Jump to content

Volum eller vekt?


308 Sako

Recommended Posts

Hei

 

Til dere som driver med presisjonslading til enten langhold eller Benchrest

Er det volum eller vekt som gjelder for å få mest mulig jevn hastighet

Forutsetter selvsagt at alt annet er likt på hylser og kule

 

Gjorde et lite forsøk med å lade 10 skudd etter vekt, nøye og 10 skudd kun med Lee sin billige kruttmål. Ved måling av hastighet var faktisk de jeg kun brukte kruttmålet på jevnest.

Dette må sjekkes nærmere for å konkludere men litt overaskende egentlig så nøye jeg var med vekta.

 

Noen med erfaring på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hvor god er vekta du har? Ei vekt med 0.1 grains oppløsning har gjerne samme feilmargin.

 

Selv er jeg ikke i tvil om at vekt slår volum alle dager, men samtidig er volum svært ofte tilstrekkelig bra, spesiellt når man ikke skal svært langt ut. Det som er problemet med volum er at kruttypen man bruker i seg selv kan skape problemer fordi det renner dårlig i selve kruttmålet. Prøv med N570 for eksempel, det er altfor grovt til å gi tilstrekkelig jevne ladninger i et kruttmål.

Link to comment
Share on other sites

 

Gjorde et lite forsøk med å lade 10 skudd etter vekt, nøye og 10 skudd kun med Lee sin billige kruttmål. Ved måling av hastighet var faktisk de jeg kun brukte kruttmålet på jevnest.

Dette må sjekkes nærmere for å konkludere men litt overaskende egentlig så nøye jeg var med vekta.

 

Jeg ha gjort samme erfatingene som deg.

Volum blir er lik jevnest hastighet..

 

Jeg hat lyman sintt krutt matrer/vekt med skalering 0,1 grain. og volum slår denne på jevnest hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor god er vekta du har? Ei vekt med 0.1 grains oppløsning har gjerne samme feilmargin.

 

Selv er jeg ikke i tvil om at vekt slår volum alle dager, men samtidig er volum svært ofte tilstrekkelig bra, spesiellt når man ikke skal svært langt ut. Det som er problemet med volum er at kruttypen man bruker i seg selv kan skape problemer fordi det renner dårlig i selve kruttmålet. Prøv med N570 for eksempel, det er altfor grovt til å gi tilstrekkelig jevne ladninger i et kruttmål.

 

Har en Hornady GS-1500 digital vekt og den har 0,01g nøyaktighet. Den viser hvertfall lett forskjell på vekten av kruttet som kommer ut av Lee sitt kruttmål.

Det er det som jeg synes er så merkelig, jeg stoler ikke på dette kruttmålet for å gi nøyaktig samme vekt hver gang, men hastigheten ser ut til å bli jevnere ved bruk av denne fremfor å veie nøyaktig

Link to comment
Share on other sites

+-0,1gr kruttvekt har lite eller ingenting og si for hastigheten. Viktigst for å få mest mulig lik hastighet er hylsene, likt kulehold, lik vekt, lik tennhettesete osv. Med perfekte hylser så får jeg under 5m/s variasjon fra kruttmålet som stort sett holder seg +-0,1gr. Snakker da om 308win med n150krutt og 45+gr 155gr kule. Lader man til 222rem med halvparten av kruttet så kan det ha mer å si.

Link to comment
Share on other sites

+-0,1gr kruttvekt har lite eller ingenting og si for hastigheten. Viktigst for å få mest mulig lik hastighet er hylsene, likt kulehold, lik vekt, lik tennhettesete osv. Med perfekte hylser så får jeg under 5m/s variasjon fra kruttmålet som stort sett holder seg +-0,1gr. Snakker da om 308win med n150krutt og 45+gr 155gr kule. Lader man til 222rem med halvparten av kruttet så kan det ha mer å si.

 

+/-0.1 gr vil si at man kan har variasjon på 0.2 gr, kanskje opp mot 0.3 uten at vekten sier det er noen forskjell. For enkelte kaliber er det viktig. Men, jeg er helt enig med deg i forhold til de andre faktorene du nevner. Disse faktorene er ikke bare viktige, men en forutsetning for å kunne oppnå jevne utgangshastigheter på kula.

Link to comment
Share on other sites

Hvor god er vekta du har? Ei vekt med 0.1 grains oppløsning har gjerne samme feilmargin.

 

Selv er jeg ikke i tvil om at vekt slår volum alle dager, men samtidig er volum svært ofte tilstrekkelig bra, spesiellt når man ikke skal svært langt ut. Det som er problemet med volum er at kruttypen man bruker i seg selv kan skape problemer fordi det renner dårlig i selve kruttmålet. Prøv med N570 for eksempel, det er altfor grovt til å gi tilstrekkelig jevne ladninger i et kruttmål.

 

Har en Hornady GS-1500 digital vekt og den har 0,01g nøyaktighet. Den viser hvertfall lett forskjell på vekten av kruttet som kommer ut av Lee sitt kruttmål.

Det er det som jeg synes er så merkelig, jeg stoler ikke på dette kruttmålet for å gi nøyaktig samme vekt hver gang, men hastigheten ser ut til å bli jevnere ved bruk av denne fremfor å veie nøyaktig

 

 

0.01 gram vil tilsi at den er på +/- 0.15 grain eller som Hornady selv sier, +/- 0.2 grain. Det vil si at du ikke har større nøyaktighet på vekta heller, og kan faktisk ha så mye som 0.4 grain avvik uten at vekta forteller deg sannheten i verst tenkelige utfall.

 

Jeg tror dette er en hovedårsak til at mange mener volum utkonkurrer vekt, jeg er fortsatt av motsatt oppfattelse over tema. Men som ble nevnt over her, det er en rekke forutsetninger som skal være på plass før man kan prestere jevne utgangshastigheter. Man er tross alt ikke bedre enn svakeste ledd.

 

Selv har jeg ei vekt med nøyaktighet 0.01 grain, og å måle krutt med en slik nøyaktighet presterer alltid bedre enn volum i mitt våpen. Om man gidder å lade med slik nøyaktighet, og hvor mye det er å hente på presisjon - se det er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja Hornady sier 0,01g og 0,1gn men det må nødvendigvis være 0,15gn

Med vekta var ES eller hva det kalles 10,7

Med volum var ES 6 ca halvparten

 

Dette var winchester hylser veid men ellers ikke gjort noe spesielt med

90gn Scenar og 45gn N160

 

Kan virkelig +/-0.3gn variasjon gi så stor forskjell i hastighet?

Og at kruttmålet er så nøyaktig overasker meg.

Sjekker digitalvekta mot en RCBS vekt og den gir ikke utslag når jeg kontrollerer men den har bare +/-0.1gn nøyaktighet den også da 8)

 

Er jo bare på lange hold dette med jevn hastighet begynner å spille en viktig rolle.

Uansett så er det interessant å sjekke, langholdskyting er noe jeg håper å komme mer i gang med etterhvert også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...