Jump to content

Jaktammo i 12/76 i en hagle med kammer 12/70


helhog

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har en ting jeg funderer litt på.

 

Jeg har en SKB 505 sporting, som opprinnelig var kal 12/76.

 

jeg kjøpte hagla brukt, og forrige eier hadde klart å ødelegge det orginale løpssettet, så han hadde skaffet et nytt i kal 12/70.

 

Vil det da være forsvarlig av meg å bruke stålskudd (f.eks blackcloud eller remington hyper sonic steel) i kal 12/76 i denne, eller er man begrenset til å "kun" bruke 12/70?

 

Kan man eventuelt få gjort om (med hjelp av en børsemaker) slik at man kan benytte seg av 12/76?

 

Funderer litt på dette i og med at den orginalt var til 12/76.

Link to comment
Share on other sites

Vil det da være forsvarlig av meg å bruke stålskudd (f.eks blackcloud eller remington hyper sonic steel) i kal 12/76 i denne, eller er man begrenset til å "kun" bruke 12/70?
Nei, det er ikke forsvarlig.

 

Kan man eventuelt få gjort om (med hjelp av en børsemaker) slik at man kan benytte seg av 12/76?
Hvis veggtykkelsen på kammeret og stålkvaliteten er den samme i det nye pipesettet, kan en børsemaker åpne kammerene til 76mm. Og den vil tåle trykket til en 76mm patron. Men om godset er tynnere eller billigere stålkvalitet, er det ikke sikkert at den tåler de harde ladningene.

 

I mange land, men ikke Norge, er det i slike tilfeller påbudt å få børsa trykkskutt til det høyere trykket 76mm patroner har som maks standard.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har prøvd i min pure ungdom. Og det gikk bra. Det er derimot alt annet enn forsvarlig. Det kan gå bra, men det kan også gå skikkelig galt. Finner du på å prøve med snoravtrekk eller lignende først for å se om det går bra må du tenke på at gjentatt overbelasting før eller siden fører til brudd. For eksempel i kammer, lås, kinnbein eller fingre.... Det er utrolig dumt å spille bingo med øyne, ansikt og fingre som innsats. Skaff deg riktig ammunisjon til din hagle og bruk den! Blir det for pinglete kjøper du deg en annen hagle i riktig kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...