Jump to content

Nybegynner rådyrjakt


Hunderørret

Recommended Posts

Heisann

Må høre litt med dere. Har sett i noen andre tråder også. Vet at mye av dette nok går igjen. Drister meg alikevel uttpå.

 

Har nå vært på post hver eneste dag siden bukkejakta begynte. Det er min første jakt. Har jakt på en del jorder i nærområdet. Det skal være skutt greit med rådyr her før, og jeg har også sett de titt og ofte i sommer. Frem til de siste dagene har de derimot vært som sunket i jorden, men nå i helgen har jeg da sett et par geiter med killinger. (Jordene ble slått rett etter at jakta startet og kanskje har de da spist andre steder frem til nå, for nå å komme frem igjen?) Håpet har derfor steget med tanke på å finne bukken igjen.

 

Dette hjelper derimot ikke meg. Er jo bukkejakt. Som jeg har skrevet i en tråd før så flyttet jeg hit i sommer og har derfor ikke fått gått så mye i terrenget tidligere i sessongen så litt usikker på hvor territoriene er. Har sett bukker i området tidligere. Det består av flere jorder med små skogflekker imellom. Det hele er igjen omkranset av mye granskog. Flust med elg.

 

Jeg har kjøpt meg Nordik Roe lokk, lydene virker greie, og sett flere filmer om dette. I flere av disse lokker de jo ut på jorder og sitter på post med utsikt ut på jordene. I en sitter de i skogen og lokker. Hva skal jeg gjøre? Blir frustrert og ikke minst usikker. Nå vet jeg jo at ting som regel ikke er så lett som det ser ut som på film, men jeg hadde da trodd at jeg ihvertfall skulle ha sett en eneste stakkars bukk. Kan man lokke for mye? Hvilke lokke lyder bør jeg kjøre?

 

Håper noen kan forbarme seg litt over meg her. Det hadde en usikker førstegangsjeger satt umåtelig stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute en tur i kveld også. Satt først på en post jeg har uten å se så mye egentlig. Bestemte meg for å prøve å lokke på rev på et annet jorde her og jammen kom det ikke en fin bukk. Desverre kom den inn på litt for langt hold til skudd, og den virket totalt uinteressert i lokkelyder.

 

Så helt klart kommet mer dyr inn i terrenget igjen. :) Hva kan det skyldes? Vært rimelig likt vær en stund, om enn kanskje tendenser til nordavind nå og da.

 

Er det litt sent til lokking? Bør jeg basere meg på postering?

Link to comment
Share on other sites

Nå kan du vel bare glemme lokken...brunsten er vel så godt som utgått...kan være heldig å lokke bukk enda,men det er vel unntaksvis...Uansett, har du sitti siden 10.august og lokka, så er du sannsynligvis avslørt for lenge siden. Dyra runder deg og får været av deg, du lager litt støy og setter ut luktspor til og fra post og dyra setter etterhvert dette i sammenheng med lokkelydene og er ikke til å lure. Vent til neste år med lokken, eller prøv igjen utpå senhøsten hvis du har felling på geit. Har lokka geit så seint som i desember med bruk av kontaktlyd.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å kombinere smyg og posteringsjakt fremover. På denne måten blir du bedre kjent i terrenget og får fordeler du kan dra nytte av neste år. I verste fall så kanskje du overrasker bukken og får inn et skudd på den :) Er du ikke kjent i terrenget så er eneste måte å bli det på å gå mye irundt. Se etter spor, dyretråkk, feiemerker osv. Du må regne med endel mislykkede forsøk og støkking av dyr, før du blir kjent i terrenget. Finnes ingen snarvei til suksess her heller ;) MEN, du kan ha flaks, så det gjelder å ikke gi opp :)

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. :) Regnet med at brunsten var på hell, om ikke over ja. Og ser vel for meg at lokkingen på rev også kan gis en pause en stund av samme årsaker som lokkingen av rådyr. Da har man lært seg det.

 

Har jo blitt en del turer. Gått igjennom noen av de små "øyene" med skog som er midt på en del av jordene. Massevis med liggegroper men er veldig mye elg i terrenget så kan godt være at det er elg. Ikke sparket noe særlig i disse gropene. Gjør rådyr alltid det?

 

Ser også flere steder at småtrær har barkskader på stammen nede ved bakken. (Barken henger litt i strimler). Ikke ferske. Det kan vel være feiemerker vil jeg tro. Feier dyrene hele brunsten?

 

