Jump to content

Lyddemper til min Tikka M695 30-06


Bekks2003

Recommended Posts

Heisann!

 

Har kjøpt meg en 30-06 og skal ha meg en lyddemper på. Har ikke holdt meg oppdatert på lyddemper fronten siden jeg har hatt lyddemper på den andre rifla mi i mange år.

 

Noen som har en å anbefale, og som har gode erfaringer? Jeg vil helst ikke bygge på løpslengden så mye med dempern. Må jeg kappe kanskje?

kom med gode råd, og tips om demper til 30-06!

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet en del rimelige og gode dempere på markedet i det siste.

Selv har jeg førstehåndserfaring med Sonic 45, en rimelig demper som tåler mye skyting og som bygger lite fremover.

 

Jeg har også en A-tec tmm 4 som jeg føler demper hakket bedre, men denne er dyrere og er ikke egnet for mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

flere som har gode råd og erfaringer?

 

Hva er dine ønsker? Demping måles i desibel, jeg er mer opptatt av gram.

 

For å ha demper på jakt er det ikke nødvendig å ha den som demper mest (den er sansynligvis også tyngst og dyrest)for det ene skuddet.

 

På bane bruker du hørselvern likevel.

 

Jeg anbefaler den letteste som du føler demper nok.

 

Har for tiden selv en Sonic 45, beste demper målt pr. krone. Mer enn god nok, mer enn tung nok ihht mine preferanser.

Kommer til å skifte, kanskje til A-Tec CMM4. 220 gram og god nok demping. Bygger hele lengden fremover men med så lav vekt blir det bedre balanse enn med de fleste teleskopiske konkurentene.

 

Spørsmålet: hvor mye kan jeg kappe? er besvart i Norges lover. Det er ned til 40cm.

 

Det viktige spørsmålet er: Hvor mye utgangshastighet er DU villig til å ofre?

 

Jeg mener en 30-06 kan kappes til 50cm eller rett under, da har du hastighet som en 308W med normal lengde. Fortsatt ett hakk over en kappet 308W.

 

Kapper du til 40cm blir rifla sykt hendig å håndere, og like "kraftig" som en 30-30.

Ønsker du at din 30-06 forsatt skal yte som en 30-06, lar du pipa være som den er og leter etter lett demper.

 

Ikke let så mye etter andres meninger, fortell oss din..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...