Jump to content

Noen som har peiling på rypejakt i Meløy - Bodø området?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg skal holde et kurs i Meløy fredag 14 september, og et i Tromsø mandag 17. Hadde tenkt å jakte i Troms i helga (15 og 16), men jeg kan jo like godt jakte i Nordland. Jeg får leiebil og flyr til og fra Bodø. Men jeg er overhodet ikke kjent i området. Er det noen kammereater som kan peke meg i riktig retning? Tenker jeg tar med telt (men en gamme eller lignende hadde vært bra! Sparer vekt da) og børse. Veldig glad i fjellrypejakt da jeg jakter uten hund. Info anyone? Eller er det bedre rypejakt i Troms kanskje?

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Sundsfjordfjellet - lett adkomst vi anleggsvei fra Sundsfjord (midt mellom Bodø og Ørnes). Store deler er Statskogterreng - og hardt jaktpress. Du kan også komme inn i det samme området fra Glomfjord/Fykan.

Det bør være muligheter for å finne både li- og fjellrype. Jeg har ikke hørt noe om situasjonen i år, men mener det har vært ganske magert de siste årene. Turistforeningen har en hytte i området, Fellvassbu og det finnes en åpen gamme, Kvitsteindalsgammen.

Andre muligheter i nærheten av Bodø er rundt Heggmovatnet, men også her er det mange jegere. Sikkert andre muligheter i området også - Børvasstindene/Lurfjell - eller Sulitjelma og Saltfjellet hvis du tar et par ekstra timer i bilen.

 

I nærheten av Tromsø er både øyene, Kvaløya og Ringvassøya aktuelle. Bra med ryper i fjor - og ser ikke så verst ut i år heller.Indre Troms er et par timer unna. Ikke så verst med ryper i fjor - har foreløpig ikke hørt noe om årets bestand, men lite smågnagere og mye rev lover ikke bra. Men fjellryper finnes det jo nesten alltid i Troms.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg har fått PM fra en hyggelig kar som vil vise meg litt rundt :D .

 

Børt Erik, jeg har bodd i Tromsø og er godt kjent på øyene og innlandet i Troms. Dersom det er bedre bestander/mindre jaktpress der enn i områdene rundt Bodø så tar jeg heller helga i Troms. Det er jo litt det jeg vil finne ut med denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert gode muligheter i Bodø/Meløyområdet. Og vil noen vise deg rundt, så er jo det perfekt. Overalt finnes det plasser som de lateste jegerne ikke orker å gå til. De lettest tilgjengelige delen av Sundsfjordfjeller er kjent for høyt jakttrykk, men går man litt så er det jo vanligvis færre jegere. Det finnes sikkert andre muligheter med privat kortsalg i Salten, også.

 

På øyene utenfor Tromsø er det tidvis høyt jaktpress (eller vanskelig å få kort) tidlig i sesongen på de lettest tilgjengelige områdene. Mange private kortselgere åpner dessuten ikke for jakt før 1. oktober i næreområdet til Tromsø. Indre Troms/Statskogland er jo et stykke å kjøre. Også her kan det være mange jegere tidlig i sesongen, men mulig å slippe unna hvis man går litt ekstra eller styrer unna de mest populære rutene.

 

Med litt fantasi, teft og vilje til å gå litt bør det være mulig å finne lagopus mutus uten å gå i kø både her og der.

 

Og hvor det er mest ryper får vi vel vite etter hvert som resultater fra rypetelling tikker inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...