Jump to content

Eier eller har du hatt en Shiba?


marius87

Recommended Posts

Har lyst på hund, både som selskap og som jaktkamerat.

 

Jakten jeg trenger hund til vil være skogsfugl jakt

 

Men er ikke så fysen på en "standard" fuglehund, har tenkt tanken på spets , men ser for meg og har hørt av andre som har eller kjenner en som har at det blir mye bjeffing sånn utenfor skogen og.

 

Har derfor tenkt tanken på en shiba som ikke høres ut som om den tar stand så fort den ser en blåmeis.

 

Men den er jo en allrounder, hvordan er den til få til og primært jakte fugl kontra en setter f.eks?

 

Tar den stand? søker den opp skogsfugl fot ?

 

Er det en fullgod fuglehund?

Link to comment
Share on other sites

@Skruffen: Hvor mye har du trent og jaktet med shiba ? Svarene dine antyder mer fordommer enn erfaring.

 

Jeg har en tre år gammel shiba som jeg trener og bruker som båndhund på hjortevilt. Jeg har ikke prøvd å få den til å jakte skogsfugl, men rasen er en av de mest universale jakthunder som finnes og brukes utstrakt som fuglehund selv om den i Norge i altfor stor grad anses som selskapshund.

Med mitt utgangspunkt og målsetninger for min hund er jeg ikke den rette til å svare på om den sporer skogsfugl fort og kan bli en fullgod fuglehund - det siste er vel like mye et spørsmål om hva du legger i fullgod. Men den er svært lærenem, gir signaler som er tydelige og lette å lese, og den tar stand på fugl (min gjør det i hvert fall).

Ut fra mine erfaringer og min bruk oppfører den seg og jakter svært likt svart elghund, vi har trent mye sammen med den rasen.

Håper noen som bruker rasen på fugl kan komme med begrunnede svar og erfaringer her.

Link to comment
Share on other sites

marius87

Tror du skal ta en alvorlig titt på en Engels Springer Spaniel.

Det er det du trenger etter din beskrivelse. Se etter en vanelig Springer, ikke en Working.

Den sist nevnte er noe hyper, men en utrolig jaktmaskin.

En SHipa?????. Kan fungere. Svarthunden min varsler om fugl i nærheten. Men det er Klau vilt som styrer den.

Link to comment
Share on other sites

Full forståelse for at du har det, men da hadde jeg heller spurt om hvilken hund jeg burde hatt.

 

Må ikke bli snurt monsen :mrgreen:

 

Nyskjerrig på shiba bare, så derfor spør jeg;)

 

Fullt klar over at det finnes rene fuglehunder, hatt en setter selv.

 

Ikke er det en rase jeg ser for mye av heller, er jo noe det og:)

 

Også er de jo fine!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor velge en hund som ikke er avlet for dette, når det finnes mange raser som er avlet frem for din bruk? Shibaen vet jeg er klovvilt intressert, men er i dag avlet primært som selskapshund
Det er en utbredt holdning, og kanskje noe sneversynt. Jeg stilte det samme spørsmålet til en shiba-oppdretter (etter at jeg hadde fått min, han var ikke ute etter å selge), og svaret hans var at shibaen er en helt naturlig rase som har så sterkt iboende jaktinstinkt at du skal gjøre veldig mye galt for å ikke ende opp med en god jakthund.
Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si at det er en sneversynt holdning, rasen har det ikke vært systematisk avel på i moderne historie. Da er det tilfeldigheter som gjør at det blir en dugende jakthund eller ikke. Så klart er det forsatt et rovdyr og vil derfor vil man ha et vist instingt, men jakter hunden selv eller jakter den for deg?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor alle vil finne opp krutte på nytt

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet ikke helt om det er å finne opp kruttet på nytt å velge en rase som er dokumentert benyttet som jakthund siden istiden...

 

Det er tilfeldigheter inne i bildet hvrovidt en shiba blir en god jakthund eller ikke, men langt de fleste blir det. Slike tilfeldigheter er det blant f.eks. svarte elghunder også, jeg har sett flere av den rasen med gode linjer som er omtrent umulig å få til å fungere på jakt. Den problemstillingen gjelder alle raser. Jevnt over er mitt inntrykk at shibaen er langt mer lærenem og lettere å trene, ellers svært lik svarthunden.

 

Min shiba er typisk for rasen, den er grenseløst lojal og jakter for og i samspill med meg.

 

Nå håper jeg noen som faktisk bruker eller har brukt shiba på fugl kan gi trådstarter svar på det han vil vite i stedet for at alle som har andre raser skal legge ut om hvorfor en rase de ikke har erfaring med er feil. (For ordens skyld, jmonsen har en mannsalders erfaring med et vidt spekter av hunderaser og kjenner de fleste typer jakthunder, også shiba. Han har vært en av mine flittigst benyttede veiledere i hundespørsmål.)

Link to comment
Share on other sites

har selv en shibatispe, men bruker den på storvilt. hun er derimot veldig interessert i fasan, hare, rype, rugde og storfugl. jeg har ikke trenet henne på fugl, så hun tar stand 1 sek før hun løser ut på fugl på bakken eller i kratt. vet ikke om det er mulig å trene den opp til å ta stand a la vorster eller settere.

 

når det gjelder storfugl, har jeg ikke opplevd at hun har skjellet på fugl i tre. er mulig det er manglende preging som gjør det.

 

søksmessig opplever jeg vår shiba som trang i søkene i skog og stort sett innen synsvidde på fjellet ( maks 400-500m).

 

håper det hjelper deg litt på vei.

 

mvh

 

kristian

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...