Jump to content

Hva skyter man gås med..? Hagle / Rifle..?


Harry

Recommended Posts

Hei.

 

Har tidligere prøvd meg på gåsejakt med varierende utfall.. :) Nå har jeg tenkt å prøve meg med rifle i 308 med helmantel.. noen som har erfaring med dette..? har tidligere brukt hagle, men sliter med å komme på skuddhold..

 

Kan vel ta de på litt lengre hold da..? 100m bør jo gå greit med treff godt plassert i kroppen..? eller er jeg helt på viddene..?

 

noen synspunkter..? har og en salongrifle, men er sikker på at det er for "puslete" for gås.. (hares størrelse osv..) så da gjenstår en meget presis 308... salongen anser jeg som utelukket.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt med 308 med helmantel inntil for to år siden. Det går helt utmerket - også på lange hold. Gåsa døde og kjøttet lite skadet.

Salong (.22LR) er forbudt.

Nå jakter jeg med .22WMR og lyddemper. Synes det går helt fint ut til ca 100 meter som er det jeg trenger.

Skiftet fordi jeg syntes det ble litt for mye lyd tidlig på morgenen med et boligfelt i nærheten.

Nå har jeg en god lyddemper på .308, så da hadde ikke skiftet til annet kaliber vært så nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

hos oss blir det brukt .223 og det funker... GODT! ca 20 gås skutt av jaktlaget... utellinga vart bedre etter vi tok i bruk .223'en med tofot og demper kontra div "hjore børser" uten demper og tofot. lengste hold i fjor var 204m... i år 188m... fleste rundt 100m... knall og fall kvar gong

Link to comment
Share on other sites

En trenger hverken to-fot eller demper for å skyte presist. For de fleste så vil nok en ryggsekk eller lignende som anlegg være vel så enkelt å skyte godt med som to-fot.

Opplever folk å få fler en en skuddsjangse på gåseflokken med rifle? Oppfører den slik som rypa at den kan finne på å bli sittende om en bruker demper?

Link to comment
Share on other sites

Skudd med rifle på grågås gjir sjeldent mer en en skuddsjangse, selv med lyddemper leter de ved skudd,

hvordan canadagåsa oppfører seg vet jeg ikke men de er som kjent noe enklere en grågåsa. Jeg bruker selv 6.5

og lyddemper men tofot har jeg sjelden hat bruk for, fins altis en rundball eller tue å bruke som annlegg+ at det er

lit upraktisk å krype med rifle påmontert tofot. Anbefaller norma jaktmatch på gåsa, når det kommer til stykket så skyter jeg desidert mest gås med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Er jo en stor fordel med demper, da du ikke skremmer vettet av alt av gås i flere km avstand. Ikke uvanlig at den kan ta seg en sving for så å sette seg ikke langt fra der den ble påskutt første gangen. Men bruker du ikke demper, kan du se langt etter at dem skal sette seg igjen.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.. har en presis 308 (i hvertfall minst like presis som meg.. :) med demper, tofot og zeiss 2,5-10X50... så bør vel få tatt ei gås til helgen.. :)

 

Noe spesielt treffpunkt..? eller er det rett i skutesiden..om de står på land med siden til.. er vel ikke så lett å skyte fra land om de svømmer..? Kanadagås gjør vel det av og til.. tenker på å finne et treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...