Jump to content

.244 kontra .257 kaliber ?


Mikko

Recommended Posts

Tenker på et løp til en Ruger no 1...... Rifla har jeg alt. Svever litt mellom kaliber 243 og 257, og tenkte å høre om noen har erfaring. Skal ha en standard kaliber, ikke magnum.

Om så er kan en kamre et løp på 26" i f eks 25-06, og totalllengden på våpenet vil bli som ei boltrifle med 22" løp ! En har da ei flattskytende rifle for rådyr, rev, gås, og får utnyttet hastighetspotensialet i patrona.

 

Fordelen med kaliber 257 slik jeg ser det, er at en kan bruke kuler helt opp til 120 grain. Ulempen må være som med kaliber 277, at kulene er litt dyrere, og at det kanskje er noen færre kuler å velge i.

Aktuelle patroner er 257 Roberts og 25-06.

 

Fordelen med en 243 er utvalg og pris på kuler, God ballistikk og flere interessante patroner å velge i når en skal kamre et løp.

Aktuelle patroner kan være 243 Winchester, 6 mm Remington, 6 mm-223 ?

 

Lader all ammo selv, så hvilke patroner G-sport fører er uinterressant. Det som er mer interrressant er å få en god patron som går godt, og som en føer seg komfortabel med. Kulene til 257 er litt dyrere, men ellers er komponentene på samme prisnivå. En vil selvsagt bruke mer krutt i 25-06 enn i en liten 243 patron.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å være gledesdreper og vet ikke hva. Hvorfor ikke sette i et 6.5 løp, og kamre i 6.5x55? Skyter 120grs kuler om du vil ha de lette?

.243 og 25-06, er sikkert gode patroner - men er det noen reelle fordeler med dem?

 

I ditt tilfelle er fordelene med 6.5x55 først og fremst billigere kuler, gratis hylser, uendelig med ladedata, på alle tenkelige kuler, og at du er langt sikrere på å ende opp med dier og kammer som matcher hverandre osv..

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, begge to.

 

Jeg kan nok helle i retning av 243 Win, fare for det. Har rifler for patroner for storvilt, og jeg har også 22LR og 22Hornet, så en 243 vil bli imellom det jeg har fra før.

Har ladet selv i 16 - 17 år, alle slags kaliber 6,5 X 55, 270 Win, 7mm X 57R, 30-06, 338 Winmag, 375 HH. Så jeg regner med at det tekniske på den fronten går i orden.

 

Men som det fremgår av lista har jeg liten erfaring med patroner mellom 22 og storvilt. På tide å utforske litt på det området. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...