Jump to content

Pipe - lett vs tung


Bevern

Recommended Posts

Har både søkt på forumet og googlet, men finner ingen konkret info.

 

Hvilke fordeler har en tung pipe vs. lett?

 

Lest nok til å forstå at lett pipe = rask oppvarming, men hvor mange skudd med en bolt-action kan man skyte før man burde vente litt?

Veldig grovt spørsmål, men er greit å vite når en bør gi seg før løpet tar skade.

->Mer masse i pipen gir mindre vibrasjon i løpet, som resulterer i mer presise samlinger?

 

 

Kan man f.eks ta med seg en Tikka T3 lite på skytebanen en dag og skyte masse, eller bør man ta med seg kaffe & vente på at pipa skal bli "lunkent" etter 10 skudd?

 

 

 

6,5x55 søknaden kommer vell i postkassa når som helst, så har begynt å lete etter fornuftig tuslerundt'i'skogen-rifle som også kan brukes på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett.. tyngre piper er mer stabile og fører til redusert vibrasjon under skyting..

 

Selv så vil jeg ha varmintpipe i en eventuell Tikka, Sako eller customrifle. Foretrekker tyngde i rifla. Da til baneskyting, langhold og postjakt.. det blir selvsagt en lettere halvauto med standardprofil på pipe til "bevegelsesjakt" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ekspertane åtvarar mot å varmskyta, dei seier du skyt fortare ut pipa di då. Eg er ikkje eksprett, men eg prøver å ha fleire rifler med på banen og skyta ein serie med kvar. Tynne piper blir fortare varme, men dei kolnar fortare og. Største problemet med varme i pipa er flimring i kikkerten, mirage heiter det visst på fransk. Baneskyttarar brukar ofte ein tøyskjerm oppå pipa for å hjelpa på dette. Ellers er den store forskjellen at tynne korte piper er vinglete og vanskelege å skyta godt med. Lengre, tyngre piper gir vanlegvis stødigare skyting samstundes som dei er meir uhamslege og skrøyvne og meir å dragsa på. Tynne piper kan godt samla fint, men viss alt anna er likt så vil som regel tjukke piper gi mest stabil presisjon. Då tenkjer eg ikkje berre på samlingar frå serie til serie, men treffpunktstabilitet over tid. Mine tjukkare piper har dessutan den eigenskapen at dei forandrar treffpunktet mindre mellom forskjellige ladningar og kulevekter. Då blir det færre knepp å skru og så går det færre skot til innskyting. Du kan sikkert skyta masse med laiten din, men rekn med flimring i kikkerten etter ti skot. Ta med deg kaffi, avlys det andre du hadde tenkt å rekka og kos deg på bana!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare svare for meg selv, men når pipa er blitt så varm at jeg ikke klarer å holde handa rundt den. så slutter jeg og skyte, tror jeg har hørt at rundt 60 grader klarer du å holde, og noen påstår at pipa heller ikke bør overstige denne for å beholde presisjonen lengre, jeg forholder meg til dette, men hva som er reelt skal ikke jeg si deg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...