Får jeg smøre meg med enda et par lag tålmodighet å fortsette uten lokk. :) Fortsatt god jakt alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg skal ikke hevde at jeg er noen fantastisk god bukkejeger, for det er jeg ikke. Jeg er heller ingen supertrent, smidig, lett på tå eller rask person. Men jeg fikk likevel en god bukkejakt, selv om jeg skjøt dyr ( fire tagger, er ikke veldig opphengt i gevirstørelse ) etter bare 2 og en halv time. Det jeg gjorde, og jeg har fått dette fra far, som forøvrig er en mye bedre jeger enn meg, er at jeg sto opp rundt halv fire. Lagde frokost, drakk en kopp te, og gjorde det lille jeg trengte å gjøre før jeg skulle ut. Gikk ut ca 4, og begynte å gå mot der jeg tidligere hadde observert rådyr. Jeg er forsåvidt veldig, da far eier en gård, med en god del innmark og utmark som vi jakter på helt alene. Begynte med å finne vindretningen, dette er for meg prioritet nummer 1, da dette egentlig betyr alt for rådyrjakta. Igjen ifølge meg. lusket meg så bortover mot et stort område innmark, som består av beiter, hvor vi før i tiden har hatt hester, men som vi nå leier ut til en kar med kuer. Her vet jeg det pleier å være dyr, spesielt tidlig må morgenen, og da jeg har fått bukk inn på 5 meter her. Kugjerder og lignende er null problem for de, de bare hopper over de. Problemet ble egentlig når jeg, som kan bli beskrevet som en relativt stor kar, skulle over disse. Ble noen skarpe støt, for å si det sånn. Vandret videre inn på beitet, holdt farten så lav som mulig, stoppet opp og lyttet, gjerne etter noen få skritt, var veldig vaktsom på alt av bevegelse, og igjen, VINDRETNING. Kan ikke sies for mange ganger akkurat det, tror jeg. Fulgte rett og slett beitet noen hundre meter, det er noen småklynger med trær, og beiter er delt opp av strømledninger, så gikk ikke veldig fort. Men stille og sakte gikk det, og det er det viktigste. Dyrene oppfatter lyder og bevegelse SVÆRT godt. Ideet jeg kom over en liten bakketop, så jeg det første dyret. Han var ca 250 meter borte, midt ute på enga, og jeg sto nå i det åpne. Så hva skulle jeg gjøre? Det jeg valgte, var å legge fra meg ryggsekken på et sted jeg ville finne den igjen, og krype ( tenkte jeg ) 150-180 meter, for å komme inn på skuddhold. Er en rimelig habil skytter, men foretrekker et sikkert skudd fremfor ''nå tror jeg at jeg kanskje treffer''. så det endte med at jeg ålet meg en gode 180 meter. Som du sikkert forstår var jeg rimelig tungpusten da jeg endelig var på skuddhold, og sikten var klar, så jeg skjøt ikke med en gang. Dyret var rolig, og gikk og gresset, så jeg så ikke noe poeng i å skyte mens pulsen var på maks. Jeg fikk etterhvert summet meg, og fikk lent meg mot en staur ( sånne man har strømledningene festet til ) og fikk et godt anlegg mot dyret. Så ble dyret plutselig veldig urolig, og begynte å trave innover mot skogkanten. Jeg tror vel jeg sa noen saftige banneord der og da, men det var lite jeg kunne ha gjort. Dyret trodde jeg skulle forsvinne, og det var det. Tenkte jeg. Helt til en ny bukk kom ut fra skogkanten. Det virket som om det var denne som hadde skremt den første bukken, for han kom fort tilbake, og begge dyrene gikk ganskje kjapt ut og beitet igjen. Jeg bestemte meg for å skyte den siste bukken som kom ut. Mest på grunn av at den stod nærmere, rundt en 65-70 meter kan jeg tenke meg, men også fordi den andre var hakket større. ''En bedre avslbukk'' tenkte jeg i mitt stille sinn, og lot skuddet gå. Bukken datt fort og fint i smellen, og jeg dro dyret inn i skogen for å gjøre den opp der. Klokka var da 6:20 ca.

 

Sånn, da har fortalt mitt om min bukkejakt. Det hele skjedde vel den 14. Aug.

 

-CCFTW

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er vel at hvis dyra ikke kommer til deg, så må du komme deg til dyra. Så snikjakt kunne vært noe. Dyra hviler gjerne om dagen, og da kan du snike deg innpå de. Igjen, pass på at du alltid har vinden i ansiktet eller skrått fra sidene når du går, ellers vil du skremme dyra. Og gå alltid sakte, og ta deg tid til å stoppe for å lytte og se etter bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for innlegg.

 

Har tatt det med ro en stund nå. Har da vært et par turer og kikket. Sett litt dyr men ingen på skuddhold. Funnet et fint område jeg har mulighet til å jakte på. Masser av sparkegroper, bustete smågraner og skrapemerker på større. Vært her et par kvelder uten å ha sett noe. Fikk jeg tips av noen om at å legge ut litt epler kanskje vil hjelpe på. Ka dokke tru? Og skal jeg dele eplene før jeg legger de ut. Er en del elg i dette området også om det skulle ha noe å si.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vel, vi har drevet litt med foring, og har funnet ut at dyrene gjerne holder seg rundt området der de blir foret, så det kan vel fungere helt greit, skulle jeg tro. Får vel kanskje en følelse av at det ikke er helt ''jakt'', å legge ut fôr for så og vente der på dyra, men skal ikke si noe på det hvis det er det du ender opp med å gjøre :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lokking bør du trene på om sommeren, slik at du vet at du faktisk klarer å lokke råbukken.

 

Det viktigste på post er vindretninga, og å sitte stille. LYDLØS, det kan ikke sies for ofte. Folk sitter og skrur opp og igjen termosen, de sender meldinger, og enkelte snakker i telefonen. Også skjønner de ikke hvorfor det ikke kommer rådyr.

 

Skru av telefonen, og legg den i sekken, ha på godt med tøy. Sitt godt, og slapp av, nesten så du sover. Da kan det være han plutselig er der :P

Utstyr og klær må være lydløse. Jeg ville heller hatt ei svart lydløs bukse på post, enn en i kamuflasje som lager lyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...