Jump to content

Bedde 200STR GRS stokk


smaug

Recommended Posts

Da har jeg fått beskjed av GRS om at jeg må bedde min GRS stokk(se her for bakgrunn: viewtopic.php?f=38&t=74676).

Jeg er litt usikker på hvor grundig jeg skal bedde stokken. Først og fremst er det i front jeg må(med bakgrunn fra svaret fra GRS) bedde så her er saken klar, men i bakkant er jeg mer usikker. Tidligere eier av banesaueren min fikk beddet orginalstokken slik at alle flater framme og bak var beddet inkl rundt festeboltene foran og bak. Dette er sikkert ideelt men på grunn av adapterskruen i bakkant er jeg litt redd for å bedde rundt denne. Er redd for at det blir vanskelig å få ut låskassa hvis jeg bedder dønn rundt adapterskruen bak.

Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Så når GRS har frest ut for mye av stokken, så får du beskjed om at du må bedde stokken/ordne opp selv?

 

Sauer 200 STR skal beddes i hjørnene samt bakre del av låsekassen, der rekylopptaket skjer.

Å søylebedde denne låsekassen vil bli umulig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt rettferdig å si at jeg ordne opp selv. Jeg la fram problemet til GRS og skrev at jeg er presset på tid og dermed ikke har tid eller tar sjangsen på å sende noe i fra meg da jeg skal dra på jaktferie om en ukes tid. Jeg antar at GRS ville ha sendt meg en ny stokk hvis jeg hadde forlangt det og det var tid til det men da måtte jeg sikkert ha sendt fra meg den stokken jeg har nå før de sender en ny tilbake. Selvsagt ville det beste fra min side være at de umiddelbart hadde sendt en ny stokk slik at jeg kunne sende min tilbake når det passet, men jeg har forståelse for at det er litt vel mye forlangt.

 

Tror jeg at jeg rett og slett følger rettningslinjene til Norma skytterlag angående bedding og ikke gjør det så grundig som på min gamle Sauer stokk, mao bedder alle fire hjørner pluss hele flaten i bakkant av låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre om du har hatt noe problem med stokken ? Jeg fikk min beddet da jeg kjøpte rifla, og de beddet kun på de 4 hjørnene, 2 foran og 2 bak. Sleit en del med å få stabil presisjon i starten, men da jeg begynte å se etter, så var avtrekker bøyle skikkelig i klemm mot stokken, måtte fjerne i godlage en mm her, pluss at magasinbrønnen lå å stanget ned i stokken, jeg tok fatt med dremmel på innsiden av stokken der også, slik at ingenting annet enn de 4 hjørnene berører stokken, nå har ikke jeg peiling på bedding, men dette gjorde ihvertfall susen for meg, så sjekk at disse punktene er frilagt når du bedder, har vært moro å fått sett et bilde av en slik bedding som er 100 prosent riktig (grs/200str) noen som har ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har hatt problemer. Slik stokken var frest ut hang låskassa i friluft på begge sider foran. Dette medførte igjen at jeg ikke kunne dra til framre skjefteskrue i det hele tatt. Jeg oppdaget dette først ved at med en gang jeg dro til framreskjefteskrue så satte utløserknappen for magasin seg fast.

Jeg har vært på banen en gang og testet børsa med skjeftet men jeg testet ikke presision så nøye siden jeg også hadde på ny pipe som jeg skulle skyte inn. Det var noen irregulære treff på 300m men med ny pipe og ny ammo la jeg ikke så mye vekt på det den gang.

Link to comment
Share on other sites

skjønner, det var ikke bra, trodde disse skjeftene i utgangspkt ikke trengte bedding, men nå er vel kansje str kassene ikke de enkleste å lage skjefter til, jeg stusser litt når 1983 skriver at den også skal beddes i bakre del av låskassen, det er ikke gjort hos meg, men som smaug skriver innledningsvis så tror jeg også at det blir problemer med dette adapteret som står i vinkel, jeg måtte også smergle av dette adapteret for å få låskasse tilbake i stokken på folkelig vis, men, igjen hvis noen har et bilde å legge ut av en helproff bedding til denne børsa, så vil sikkert trådstarter og jeg sette pris på dette, ps, beklager ,det var ikke meningen å kuppe tråden din smaug, men følte jeg måtte benytte anledningen når det kom et spørsmål som jeg også hadde lurt på :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Holder nok om du bedder bakre del bare øverst i buen liksom. Holder sikkert med bedding bare i hjørnene også!

