Jump to content

Sjekk av eldre rifle hos børsemaker i Oslo/akershus


svinejakt

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har endelig fått godkjent våpensøknad for .308 rifle og kaliber 12 hagle. Rifla er først ute og jeg har fått tilbud om å kjøpe en Sako 85 fra en eks-kollega som har gitt den til politiet siden den ikke er i bruk lenger. Han sluttet å jakte for noen år siden. Rifla er fra 1992 så jeg vil gjerne ha den sjekket ut av børsemaker før jeg kjøper den. Så vidt pratet med XXL og ble forklart at de kunne ta en kjapp kikk på den sannsynligvis, men komplett gjennomgang hadde egentlig ventetid 4-6 uker.

 

Har blitt fortalt at sako 85 er en kvalitetsrifle og ekskollegaen har ikke skutt mye med den og tatt godt vare på den, burde være greit?

Har dere forslag til børsemaker i området Oslo/akershus? Eventuelt ting jeg må passe meg for ved å kjøpe eldre rifle osv?

Tenkte at siden jeg kan få riflen billig så kan jeg heller legge litt ekstra penger i demper og spesielt optikk.

Jeg vil også ha dette gjort så fort soim mulig siden sjansene for hjeortejakt til høsten er gode og jeg vil øve så mye som mulig :)

Takker for alle svar

 

mvh

Svinejakt

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som vil ha ting så fort som mulig hos børsemaker på denne tida av året... Ville IKKE brukt xxl ivertfall... Da tar det dobbelt så lang tid som nødvendig..

Sako fra først på 90 tallet burde ikke gi deg noen overraskelser men kan være greit å få en børsis/ våpenkyndig til å se over den ja. Hør med Magne Landrø på Lillestrøm f.eks..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hahaha når jeg trykket meg inn her forventet jeg nok en Mauser tråd. Eldre rifle også er det fra 90tallet åhh nei du. Eldre rifle må du hvertfall til 70 tallet spør du meg, men nå har jeg ikke penger som renner ut av lommeboka heller :wink:

 

Nei når du plukker opp rifla tar du og pusser løpet med oljer og karbon og mantelfjernere til det er helt rent. Hvis det ikke er noe rust er den bra. Og hvis du fortsatt ser riffling i løpet. Sjekk alt av skruer på rifle og kikkert(hvis det sitter det på den) Så ser du om den treffer der du sikter.

Link to comment
Share on other sites

Rifla er fra 1992 ...

Det er ikke gammelt for en Sako. Det finnes vel de som hevder at slike er bedre enn de nye.

Har blitt fortalt at sako 85 er en kvalitetsrifle

Det stemmer vel det, men dersom riflen er fra 1992 er det ikke en Sako 85 men heller en noe eldre modell. Ikke at det er noe galt i det.

 

Sjekk med Landrø på Lillestrøm eller Jakt og Friluft på Hvalstad (Asker).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen.

Skjønner jo at gammelt er blitt brukt feil her, men i positiv forstand for min del.

Selv politiet sa det var en sako 85 og at den var registrert i 1992, så virker som det stemmer.

Kanskje enklest å sjekke i Asker siden det er i området. Lillestrøm blir litt på feil kant av byen.

Jeg trenger ikke å ta noen forbehold om å sette på lyddemper på rifla? eller optikk for den saks skyld?

Middelaldrende rifle og resten nytt må jo være bra:)

 

Etter det er bare å få tak i en gjeng med øvingsskudd og bra jaktammo. Litt på siden sav tråden, men noen som har link til billig og bra ammo til en .308. i første omgang hjort, hvis jeg er heldig rein også?

Editerte denne med at jeg kommer ikke til å begynne med hjemmelading enda;) Jeg vet vel den kommer.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en Sako 85, er den ikke fra 1992. 85-modellen kom først i 2006.

 

Det er sannsynlig at det er en L579.

 

Her er kilde (Wikipedia riktignok, men...): http://no.wikipedia.org/wiki/Sako

 

Om du har nummeret på rifla, kan du se om du finner noe i nærheten her: http://www.scribd.com/doc/95807047/SakoOldmodelsNumbering

 

Her er det en blanding av Sako og Tikka. L-modellene er Sako, mens M-modellene er Tikka, etter hva jeg har skjønt. Litt infløkt for en gammal stakkar...

