Jump to content

Kule til elg, 308w


Børt-Erik

Recommended Posts

Jeg skal jakte elg for første gang.

Hvilken ammunisjon skal jeg velge? Kaliber 308w, Browning X-bolt.

Kjør debatt om ammunisjon, kuler og kulevekter!

Jeg er bare ute etter ferdigladd, lett tilgjengelig ammunisjon.

Stor fordel om jaktammunisjonen går likt med helmantel til trening og kanskje fugl. Det er en stor fordel med god tilgang på rimelig treningammunisjon med omtrent samme fart/vekt/kulebane.

Pris spiller en rolle, men er ikke avgjørende. Det samme gjør kjøttødeleggelse, men det er viktigere at elgen går raskt ned.

Link to comment
Share on other sites

En ting du kan gjøre er å søke på det. Er skrevet veldig mye om det og lagt ut kuletester så det holder. Ang. at det skal gå likt med treningsammo. så må det testes ut. Forskjell fra våpen til våpen og husk at det kan gi nogenlunde samme treffpunkt på en gitt avstand, men ikke på andre målepunkter. Det vet du dog sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Norma Oryx 180gr er fin på elg. Er å finne hjå dei fleste som sel ammunisjon. Den går likt med Norma Jaktmatch i mitt våpen.

Den kostar litt, men det er verdt det etter mi meining.

Sikkert mange meiningar kring dette, men finn ammunisjon som går godt i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Oryx gjør jobben ja, har skutt elg, rådyr og villsvin med den. Men jeg har byttet den ut da den gjør jobben litt for godt i mine øyne. Mye blodtrøsk og stygge skudd skader.

Har byttet ut med Barnes t-tsx i 308 og 9,3x62 så får vi se om det blir bedre.

Har bare to rådyr og en rev til nå med 308 å bruke til grunnlag for t-tsx. Så vi får se til høsten hvordan den er på elgen.

Var i allefall fine slakt av rådyrene med reine side skudd og kort flukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...