Jump to content

Predatorjakt på statsallmenning


vømmøl

Recommended Posts

Sendte denne e-posten til fjellstyret i kommunen der vi har hytte.

 

Til ****** fjellstyre

28.08.2012

 

Predatorjakt på statsallmenning

 

Hei!

 

Jeg har tidligere vært i kontakt med ***** fjellstyre v/ oppsynsmann *** ******* ang. tillatelse til å skyte predatorer ved opphold på hytta i ****. Fikk forståelse av at dette selvfølgelig ikke var noe problem dersom jakta foregikk innenfor lovverket mht. våpen, ammunisjon og gjeldende jakttidsbestemmelser. På spørsmål om jeg kunne få en skriftlig tillatelse/jaktkort, så forsto jeg det slik at dere ikke noe system som håndterer dette. Som jeger og aktiv skytter foretrekker jeg å ha alle papirer i orden i tilfelle jeg skulle komme ut for kontroll av noe slag. Jeg kan se for meg flere scenarier der det kan bli ubehagelig å ikke kunne vise fram jaktkort, selv om man i utgangspunktet ikke gjør noe lovstridig.

 

I disse tider, med generell nedgang i rype- og skogsfuglbestand over hele landet, så er dette temaet mere relevant enn noen gang.

 

Årsaken til nedgangen blant ryper og skogsfugl er selvfølgelig kompleks, men det er vel enighet blant de fleste om at predatorer er en viktig del av årsaken. Høyt predatortrykk pga. fjorårets smågnagerbestand, og dennes kollaps i vår, kombinert med dårlige forhold under klekking, ser ut til å være situasjonen over hele landet. Ustabilt klima og ustabile smågnagersykluser er vanskelig å gjøre noe med lokalt. Når vi samtidig har en unaturlig høy bestand av spesielt kråke, ravn og rev så føler jeg at det må legges til rette for jakt på disse. I diskusjonsforum på sosiale medier, ser det ut til at flere og flere småviltjegere forstår at det må jaktes på både predatorer og matvilt. Like ofte leser jeg at det ikke er lagt til rette for slik jakt.

 

Jeg ønsker med denne henvendelsen å lufte tanker som flere jegere har, og samtidig påpeke at jeg med flere synes det er problematisk å bære med seg jaktvåpen og jakte predatorer uten gyldig jaktkort. Jeg skal ikke belære dere om hvordan dere skal organisere jakta på statsallmenningene, men jeg har gjort meg opp noen tanker om hvordan dette kunne ha vært løst:

• Sesongkort for småviltjakt kunne f.eks gjelde fra 10.september til 31.august med påskriften «gjelder jakt innenfor gjeldende jakttidsbestemmelser med følgende unntak……(f.eks tidsrom for rypejakt, skogsfugl osv.)»

• 3-dagers, og ukekort kunne gjelde som predatorkort fram til 31. august.

• Jegere som ikke løser vanlig jaktkort kunne fått kjøpt rene predatorkort for en symbolsk sum. Tror ikke det blir solgt mange slike kort om prisen overstiger 100,-

 

Et slikt system kunne sikkert vært organisert i samarbeid med ****** jff og *******bruket, og kanskje blitt en inspirasjon for nabokommuner til å gjøre det samme.

Det er sikkert mange aspekter ved dette som jeg ikke ser, og dette er ikke ment som negativ kritikk, men som konstruktive innspill.

 

Mvh. ****** ******

 

Sendte kopi til 3 medlemmer i fjellstyret som jeg fant e-postadresser til. Håper ihvertfall at jeg får svar.

Link to comment
Share on other sites

Tiltredes. Kan jeg kopiere brevet og sende til fjellstyrene her borte? Ble helt opprømt over initiativet til Statskog til jeg så at det i praksis kun gjaldt i Nord-Norge og at ingen av fjellstyrene på Vestlandet så ut til å ha noen tilsvarende tiltak, selv om det er opptil flere som har avgjort å frede alt småvilt (les: rype og skogsfugl) pga små bestander... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev en tilsvarende mail til de som har hardangervidden vest siden jeg vanker litt oppi der på fritiden... Fikk aldri svar... ringte en kar jeg fant nummeret til, men han var uforstående til hele problemstillingen, for det var jo bare å løse et vanlig jaktkort for småvilt....

 

For det første er et "rypekort" ganske mye peng for å jobbe dugnad... med tanke på at det er så lite rype at det er mulig at jakten blir stengt... :roll::roll:

 

Kansje Njff skulle tatt seg en runde på dette slik at det kunne blitt likt over hele landet?? enig med at når det blir over 100 lappen er det ikke så interessant å jobbe dugnad. Der jeg hadde hytte i valdres betalte man 50, så var det i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev en tilsvarende mail til de som har hardangervidden vest siden jeg vanker litt oppi der på fritiden... Fikk aldri svar... ringte en kar jeg fant nummeret til, men han var uforstående til hele problemstillingen, for det var jo bare å løse et vanlig jaktkort for småvilt....
Nettop pga. dette jeg sendte kopi til 3 andre medlemmer i styret.

Mht. det å løse jaktkort, så er det en del problemer med dette. Det største problemet er at kortet ikke varer hele året, men er tilpasset rypejakta. Dessuten koster det 1.600,- for sessongkort for meg som utenbygdsboende.(nabokommune) Og når jeg da har fått tidligjakt i en helt annen kommune, så har jeg ikke tenkt å kjøpe sessongkort flere steder.

Link to comment
Share on other sites

Det årskortet jeg fant på inatur varte innen rypejakten, og ikke fra jakttiden på fx kråke.. Er uintressant å betale noe utover administrasjonskostnaden for å utstede et jaktkort for å gjøre dugnad for felles gode. Da skyter jeg kråke et annet sted der de bare er plagsom.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...