Jump to content

Høydejustering for kikkertsikter - uendelig mange knepp?


daglothe

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg nytt gevær "Sako Finnlight, kal. 6,5" og selv montert på et Zeiss, Conquest kikkertsikte.

Problemet er at hver gang jeg er på skytebanen blir første skuddet en 7'er rett under. andreskuddet blir en 8'er, tredjeskuddet en 9'er og det fjerde en 10'er. Å justere opp kikkerten har ingen effekt for påfølgende dager, og derfor konkluderer jeg med at problemet ligger i kikkertsiktet. Spørsmålet er om høydejusteringen er kommet i "taket" og det ikke er mer å justere. Har ingen erfaring med dette, og vet ikke hva som skjer når justeringsskruen kommet "out of range".

 

Kikkertsiket har tidligere stått på et annet gevær der jeg skrudde opp ca. 40 knepp ved innskyting. På dette nye geværet skrudde jeg opp ytterligere ca. 70 knepp. Siden har jeg skrudd opp (minst 20 knepp) tilsynelatened uten effekt.

 

Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg et råd?

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke er at løpet ligger an mot stokken, slik at treffpunktet trekker seg opp etterhvert som det blir varmt. Evt at kikkerten står litt i spenn i ringene.

 

Ville om mulig prøvd kikkerten på annet våpen, samt prøvd annen kikkert på denne rifla

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke er at løpet ligger an mot stokken, slik at treffpunktet trekker seg opp etterhvert som det blir varmt.
Dette er lett å sjekke, legg et papirark rundt løpet og se om du kan føre det bakover mellom løpet og stokken helt bak til låskassen.

Gå også over og sjekk at alle skruer er tighte, både skjefteskruene og i kikkertmontasjen.

På dette nye geværet skrudde jeg opp ytterligere ca. 70 knepp. Siden har jeg skrudd opp (minst 20 knepp) tilsynelatened uten effekt.
Dette får meg til å mistenke at du har forskjellig høyde på montasjene foran og bak. På en Sako skal de være like, men du kan prøve å bytte om ringene og se om det hjelper - ikke på vandringen, men på startpunktet. At 20 knepp opp ikke gir merkbar effekt indikerer at du er i endepunktet på justeringen.
Link to comment
Share on other sites

At 20 knepp opp ikke gir merkbar effekt indikerer at du er i endepunktet på justeringen

At man kan skru 20 knepp om man er i endepunktet for justeringen indikerer at noe er løst inni...

 

Kikkertsiket har tidligere stått på et annet gevær der jeg skrudde opp ca. 40 knepp ved innskyting. På dette nye geværet skrudde jeg opp ytterligere ca. 70 knepp.

40knepp opp, fra hva?

Du bør legge rifla di stødig, eller sett den i ei skrustikk, feste med limtvinger i et bord eller noe - så ser du i siktet mens du skrur, helst til endes i alle retninger. Skruen skal stoppe når du kommer til enden og du skal IKKE bruke makt.

 

Du kan bruke et ruteark å sikte på, så kan du får et inntrykk av hvor mye du justerer.

 

Er alle skruer på stokk, rifle og kikkertmontasje tilskrudd - og er det en lyddemper involvert i dette? Isåfall skru den av før du tester mer.

 

Hvor holder du til?

K

Link to comment
Share on other sites

hvis du gidder å ta av kikkerten kan du også sette frontobjektivet flatt mot et speil og se inn. Om du sikter mens du skrur skal du kunne sentrere retikkelet fint (dvs at både retikkelet og speilbildet overlapper hverandre). Er også veldig lett å se at retikkelet flytter seg når man holder det på denne måten.

 

Men, for all del, om du legger rifla stødig på en sekk/bag/pute/etc skal det også være lett å se at retikkelet flytter seg i forhold til målet når du skrur.

Flytter det seg ikke er det noe definitivt noe feil med kikkerten!

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode kommentarer.

Først: Det er kontrollert at løpet ligger fritt og alle skruer har riktig moment. Rifla har ikke lyddemper

 

Problemet kan være todelt, men det enkleste er å starte med kikkertsiktet. At det er "endestopp" på justeringsskruene er en kjempeopplysning. Starter med å sjekke montasjen og om det er bevegelse i rettrikkelet ved justering

 

Forsettelse følger!

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens, saken har funnet sin løsning! :D:D:D

Den fremste braketten som holder kikkertsiktet var høyere en den bakerste (de kan ikke byttes om), og kikkertrøret stod i spenn. Etter å ha filt av differansen (nesten en millimeter) fungerer allt nå 100%. Høyde-justeringsskruen som stod noen få knepp fra endestoppen, står nå ca. midt på skalaen.

 

Sako har både høy og lave montasje, men her var diferansen for liten til at disse er byttet om. Har ikke funnet ut om det finnes mellom-tykkelser eller det bare er en feilmaskinering.

 

kor e du? :?::?::?::?::?:

Jeg bor i Nordfjord på Vestlandet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...