Jump to content

Kan Tikka M70 kombi skyte stål?


kombi

Recommended Posts

Har den lodda piper? Eller ligger rifleløpet fritt på den? Hva er den trykk testet til? (står på undersiden av kammeret på løpsdelen) Har den løse eller faste choker? Visst fast så hva er den på ditt våpen?

 

Gi meg svar på dette og du vil få svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Så lenge du ikke vet hva choken i hagle løpet er vil jeg si ikke skyt med stål. 18,4cm er inner diameter av løpet. Har hagle løp mere enn halv choke så er det en fare for å lage ei skudd bule på løpet pga stål mot stål gir trykk som kan bøye metal. Men på under siden av løpet skal det stå noen tall eks 950MPA eller 95 bar eller tilsvarende kan du finne ut hva det er på din? Ta også å bruk ett skyvelær og mål i munningen på hagle løpet og fortell meg hva det er så skal jeg finne ut hvilke choke du har. Altså diameter inne i munningen på hagleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Munningsdiameter er 17,2mm. Er klar over det med løpsprengning /bul, det er derfor eg ikkje har turt å prøve stål. Eg såg nøye etter på haglepipa, men kunne ikkje finne noken andre nummer der. Er det ikkje sånn at ein del løp er merkte med eit rosetegn for å kunne skyte stål? Korleis ser det ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har også en tikka m70 og har lyst til å ta opp denne tråden.

er det noen her inne som vet hvordan jeg kan finne ut om det går an å skyte stål med hagla.

Kan en børsemaker finne det ut ?

har sett etter om det står noe om bar men det gjør det ikke, det eneste som står er 18,4 F

Link to comment
Share on other sites

Jeg refererte denne tabellen i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=17732

 

I følge boka av Kjell Løvold, Haglpatronen og haglskuddet, er tabellen over cirka reduksjonen i diameter slik:

 

Full 1mm

3/4 0,7mm

1/2 0,5mm

1/4 0,3mm

Forbedret sylinder 0.1mm

 

18,4 er grunnboringen, og med 17,2 i munningen blir det 1,2mm reduksjon. Det tyder på at du har full trangboring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...