Jump to content

Lett kikkert til Brno Fox. Til bruk på rev og fugl.


xxaxx

Recommended Posts

Har akkurat fått fatt på en Brno Fox i .222, Tanken er å ha en lettvekts reve/fuglebørse, men det hjelper jo lite om børsa er under 2,5 kg om jeg klasker Victory'n på toppen og en 1,5liters termos på tuten.

Så jeg er på utkikk etter en lett kikkert som kan passe til min bruk.

Kriterier:

- Vekt

- Lysgjennomgang

- Medforstørrende retrikkel eller lys

- Forstørrelse brukbar til fugl (klar over at dette ikke samsvarer helt med vekt)

 

Pris er mindre viktig om kikkerten er bra. Jeg har ikke peiling på hvilket prisleie en slik kikkert som jeg ser for meg vil ligge i.

 

(Tips til lett demper mottas og med takk)

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z5 3.5-18x44. Dog hverken med lys eller medforstørrende.

 

Evt så er jo faktisk Vortex viper 4-16x50 ffp ganske lett.tatt i betraktning at den har 30mm mellomrør, har utvendig justerbare tårn og lys.

 

Trijicon 3-9x40 om du klarer deg med 9x - er svært lett.

 

Leupold har også noen ganske lette modeller, men ikke ffp og lys...

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo ut som om du er på jakt etter en Zeiss Classic 2,5-10x50, evt Victory eller Varipoint.

 

Relativt kompakte kikkertsikter. De er ikke små, men heller ikke noe beist å ha på. Lengden er 32,5 cm, og det er ganske kort til å være slike sikter. Vekta er vel et ankepunkt her, med 530 gram. Kanskje ikke så mye, men det finnes lettere sikter enn det.

 

Har en Zeiss Classic Diatal 7x50 på min Fox selv. Ser greit ut, synes jeg, selv om andre synes det ser stort ut.

 

Uansett er disse Zeissene gode kikkerter og har det du er på jakt etter.

 

Bilde med 7x50'en: 7x50.jpg

 

Hadde en Sightron SII 4-16x42 AO på den før. Fint og rimelig sikte, men her mangler det noe på hva du ønsker. Ikke medforstørrende retikkel og ikke lys. Min hadde mildotretikkel. Ikke det store i skumringen, selv om selve optikken holdt greit (synes jeg). I tillegg var den ganske lang, samtidig som objektivet ble like stort som et 50 mm objektiv pga at det var justerbart.

 

Bilde med 4-16x42'en: Sightron1.jpg

 

Husker ikke lengden på denne, men legg merke til at objektivet går lenger foran baksiktet (tatt bort) i forhold til Zeissen.

 

Edit: Sjekk ut Leupold VX-R 4-12x40: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14007&prodid=20313

 

31,5 cm, 414 gram, opplyst retikkel, men ikke medforstørrende. Det siste er ikke så nødvendig så lenge du har lys, mener jeg. Dette siktet tar mindre plass og tar seg bedre ut enn et med 50 mm objektiv. Det er nok et lite stykke opp til skumringsegenskapene til feks en Zeiss 50 mm (uten at jeg kan bevise det i forhold til VX-R da jeg ikke har prøvd et, men det er ofte hevdet så i ulike tråder at gode europeere slår Leupold optisk), men du klarer deg ganske lenge med 40 og, skulle jeg tro, etter mine erfaringer med Sightronen. Det var retikkelet som "tok kvelden" der, lenge før det ble grøt i siktet. Leupold er solide og gode sikter med godt rykte. Hadde for øvrig selv en European 1,25-4x20 for noen år siden, på en kombi, og jeg ble overrasket over hvor lenge jeg kunne sitte på beverpost utover kvelden. Knallfornøyd selv i hvert fall!

 

Kanskje jeg burde bytte (savner litt mer forstørring på 7x50'en)... :wink:

 

En Edit til: Min Fox veier ca 3,2 kilo med Zeissen og lyddemper (Hausken mini) montert. Løpet er kappet til 51 cm. Bærer den med meg overalt i riflesekk (QRR). Merker ikke at jeg har den med egentlig. Genial børse til slikt bruk.

Link to comment
Share on other sites

VX-R ser jo ut til å passe meg greit, et stort pluss om den er kompakt å ikke ruver så mye på rifla. Men må nok teste den opp mot zeiss for å se om forskjellen er akseptabel. Får vente å se hva som står på når børsa kommer. Men i følge selger var det en billigkikkert trodde han.

 

Takk for alle gode forslag, bare kom med flere om dere har slik at valget blir enda vanskeligere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trijicon 3-9x40 om du klarer deg med 9x - er svært lett.

 

Støttes.

 

Trijicon 3-9x40 380g.

 

Trijicon 2,5-10x56. 590g. Enda lysere. men tyngre og større.