Har nok vært heldigere med mitt GRS skjefte. Men kjenner igjen det med bakre skjefteskrue. Har tenkte jeg å bedde inn en søyle/skive. Kan slenge ut bilder av søylen min om ønskelig siden den ikke har blitt beddet inn enda.

 

http://www.norma-skytterlag.net/fagstof%20...%20kehold.pdf

Finner bilder av et beddet originalskjefte litt ned på det PDF dokumentet.

Link to comment
Share on other sites

Fekk min stokk bedda av Terje Stana på Voss (i tillegg til monteringav dempar).

Alle 4 hjørner og øvre del i bakkant vart bedda.

Slik er det også pappa har bedda originalstokken for ein del år tilbake.

Fekk den bedda berre for å vere på den sikre sida.

Kan fikse bilde om det er interessant?

 

Sjølv måtte eg til med dremelen og frese ut meir spor til nedføring av utløysarknappen når eg fekk stokken (før bedding).

Det var omtrent umulig å få montert, kun eit bra knytteneveslag på oppsida av låskassa gjorde at det smatt saman, med to klemra fingertuppar som resultat. Få det frå kvarandre igjen var endå værre. Men dremelen gjorde susen, trur eg tok litt i bakkant ved adapteret også.

Men merkar eg må til å ta litt til no etter bedding.

Link to comment
Share on other sites

Når du nevner det så har også jeg frest i forkant av hullet til utløserknappen for å lettere kunne demontere låskasse fra skjefte. Giddet ikke å ha det sånn at det skulle være knot å demontere børsa for kjenner jeg meg rett da, blir det ikke gjort ved puss og stell. Nå som det er frest et større hull er det veldig enkelt å ta ut låskassa.

Jeg har forøvrig beddet alle fire hjørner pluss øvre bakkant ned til ca der søkket til adapterskruen går inn. Visste ikke hvor tykt beddingen burde være men jeg tok en sjangs og freste bort ca 3mm helt i bakkant og ca 2mm i hjørnene bak. Foran hvor det fra før av var frest ut for mye(1,7mm sånn ca) gjorde jeg ikke noe mer enn å borre noen hull med en 3mm bor bare noen få mm ned for at beddemassen virkelig skal sitte. Nå håper jeg bare at jeg får ut låskassa når alt er herdet :shock:

Link to comment
Share on other sites

La frem problemet med min stokk for GRS, at bakre skjefteskrue liksom aldri setter seg skikkelig.

Fikk til svar at dette var noe de aldri har fått tilbakemelding på før?

 

 

samme svar som jeg har fått to ganger, aldri hatt noen klager sa de, de hadde forøvrig det beste laminatet som var å skaffe :roll: min bakre holder ikke momentet (drar 4,5)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe vi har fått tilbakemelding på før, laminatet er det beste som fås i markedet. Demonter å se om adapteret er like helt, det har hent at dette har knekt.

 

Her er svaret jeg fikk.

Og har hørt om flere som sier at bakre skru ikke holder momentet.

 

Bedding er uansett en fordel, men synes ikke det må være en nødvendighet.

Link to comment
Share on other sites

Fy faen, tror jeg aldri skal bedde en børse igjen! Er tredje forsøk nå på å bedde 200'en og nå ser det ut til at de går slik jeg håper. Jeg har slitt med at beddemassen blir presset inn mot låskasse slik at det blir en kant som hekter seg fast i bolthodet til pipeskruene pluss div annet som gjør at beddemassen løsner(takk og pris for det) etter mye slåssing når jeg drar bort kassa. Hadde ikke nerver til å la det tørke de første gangene og det er jeg glad for ellers er jeg redd for at stokken hadde måtte bli delt for å få løs låskassa. Dette er jeg ikke noe go på gitt. Når jeg ser hvordan min gamle stokk er beddet skjønner jeg jo nå at fyren som har gjort det har virkelig hatt greie på hva han har gjort. Der er alt symetrisk med rette linjer mellom beddemasse og stokk pluss at det er beddet mye mer omfattende enn det jeg har gjort. Skjønner ikke hvordan det er blitt så symetrisk og fint men det er vel sånn når folk som har greie på hva de gjør, gjør jobben.

