Jump to content

Fatter ikke hva som skjer......


Mauser vz 24

Recommended Posts

MIn 22-250 er blitt vanskelig å ha med å gjøre mildt sagt............ Trykket er ikke til å bli klok på.

Lader med 34 grs N150 bak en 55 grs sierra GK,noe som skulle være en laber ladning i følge div ladebøker.

Skyter i kronograf å hastigheter på ca 1145ms.å trykk tegn på hetta.

Ladet med 30 grs N150 å fikk 1055 ms å fin hyls ikke tegn til trykk å det burde det ikke være.... Men så øket jeg til 31 grs å da var det 1177 ms!!!!!!!!! å hetta ramla ut. Hva f er det som skjer???????????

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har vært borti tilsvarende en gang, se om ikke det har bygd seg opp dritt i hylsene dine, jeg fikk også trykk og hastigheter som ikke liknet grisen i forhold til ladningene, mine hylser den gang var noe ræl jeg hadde samlet opp på skytebanen, og noen av dem viste seg å ha et skikkelig lag med gørr i seg, (siden har jeg ikke plukka hylser på banen)

en annen ting er jo at i dette kaliberet vil jo kanske mantel og karbon bygge seg opp fortere enn i grovere kaliber , dette vil jo mest sannsynlig øke trykke endel, men dette har du sikkert sjekka ?

Link to comment
Share on other sites

Et par tips:

 

Sjekk om det er olje eller "dritt" i kammeret. Rengjør med f.eks skrutekker og fille.

 

Hadde selv lignende problem i 300Winmag. Fikk overtrykk når jeg lada nye kuler. Og måtte under minimum på ladinga for å slippe overtrykk...

For å teste kjøpte jeg nye Oryx kuler, da jeg hadde ladet med disse tidligere uten problem. Fant fram "lade dagboka" og en lading jeg hadde brukt før som dengang fungerte bra i mitt våpen. Hadde til og med MRP krutt fra samme lot.

Denne gangen ble rekylen rett og slett "brutal" (til å være 300Wm), og det ble så mye overtrykk at det kom stikkflammer ned i magasinet :overrasket: . Tennhetta var vekk da jeg omsider klarte å få opp hevarmen.

Ble rett og slett redd, og vurderte da å bytte løpet. Men fikk tips om å bruke Remington bore cleaner av en som har mye er faring med våpen og lading. Han mente mantelavleiring kunne være årsaken. Hadde bare brukt slikt skum som løser opp mantel tidligere. Men dette fjerner rett og slett ikke nok. Og etter noen hundre skudd med homogene kuler, hadde det nok bygget seg opp et godt lag. Etter å pusset i hjel 2 stk. bronsebørster sammen med rem. bore cleaner helt til løpet var 100% reint for mantel, var problemet løst. Ingen mer overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt er hylsene det første jeg også tenker på.

Det er stor volumforskjell på diverse fabrikater.

Har du byttet hylsemerke kan det være dette som er problemet.

Vei hylsene og se om de er like tunge, og sjekk de for innvendig for dritt.

Husker at de aller tyngste hylsene var Federal.

Måtte gå en god del ned i ladning før de ga samme trykk om Norma hylser.

Videre sjekk at friflukten er som den bør være.

Ganske kritisk hvis denne er for kort, så sjekk også patronlengden nøye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...