Jump to content

Feil i retikkel?


Rognebæret

Recommended Posts

Fikk nettopp mitt nye Bushnell elite 4200 2,5-10x50. Alt så fint ut men jeg synest noe er galt med retikkelet. Du kan på en måte se den tynne streken inne iden tykke. Litt vanskelig å forklare så jeg har prøvd med et paint bildet.

 

wb29e0.png

 

Er dette noe å bry seg med? Trenger egentlig kikkersiktet i morgen så er lite gira på å sende det inn igjen, men viss det skulle vise seg og vere noe alvorlig vil jeg få det byttta med en gang.

 

Så hva sier dere? Hva ville dere ha gjort om dere fikk en kikkert med et slikt retikkel? Noen som har sett noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Er det lysdot i sikte?

 

Det er forskjellige måter å lage et retikkel på. Den klassiske, og den som er best optisk er å bruke et trådkors. Da er det ståltråder som er spent opp. De tykke stolpene er da festet til de tynne trådene, men de står vanlighvis slik at man ikke ser den tynne tråden.

 

Alternativet er å etse retikkelet i en glassplate. Da får man unødvendige abberasjoner (brytningsfeil) og det blir to ekstra overganger mellom glass og luft, som vil gi noe tap i form av refleksjoner. Det hjelper selvsagt at man legger på multilagscoating på flatene. Men det blir aldri null tap, som det er med bare trådkorset.

 

Jeg vet ikke hvordan retikkelet i det aktuelle siktet er konstruert, men kan det være et optisk fiber som leder lyset til lyspunktet du ser?

 

Jeg tror ikke det er feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...