Jump to content

Ringer med tilt?


Tommen

Recommended Posts

Se for deg følgende scenario: Du har en rifle du liker godt og vil bruke til det meste av jakt, også til langholdsskyting. Du har eller setter på en picatinny skinne og bruker quick release ringer for å bytte mellom flere kikkerter. Men får du slike ringer med si 20 moa tilt innebygd? Ville hatt muligheten for å veksle mellom en 1,5-6x40, en 2,5-10x56 og en 6,5-20x50 på samme våpen.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Fiks ferdig så vet ikke jeg av noen fedrig kjøpte løsninger.

Du har lyst å få dette på ei Brno rifle?

Hvis du får montert sako optilock ringer på en base som passer Brno.

Da kan du shimse den bakre ringen til ønsket tilt. Plastringene inne i Sako/tikka Optilock ringene vil senterere og låse kikkerten godt fast i stålringen som er rundt.

Du må da selvsagt ha tre sett baser og 3 sett ringer til ditt ønsket kikkert oppsett.

Og må ha bra rutine på å stramme ny montert kikkert likt fra gang til gang.

Gjør dette med sako baser og har ikke helt 100% samme treffpunkt, men sako basene er litt spesiell. Den eter seg litt fast på sporene til sako basene under rekyl.

 

Jeg kunne godt tenkt meg denne løsningen sjøl... Men har 34mm kikkert rør, og sako sine 34mm ringer har ikke plast innlegg som 1 toms og 30mm ringene til sako/tikka.

 

Det jeg ser på som en fordel er at en slipper ei hel skinne. Mange jaktrifler må lades fra utkasteråpningen. Og det kan bli litt vel trangt med ei skinne montert over utkasteråpningen.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg vil ha tilten i ringene istedet for skinna er at jeg tror ikke jeg klarer å skru de andre kikkertene langt nok ned på 100m? Det ideelle hadde vært en slik throw-lever montasje med tilt, ser de finnes uten vertfall. Kan kanskje modofiseres? Planslipes i vinkel?

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...