Jump to content

50mm Zeiss el. 56mm?


HS Precision

Recommended Posts

Hvis en skal se på mørkeegenskapene, hvor mye praktisk forskjell vil der være for en på 40 år med en 50mm kontra en 56 mm Victory?

Hvor mange minutter ekstra på kvelden?

 

Har en 72mm, men en kan ikke drasse på mer enn en om gangen. Vurderer en mindre til bærbar jakt. Rifla er lett, så en lettvekter av en kikkert trengs ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange minutter er veldig induviduellt, så det blir vanskelig å si...

Men siden du har en 72mm fra før, og du nå skal ha kikkert på ei lett rifle vil min anbefaling være 50mm.

Hadde du ikke hatt 72mm fra før og skulle "bare" hatt en kikkert så hadde jeg sagt 56mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en 3-12x56 og en 2,5-10x50 Zeiss Victory og vil si at det er veldig liten forskjell på dem. Øynene mine er blitt 38år så de stiller ettehvert større krav til optikken.

Begge kikkertene oppleves som veldig gode, men 50mm'en er MYE mer "snærtten" og gir bedre kontakt med våpnet og gir etter min mening et mindre topptungt våpen.

 

Gå for 50mm'en er mitt klare råd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen år på baken jeg også, og etter hva jeg har hørt av de lærde, har synet vårt allerede blitt svekket i en så stor grad, at du ikke vil oppnå noen fordel med 56mm kontra 50mm.

 

Jeg gikk for 50mm, men jeg ville samtidig ha 50% større synsfelt, så jeg gikk for Swarovski Z6i 2-12x50.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har både en 3-12x56 og en 2,5-10x50 Zeiss Victory og vil si at det er veldig liten forskjell på dem. Øynene mine er blitt 38år så de stiller ettehvert større krav til optikken.

Begge kikkertene oppleves som veldig gode, men 50mm'en er MYE mer "snærtten" og gir bedre kontakt med våpnet og gir etter min mening et mindre topptungt våpen.

 

Gå for 50mm'en er mitt klare råd!

 

Hva slags jakt og lysforhold har du sammenliknet dem i? Jeg skal ha kikkert til villsvinjakt, og det er absolutt mest aktivitet på dem midt på natta. Dersom 56 mm objektivet til Zeiss gir noe bedre muligheter kan jeg alltids klare å håndtere den ekstra størrelsen. Øynene mine har passert 41 år...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en 3-12x56 og en 2,5-10x50 Zeiss Victory og vil si at det er veldig liten forskjell på dem. Øynene mine er blitt 38år så de stiller ettehvert større krav til optikken.

Begge kikkertene oppleves som veldig gode, men 50mm'en er MYE mer "snærtten" og gir bedre kontakt med våpnet og gir etter min mening et mindre topptungt våpen.

 

Gå for 50mm'en er mitt klare råd!

 

Hva slags jakt og lysforhold har du sammenliknet dem i? Jeg skal ha kikkert til villsvinjakt, og det er absolutt mest aktivitet på dem midt på natta. Dersom 56 mm objektivet til Zeiss gir noe bedre muligheter kan jeg alltids klare å håndtere den ekstra størrelsen. Øynene mine har passert 41 år...

 

Brukes mye på posteringsjakt på rådyr og da erdet ofte veldig lite lys, ser lite forskjell, men på veldig lange hold hjelper det litt med ekstra forstørrelse. Er jo greit o vite hva man skyter på innimellom lissom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...