Jump to content

wax-slugs / erfaring?


wibroy

Recommended Posts

Noen som har erfaring med wax-slugs på en ATA NEO 12? Er det fare for sprengning av løpet? Hvilken type patroner er best å lage av? Hvilken Choke? etc :roll:

Har sett noen videoer på youtube der dem anbefaler å bruke Improved Cylinder som hos meg er Choke nr 4.

http://www.ataarms.com/productdetails.php?catid=12&pg=1&direct=1&uid=119&tmd=

 

Kjøpte nylig 500stk Nittedal sport 24gr nr7 for trap (stål) kanskje litt dårlig kvalitet til å lage slugs av? eller har det noe å si?

Har også noen gamle ( ca 50 stk SB Corona 32gr us7 (bly) og ca 50 stk Gyttorp nr 6 (bly).

Link to comment
Share on other sites

Hei har testet litt selv i en Remigton 870 og konklusjonen er: moro og interessant men ikke brukbart til noe annet enn å sprenge vanndunker ol. tror ikke kvaliteten på ammo har noe å si når man lager voks slugs. Om hagla di tåler det skal jeg ikke uttale meg om, men i 870'en var det ingen problemer men den er også kjent for å være veldig solid.

Link to comment
Share on other sites

Hei har testet litt selv i en Remigton 870 og konklusjonen er: moro og interessant men ikke brukbart til noe annet enn å sprenge vanndunker ol. tror ikke kvaliteten på ammo har noe å si når man lager voks slugs. Om hagla di tåler det skal jeg ikke uttale meg om, men i 870'en var det ingen problemer men den er også kjent for å være veldig solid.

 

Steelproof 1350 bar står på hagla..

Bortsett fra å sprenge vanndunker ol.. så burde det vel fungere som ett greit alternativ hvis man blir angrepet av en bjørn?

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok heller kjøpt vanlige slugs hvis angrep fra bjørn er en bekymring, voks slugs er ganske porøse.

 

Enig i denne..

 

Om du skal ferdes i landskap hvor det er påkrevd eller nødvendig med et forsvar mot bjørn, hadde jeg hørt med noen lokale folk med kunskap.

De vet nok best om hva som trengs og hvordan du bør oppføre deg i bjørneland ved jakt, tur og et evt. forsvar.

 

Har hørt at å løsne skudd mot bjørn kan være det farligste du gjør i en forsvarsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Flere youtube-videoer viser jo at voks-slug er mere effektiv enn vanlig slug? og det til en brøkdel av prisen til vanlige slugs..

Selvfølgelig, det beste er å unngå bjørnen.. men det er jo en sikkerhet hvis man vet at man kan stoppe en som kommer rett mot deg.. eller du ligger i telt og bjørnen tenker seg inn :)

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flere youtube-videoer viser jo at voks-slug er mere effektiv enn vanlig slug? og det til en brøkdel av prisen til vanlige slugs..

Selvfølgelig, det beste er å unngå bjørnen.. men det er jo en sikkerhet hvis man vet at man kan stoppe en som kommer rett mot deg.. eller du ligger i telt og bjørnen tenker seg inn :)

 

 

Er du NUTS? Mer effektive til hva da - å sprenge vannkanner?

Hvis man først lider av bjørneparanoia bør man vel gjøre betraktelig bedre research enn å se på rednecks på You-Tube!

For effekt på større vilt trenger du dybdevirkning, og da er noe av det dummeste du kan gjøre å bruke prosjektiler med lav egenvekt (stål) som ikke henger sammen (hagl+voks... Duh!!) Dette vil IKKE stoppe en bjørn som kommer mot deg, snarere heller gjøre den alvorlig forbanna!

Rednecks som lager sånt "på alvor" bruker vel helst blyhagl som utgangspunkt. Og bruksområdet er vel helst "self defence" innomhus - man har ofte en tanke om at voksslugs i motsetning til ekte slugs (forhåpentligvis) ikke vil gå igjennom en "hostile intruder" og dermed er "tryggere" for andre som måtte befinne seg i nærheten... Dette har selvsagt ingen ting med jakt å gjøre.

Hvis du absolutt føler at du må ha beskyttelse mot bjørn mens du er på jakttur med hagla så kjøp en 5-pakk ekte blyslugs. Hvis du synes DET er dyrt så ville jeg likt å se tilstanden på resten av jaktutstyret ditt og hva du ellers bruker penger på!

Et enda bedre alternativ er knallskudd og bluss. Da slipper du å bli etterforsket for miljøkriminalitet også, hvis du først får bruk for å "forsvare" deg.

Link to comment
Share on other sites

Så slik redneck kjemi er faktisk lovlig her til lands?

 

Virker mer som en "Se hva jeg kan gjøre!" ting enn noe som faktisk har en nytte.

 

AcidRain, om du ikke har noe imot at jeg spør, hva skøt du mot, og hva effekt hadde det?

 

Fra noen av videoene som ligger ute på youtube virker det som om det er et "greit" alternativ til faktiske slugs når en bare skal skyte blink. Men det må da slite mer enn vanlig på våpenet når en slenger slikt gjennom?

Link to comment
Share on other sites

Skal gå bra men ikke finn på å erstatte stålet med noe annet, å øke egenvekten er risikabelt

Om du skal magasinlade de så passer på at overflaten er flat med voks og at ikke haggel stikker ut, kjedelig år få en kjedereaksjon i magasinet..

Selvforsvar mot bjørn? Har ikke helt trua på det nei :-)

Link to comment
Share on other sites

Har "sett noen" drive med "cutshell-slug". Altså de skjærer ei rift i den ytterste plastikken på haglehylsa rett over bunnen på wad'n. Da blir hele fremparten med ut, wad, plastikk og hele pakka.

Synes dette virker skummelt mtp. løpsspreng, men har da jaggu ikke hørt om noen som har fått det pga. dette ennå?

Noen som har noe tanker/erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Lee kuletang for slug,støp kuler av taktekkerbly.

Tøm en nittedal sport 12/70 for hagl ,

Ta ut wads`n som sitter i.(pass på at kruttet ikke tømmes ut)

Sett i 496622 Downrange Shotshell Wads 12 Gauge A1-1/4( Midway )

med lee-slugen i.

Trykk den bestemt i event. bruk haglepresse.

Lukk stjernebretten( går litt inn på midten mot slugen)

Da har du en helt grei slug for ca .4-5 kr.

 

Har skutt en del av disse i min Remington med riflet slugløp og kikkertsikte.

Samlinger på 2-4 cm på ca 50m. :P Samme presisjon som med Rio slug.

Disse funker også i glatt løp m/ sylinderborring, dog med litt dårligere pressisjon.

Ps. tar ikke ansvar for andres omlading :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...