøpe kuler for 15 eller 35 kroner stykket?

 

Treningsammunisjon derimot, det er en annen sak.

 

EDIT:

 

Ser at denne patronen: http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/222-Rem/Blyspets1/ blir markedsført som en rådyrpatron, 10 kroner billigere enn oryx. Kan være verdt å sjekke ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oryx er rimelig myk, så min erfaring er at den kan ødelegge mye, spesielt i et .22 kaliber.

Men igjen, det gir kort fluktstrekning.

 

F.eks, i fjor brukte jeg .308 på en bukk, den sprang 50/60m før den datt om. I år tok jeg en bukk med .223, den datt i smellen.

 

Så et mindre kaliber i høyere fart gir minst like god "drepevne". (innenfor rimelighetens grenser)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...