Jump to content

Hvilke montasje og ringer til 375


Papz

Recommended Posts

Trenger noen gode råd om hvilke montasje jeg bør velge til mitt m98 prosjekt i 375 Ruger.

Hører en del om klipping av skruer og den røde halvmåne-klubben osv...

 

Trenger noe kvalifisert synsing eller erfaring om dette.

 

Skruer, alu/stål montasje,liming av montasje? spesielle hensyn, noe å unngå, picatinny, weaver, 2 delt base, eller, osv...

 

 

Har en leupold med 1" rør som skal oppå

 

Takker for hjelp på forhånd.

 

 

(åpen for kjøp dersom noen har noe som de vet vil fungere, og som vil kvitte seg med det..)

Link to comment
Share on other sites

Har en 375 h&h m leupold montasjer. Har skutt istykker ett sett, og har nettop montert nytt. Limer med lynlim, og hærjer på. Tror den skall sitte nå, har gått over alle skruer m loctite. Viktig med de skruene mellom låskasse og kolbe sitter godt også. Stålmontasjer er et must :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rifler som skal brukes hardt og har noe rekyl bør bores og gjenges opp en dimensjon for kikkert montasje baser. Lavest mulig montasje er en fordel ved kraftig rekyl. Sørg for å få montert bakre base langt frem og bruk kikkert med kort okular. Det hjelper ikke med lang øyeavstand hvis en ikke klarer å få kikkerten langt nok vekk fra øyet.

Jeg bruker for tiden Weaver type stålbaser og Leupold QRW ringer på det meste av mine og konas rifler. To av riflene mine har 8-40 gjenger for baser. Jeg har aldri hatt skruer som ryker på vanlige gjengedimensjon for baser enda, men har fått rapport fra børsemakere som har sett fenomenet. Noe av problemene skyldes kanskje at basene har vært løse og dermed blir skjærkreftene litt i overkant store. Godt tilskrudde og limte baser skal det mye til å rive av selv med den minste gjengedimensjonen. Men for sikkerhets skyld så bør man vurdere kraftigere gjengedim når man har kraftig rekylerende rifle.

For mange år siden fikk jeg lagd baser med 19mm prisme som for CZ/Brno og brukte Warne QD stålringer på en KV M83 jeg hadde. Dette fungerte bra og kikkerten, en Swarowski 1,5-6 i stål hang godt. I dag hadde jeg gått opp en dimensjon for skruene til basene. Min nåværende M98 i 30-06 har stor gjengedim og nevnte Weaver type baser og det føles trygt og godt.

Min 300 win mag har skruer med liten gjengedim og det er ikke like gøy å tenke på at skruene kan ryke...

Link to comment
Share on other sites

På kasser med "skru på montasje" ville jeg kun brukt picatinny med større enn standard skruer, og lim. Gjerne rekylskulder som går mot låskasseringen framme, dette er tigjengelig på flere har jeg sett. Ringer i mange varianter er lett tilgjengelig nye som brukte så pris trenger ikke ta av. Kansje ikke pent, men dønn solid, og det kommer først mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri "limt" på mi rifle. D setter seg noe j&*?#! fast likevel, både ringer og baser. Når jeg skal ha løsnet de, så får jeg de nesten ikke løs igjen. Hadde jeg limt med noe, hadde jeg aldri fått ihvertfall fått løsna basene igjen. Det er som når en skifter dekk på bilen, viktig å dra etter en gang eller 2 når det er nytt og påmontert.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å etterdra/sjekke den første tiden ja. Har montert noen sikter med diverse baser på bekjentes våpen, har bestandig limt basene mot kassa med Araldit o.l. Noen av disse våpnene har blitt tatt som innbytte i butikk der andre montasjer var ønsket, noen rapp med en messingdor el.lign. var nok til å løsne de. Er litt skeptisk til bare fire små skruer på våpen med litt rekyl,og tunge sikter selv om jeg vet det er brukt på tusenvis av våpen, noen får problemer. En ting er rekyl, noe annet er håndterings belastning, derfor vil jeg kun bruke skinne montert som sagt over, og som jeg mener er det beste. Litt nervøs kansje :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...