Jeg har beddet slik det blir anbefalt på sauer 200STR og selv om det blir bra til slutt(håper jeg), har det jaggu vært mye nerver ute å går her ja. Skulle ønske det var like enkelt å bedde en Sauer kasse som en Remington kasse :lol:

Prøvde først med Loctite 3475 men den brukte så lang tid på å herde at det virket som den nådde å renne ned alle plasser der den ikke burde renne ned. Nå bruker jeg Loctite 3450 som er lettere å bruke siden den tørker fortere(5min) men ikke så kjapt at man ikke får jobbet med den før den sitter dønn.

Prøvde også litt Loctite 3090 som er en Cyanoacrylat basert greie(hurtiglim) men den ble litt vel kjapp føler jeg. Dessuten er den helt blank.

Kom også fram til at det er lurt å bedde litt om gangen, dvs bare legge såpass med masse foran og bak at man før en base å jobbe med før man går videre. Er lettere å legge på guffe, slipe litt bort og legge på nytt lag enn å klinke til å legge på alt. Kjenner at jeg ikke skal påta meg noen beddejobber ja!

Link to comment
Share on other sites

Da skal ihvertfall ikke jeg forsøke å bedde selv, spørs om ikke de skal få bedde opp igjen etter seg, i og med at bakre skjefteskrue slipper momentet, tror at laminatet er så mykt at det gir seg under bedde flatene. Hos meg er det 4 remser med masse , 2-3 mm tykt/bredt.foran og bak på sidene, ingenting helt bak. Har enda ikke fått sett noe bilder av en skikkelig bedda grs/ 200str stokk, igjen, ingen som har ????

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda :D takk, ble bare så forbanna her i ste, jeg skrev et langt svar her, som jeg greide å slette i stede for å sende :oops:

 

På min stokk er ikke denne beddingen i bakkant, kun de 4 remsene med masse, og kassa ligger som en gammel volvo 140 med kappa framfjærer i stokken, en ser veldig godt at den er seget i prosessen, vet ikke hvor mye det har å si, men før jeg dremlet opp innvendig i stokken, tok jo magasinbrønnen nedi , men rekylen vil jo kansje også løfte stokken litt opp i bakkant hvis dere skjønner hva jeg mener, mulig jeg er en jevla petimeter, men liker ikke helt den følelsen jeg begynner å få ang dette, spesielt vil vel dette gjøre utslag ved bruk av tyngre kuler, og harde ladninger. syntes jeg merket noe sist jeg var på banen, ved den vanlige ladningen, og scenar 139 kuler så gikk den greit, etter noen skudd med mega 150 gr i ganske ok fart, så datt treffpkt en 4 cm på 100 .Tenkte ikke noe mere over dette før jeg begynte med scenarn igjen, da lå den også veldig mye lavere enn før skudda med megan, noe er fette rart her

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden ser du hvordan min orginale Sauer stokk er beddet.

viewtopic.php?f=38&t=70124

Dette mener jeg personlig er en meget fin beddejobb, desverre vet jeg ikke hvem som har gjort det. Tror det er noen på Nøtterøy som har gjort det men er ikke sikker på det engang. Hadde jeg funnet ut hvem som har gjort det, tror jeg at jeg hadde levert GRS skjeftet inn til vedkommende og fått han til å bedde min på nytt. :oops:

 

Her er min beddejobb på GRS skjeftet. Jeg skal ikke påstå at dette er noe kremjobb men jeg føler at nå kan jeg i allefall bruke skjeftet. Bare rekylopptaket i bakkant er synlig når låskassa er på plass. Tenkte at jeg skulle finpusse litt på dette nå, fylle litt her og der bare for syns skyld.

 

DSCF1876.JPG

 

DSCF1878.JPG

 

DSCF1891.JPG

 

Vinner nok ingen børsemakerpris med denne jobben men nå er i allefall følelsen av å dra til boltene kontant og fin og utløserknappen setter seg ikke fast når jeg drar til framre skjefteskrue til 5Nm

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

Fikk ånden over meg og tilpasset pistolgrepet til de små langene mine siden de ikke akkurat er diger. Fant ut at grepet er fint sånn det er selv med små fingrer. Avtrekkerfingeren treffer perfekt men følte at jeg ikke fikk tak nok med langfinger, ringfinger og lillefingeren. Siden det er mer enn nok matriell på baksiden var det bare å fyre i gang luftfresen.