 

Leupold VX-R 2-7x33 med lys 360g. Liten og smekker. Lett. Litt mindre lysgjennomgang.

 

Leupold VX-6 2-12x42 med lys veier litt over 500g. Høy forstørrelse.

 

Leupold VX-R 3-9x50 med lys 456g.

 

Zeiss Diatal 7x50 480g. Kompromiss. Antagelig best til din bruk.

 

Zeiss Diatal 8x56 525g. Stor, den beste til dårlig lys.

 

Du må nesten prioritere hva som skal skytes. Hvis skyting i dårlig lys står øverst på lista, ville jeg gått for en av Diatalene eller Trijiconene. Hvis skyting i dagslys eller opplyst åte står øverst på menyen, ville jeg prøvd Leupold 2-7 eller 2-12, rett og slett pga størrelsen på siktene. En nett liten rifle med DEN optikkanonen på toppen skjærer litt i øynene. (noe du likevel ikke ser i mørket ...)

 

Demper: Sonic 35. Vekt 305g. Sett på, prøveskyt, plukk av moduler til du hører forskjell, sett på den siste modulen du tok av.

Link to comment
Share on other sites

Diatal til salgs her på Kammeret: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=75421

 

Dette er vel et av de mest passende revesiktene du kan få for penger (og et av de beste?) til en Brno Fox. Sjekk bildet av min over her. Retikkel 66 betyr at en liten del av korset er opplyst, i motsetning til retikkel 60, hvor det er opplyst prikk. Jeg liker 66'en, og det var derfor jeg kjøpte mitt i vår (her på Kammeret). Selve retikkelet er ganske tynt, slik at det også er greit på lengre hold, selv om det kanskje kunne vært kjekt med litt mer forstørrelse om orrhanen sitter tohundre meter unna. Jeg skal i hvert fall prøve min på både revejakt på åte femti meter unna og på toppjakt hvor fuglen kanskje sitter tohundre meter unna. Mest sannsynlig vil jeg, om jeg skulle være så heldig å se fugl, prøve å smye meg innpå til ca 100 meter. Halve spenningen er jo smygingen, synes jeg.

 

Hvor genialt og bra Diatalen er (hørte så mye bra om det, så jeg kastet meg rundt og bråkjøpte på impuls da det dukket opp i annonse her!), gjenstår for øvrig å se. Det har ikke møtt de største utfordringene i sommer akkurat! Dagslys på skytebanen er ikke det tøffeste et kikkertsikte kan utsettes for.

Link to comment
Share on other sites

Det ultimate siktet til en lett rifle :roll: Her mont på en Vixen i trippel duce.

normal_SAM_0247.JPG

normal_SAM_0248.JPG

normal_SAM_0250.JPG

Zeiss Diavari V, 5-15x42,medforstørrende ret 4, 1" rør,veier nesten ingen ting.Siktet står seg mot de mer moderne og dyrere siktene i mitt eie.

Problemet er å få fatt i et, jeg lette i fler år.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Var ikke tilfeldigvis du som snappet det rett foran snuta mi for tre år siden!? :twisted:

 

Stusselig rigg du har der, forresten. Send til meg for destruering...

 

Jeg var litt sen i avtrekkeren på et slikt sikte da jeg var på ferie. Dermed endte jeg på Nikon.

 

Ser for øvrig at Zeiss også har en 2,5-10x42-variant. Denne må jo være kjekk!

 

Blir mye Zeisskakling her nå, men det er jo gode sikter da! :wink:

 

Ps: Jeg har en kamerat som skal selge en Zeiss Victory (Diavari V - litt eldre modell) i 2,5-10x50 uten lys. Jeg har ikke råd, ellers hadde jeg selv kjøpt den.

 

Han kjøpte noe kinaræl som skal på børsa. Det er visst en Swarovski Z6i 2,5-15x56... Neineinei... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var ikke tilfeldigvis du som snappet det rett foran snuta mi for tre år siden!? :twisted:

 

Uskuldig.Fant dette i år etter iherdig leting.Jeg forstår at folk ikke selger disse,de er kanon.Vurderere å ettermontere targettårn etter jakta da rifla får High teck stokk og blir jakteltrigg.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Sikte som blir omtalt her Zeiss diavari V 5-15x42, meine eg har hørt at da kunne vera litt problem med paralaksen på dei. Eg har ikkje prøvd sikte sjølv og kan ikkje sei noke men har ei brno fox med 1 toms røyr som eg lure på og oppdatera frå fontaine 3-9x40 til noko bedre. Bruksområdet er vel litt allround, hadde i utg. Pkt tenkt på ett nokenlunde lett og smekkert sikte med 3 eller 4 x zoom og 12 som høgaste forstørelse, men 15 går vel og, på zeiss classic sikte eg allerede har er retikelet medforstørande men på fontainen er da lika stort uansett. Til allround bruk har da kanskje ikkje så mykje og sei, eller?

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...