 

Uansett. Eldre Sakoer er gull! Har selv en L579 (AII, som det står på låskassa) Forester i .308, og senest i går hadde jeg 8 mm samling på fire skudd (i benk riktignok) med hjemmesnekrede matchpatroner. Denne børsa forlater aldri heimen... 8) Skyter jammen bedre sittende uten anlegg med denne i forhold til en Brno Fox i .222 (også ammo strikket i heimen)... Slettes ikke verst til å være fra april 1980! :D

 

For å si det sånn; jeg vil heller ha en tjue (i ditt tilfelle) år gammel Sako enn en ny billigrifle dersom den er i god stand og ikke har gått altfor mange skudd (billigriflene i dag er selvfølgelig bra nok de, men jeg får i hvert fall ikke den helt store kvalitetsfølelsen av å tukle på dem.)

Link to comment
Share on other sites

Er vel en grunn til at ting tar tid de fleste seriøse plasser på denne tiden av året. Skjekket venteid her om dagen hos endel børsemakere å for vanlige jobber så er det mellom 3 å 6 uker på hele linja.

Det er mange som vil ha ting så fort som mulig hos børsemaker på denne tida av året... Ville IKKE brukt xxl ivertfall... Da tar det dobbelt så lang tid som nødvendig..

Sako fra først på 90 tallet burde ikke gi deg noen overraskelser men kan være greit å få en børsis/ våpenkyndig til å se over den ja. Hør med Magne Landrø på Lillestrøm f.eks..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en Sako 85, er den ikke fra 1992. 85-modellen kom først i 2006.

 

Det er sannsynlig at det er en L579.

 

Her er kilde (Wikipedia riktignok, men...): http://no.wikipedia.org/wiki/Sako

 

Om du har nummeret på rifla, kan du se om du finner noe i nærheten her: http://www.scribd.com/doc/95807047/SakoOldmodelsNumbering

 

Her er det en blanding av Sako og Tikka. L-modellene er Sako, mens M-modellene er Tikka, etter hva jeg har skjønt. Litt infløkt for en gammal stakkar...

 

Uansett. Eldre Sakoer er gull! Har selv en L579 (AII, som det står på låskassa) Forester i .308, og senest i går hadde jeg 8 mm samling på fire skudd (i benk riktignok) med hjemmesnekrede matchpatroner. Denne børsa forlater aldri heimen... 8) Skyter jammen bedre sittende uten anlegg med denne i forhold til en Brno Fox i .222 (også ammo strikket i heimen)... Slettes ikke verst til å være fra april 1980! :D

 

For å si det sånn; jeg vil heller ha en tjue (i ditt tilfelle) år gammel Sako enn en ny billigrifle dersom den er i god stand og ikke har gått altfor mange skudd (billigriflene i dag er selvfølgelig bra nok de, men jeg får i hvert fall ikke den helt store kvalitetsfølelsen av å tukle på dem.)

 

Merker jeg er glad for jeg spurte her. Virker jo positivt med den Sakoen. Så får vi se når jeg får løst mysteriet om hvilken type det er. Rifla ligger som sagt hos politiet og hun sa det var en sako 85 som var anskaffet i 1992. Må få sett på den rifla så fort som mulig så kan jeg finne ut hva slags type det er, selv om jeg ikke bryr meg veldig nå om det er det ene eller andre. Viktigste for meg er at det er en ordentlig rifle og det har jeg trua på nå. Bare krysse fingre for at den er på stell slik eieren sier. Har jo blitt fortalt at det er kikkertsikte på den også, men vet ikke hva slags der heller. Dette er det man kaller en kindereggrifle ;)

 

Skjønner det er ventetid på å få utført ting siden det nærmer seg sesong veldig, men forhåpentligvis skal jeg ikke ha noe gjort. Bare få tatt en enkel sjekk om ting ser greit ut, deretter få tatt noen skudd med den for å sjekke at den kan skytes med. Gleder meg:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...