Jump to content

Avfyre gammel halvauto?


ungjegern

Recommended Posts

Hei! Bestemora mi har ei gammel browning halvautohagle etter bestefaren min som ikkje har vert avfyrt på sikkert rundt 10-15 år. Eg har sitt på denne hagla og den er veldig fin så eg kunne tenkt meg å bruke den til jakt, men er det trygt å avfyre en kansje 30 år gammel halvauto?

Link to comment
Share on other sites

det er vanskelig å svare på uten å ha sjekket den av børsemaker. jeg reparete en gang en Browning a5 gml halvauto. satt i ny avtrekkerfjær. så sjekka jeg det jeg kunne på hagla for å se om den var skytbar. jeg kom frem til at det var klar bane og starta med noen svake haglepatroner. hagla er i bruk idag av ny eier. jeg er ikke børsemaker, men har god nok peiling på våpen til at jeg kunne ta hagla på banen for test. problemet er at hvis jeg sier til deg at - "det går sikkert bra, bare start forsiktig" og du ender opp med hagleladningen i fjeset og mangler noen fingre... vel da har jeg tråkket i den berømte salaten. så alt du gjør er selvsagt på eget ansvar. så snakk med en børsemaker. koster ikke skjorta å få den sjekka.

 

 

ja der kom svaret før jeg rakk å poste.

Link to comment
Share on other sites

Då komme eg te å sjå over hagla nøye meg pappa og kansje klikke med den hvis det går ann, før eg prøver den på banen ;) men går det ann å skyte den i benk først og bare ha ein tråd i avtrekkern så ein kan stå litt unna og trekke av det første skuddet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...