 

Ferdig frest ut.

IMAG0264.jpg

 

IMAG0266.jpg

 

Brukte en slik:

IMAG0267.jpg

 

Pusset og oljet.

IMAG0270.jpg

 

IMAG0268.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det såg bra ut.

Spørst om ikkje eg skal ta å frese litt i grepet eg og.

Har i grunnen tenkt meir i retning av å finne ein mjuk "føyelig" asfalttape, men har ikkje funne noke egnande endå.

Har også lest tips om å trykke på Tec7 med ein svamp, men er meir skeptisk til holdbarheten på dette.

Eit tynt lag Tec7 vil vel mest sannsynlig slitast fort vekk?

 

Skal sjå om eg får tatt nokre bilder seinare.

Link to comment
Share on other sites

Har også tenkt litt på måter å øke friksjonen på. Har ikke Durano noe greier fra Duracoat som er til sånt? Tec7 hørtes ikke dumt ut det heller men har følelsen av at Tec7 ikke er hva det engang var. Synes at måten overflaten på det orginale Sauer pistolgrepet er laget er veldig fint og fungerer bra så hvis noen vet hvordan man kan lage sånn overflate, hadde det vært kult. Har tenkt litt på å ta fram en brennepen med kulespiss og sette meg ned å lage groper på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Da kupper jeg tråden din en liten tur til smaug :D Jeg fikk kontakt med dem pr tlf nå idag, og de ville ha rifla mi nedover så fort som mulig, slik at de fikk gjort opp igjen beddinga på en ordentlig måte :) Det var jo det jeg ville høre, så er foreløpig meget fornøyd, og regner med at alt er greit når børsa kommer tilbake fra dem, slik skal det være !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til at skruen spesielt bak gir seg litt, både når geværet har stått i ro ei veke, og i dag etter 16 skudd.

Veit ikkje om det kan vere berre no til å begynne med med ny stokk og ny bedding, alt må sette seg?

 

Korleis får eg lagt inn bilder forresten? Fann ikkje heilt utav det....

Link to comment
Share on other sites

Er denne beddet foran og bak eller bare foran? Bak har jeg ikke hatt noe problem. Dundret avgårde 25 skudd i dag og det gikk fint men skal bare sjekke at låskassa virkelig henger på kantene foran og ikke også tar i bunnen noe plasser. Har lagt meg på 4,2Nm på begge bolter. Tror jeg skal bytte ut bakre bolt med en 12.9 bolt. Rustfri bolter er noe dritt imo. Skjærer seg lett og kniper for et godt ord. Testet noen runder med Norma JM og S&B Training FMJ med og uten demper. Gikk veldig fint med demper men mindre bra uten. Må teste mer uten demper merker jeg ja. Mye spredning syntes jeg men begynte å få litt dårlig tid så legger ikke så mye vekt på det. Dette må jeg teste skikkelig. Den gikk som forventet opp og til venstre uten demper. Innskutt på 100m med demper og la seg kl 10-11 på en 7ish uten demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er endelig stokken på vei hjem til far igjen :) er ganske så spent, det tok sin tid (rundt 2 mnd) men det var egentlig ikke landrø sin feil, den som skulle montere beddeblokka i aluminium var visst litt vanskelig å få tak i, men men, den som venter på noe godt............

 

For å eliminere dette med at momentet løsnet på skruene i låskassa bestemte "vi" oss for å hive inni ei beddeblokke, de hadde visst god erfaring med dette, er som sagt ganske spent på åssen dette ser ut og funker, kommer tilbake med litt info om dette senere når børsa er montert og prøveskutt

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilder tord,får bare håpe denne blokka er seratert eller liknende på utsiden, og limt fast i stokken. vi får se åssen dette vil funke på sikt, er disse bildene av di børse? syns du denne fungerer bra ?

 

Skal legge ut bilder jeg også hvis jeg får det til når stokken er ankommet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...