Jump to content

spm angående brukte hylser?


joakim88

Recommended Posts

takk, enkelt og greit. Da holder jeg meg til ett merke på hylsene :)

 

Er det nok at de ligger i salovann, og der etter tørkes? eller må jeg til med innvendig børste osv ? Og ikke viste jeg at de skulle vaskes FØR jeg begynte å lade dem opp, så kjekt å vite.

Link to comment
Share on other sites

Tomhylser vasker du hvis de er møkkete, vil nå jeg si. Eller hvis du gidder. Jeg pleier å sette tomhylsene rett tilbake i esken, og vasker ikke hver gang. Bruker gjerne bare ei fuktig fille og tørker av dem utvendig. Hvis de har ramlet i sand ville jeg gått grundigere til verks. Bøtte med varmt zalovann, skylling og tørking. Jeg bruker helst hylsetrommel, men gidder ikke det hver gang heller. Har dog på merittlista å ha polert alle patronene med messingpuss i kvila under elgjakta en gang :)

 

Like hylser er en fordel. Jeg gidder ikke styre med ulike ihvertfall. RA kan meget godt lades om. Jeg har vært borti både gode og dårlige lot'er. Er ikke nye RA produsert av Lapua, btw? Jeg foretrekker og anbefaler Lapua

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med husverten som er konkuranseskytter, han kom med litt tips og triks :)

 

Hadde problemer med å kamre hylsene selv etter jeg hadde presset halsen tilbake, så jeg skal trimme de litt. Så må nok vente alikevel, har ikke styrepinne til dette kaliberet enda :)

Link to comment
Share on other sites

Styrepinne (mandrel) til colletdie MÅ du ha. Prinsippet er jo å klemme hylsehalsen mot denne. Diameter på mandrel bestemmer kuleholdet, ikke hvor langt ned du skrur dia. RTFM! ;) og trimmelengde på 6,5x55 er 54,8 , ikke 54,0. Det er ikke noe problem med hylser som måler 55,0. Tipper de ikke vil øke lengden heller, så lenge du bruker colletdie.

 

Og du får ikke presset mer eller mindre av halsen med colletdia. Hele lengden presses. Plukk dia i biter og studer konstruksjonen.

 

PS: Sikker på det er colletdie du har?

Link to comment
Share on other sites

Aha! Da skjønner jeg litt mer. Klarer ikke å finne igjen at han bruker colletdie heller. Tuller Tapatalk eller jeg? Mest sannsynlig jeg..

 

Edit: Definivt jeg som tuller. Det var i en annen tråd det stod om colletdia.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja stemmer :) Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig.

 

Ja det er en collet die jeg har, den har presset hylsene fint, og det er ikke no problem med den. Og der har jeg styrepinnen, den er litt grei å ha der ja.

Men det er styrepinnen til å få trimmet hylsene jeg ikke har.

Har bestilt dette nå, og skal trimme hylsene å prøve dem igjen til uka...

 

Takk for mange gode og flotte svar, selv om jeg har lest ladeboken så kan det være greit å ha litt andre kilder å gå til :)

Link to comment
Share on other sites

Bare for å komme med litt info: Jeg har målt hylsene i dag, med digitalt skyvelær. Det viste seg at de fleste hylsene har strekt seg til å være over det anbefalte. Så jeg håper problemene jeg hadde vil forsvinne, og at de kamrer lettere etter jeg har trimmet dem litt :)

Link to comment
Share on other sites

Det viste seg at de fleste hylsene har strekt seg til å være over det anbefalte. Så jeg håper problemene jeg hadde vil forsvinne, og at de kamrer lettere etter jeg har trimmet dem litt :)

 

Jeg har mine tvil om at trimming hjelper på trang kamring. Jeg tror de fleste kammer har litt margin slik at de tåler hylser som er litt lenger enn standard maksmål. Det er først når hylsehalsen butter at det blir et problem. For de mer avanserte går det an å måle lengden på kammeret. Det finnes egne plugger til formålet. http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... ength-Gage" target="_blank Jeg dreide noe tilsvarende en gang i tida. Det går også an å modifisere ei hylse til å gjøre samme jobben. Sage over midt på halsen hele veien rundt, sette i ei kule, og tre den avsagde biten over kula slik at halsen blir en millimeter ellet to for lang. Kamre "patronen" og ta den ut igjen og måle. NB, uten krutt og tennhette, da... For de aller fleste tror jeg dog standardmålene er det greieste å følge.

 

Som tailgunner skriver, så trengs det ikke smøring når en bruker colletdie. Verken innvendig eller utvendig.

 

Kan jo slenge med link til bruksanvisningen også: http://leeprecision.com/cgi-data/instruct/RM3512.pdf" target="_blank

 

"ADJUSTMENT FOR LEE PRESSES

Screw the sizing die in until it contacts the shell holder, plus one turn more. Run a case into the die. You will feel the primer being extracted, then the lever will come to an abrupt stop. At this point, the lever must be pushed firmly (min. 25 lbs.) to close the collet and size the neck. Extra bullet grip can be obtained by screwing the die in an additional quarter-turn.

 

Other brands of presses that toggle or snap over center at the end of the stroke provide no feel and can damage the collet neck sizing die if adjusted as above. We suggest the die be screwed in until the die contacts the shell holder, plus 2 FULL TURNS This will prevent the press from toggling over center and give the operator feel of the collet closing.

 

OPTION Even greater accuracy can be obtained by rotating the case one-half turn and sizing the case a second time."

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

At hylsene blir lenger ved helpressing er ikke så unormalt. Det blir nesten som å klemme på en ballong, det tyter ut andre steder. Helpressing er en god del mer jobb enn halspressing med colletdie. Hele hylsa må smøres utvendig med egnet smøremiddel. Innsida på halsen må smøres. Etter pressing må smøremidlet fjernes, og hvis hylsene er blitt for lange så må de trimmes og avgrades. For mye smøring, og det blir masse gris og kruttet henger fast i hylsemunningen. En prøver da selvfølgelig med mindre smøring, eller bare smøre hver femte eller tiende hylse. Så knirker og lugger det, og hylsene strekker seg enda mer, eller enda verre, de setter seg fast. Jeg helpresser ikke med mindre jeg må, ihvertfall. Colletdia er fantastisk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...