Jump to content

Slakteri?


Kmodal

Recommended Posts

Jeg vil først si at det greier du helt fint selv, og at det er en lærerik og trivelig jobb hvis du er normalt begavet i å håndtere en kniv. Du finner frem til instruksjoner på nett, i bokhandelen eller i jaktbladene nå utover høsten. Jeg har aldri stykket opp et rådyr, men jeg vil tro at du ikke demonterer låret eller bogen slik som på de store hjorteviltene (?). Det bør dermed være ganske fort gjort.

 

Når det er sagt må jeg innrømme at jeg spurte en slakter om å stykke opp et hjorteslakt for meg for et par år siden. Han sa at han pga hygenekrav måtte vaske ned hele slakteriet etter jobben hvis han tok inn viltslakt, så han måtte ha timebetalt for en halv dag vasking i tillegg til jobben. Du skal dermed ha noen dyr å partere for å unngå å betale dobbelt så mye for vask som for selve jobben.

Link to comment
Share on other sites

Grovpartering er veldig enkelt. Heng slaktet opp etter bakbeina, skjær av begge bogene, du ser at du er på rett vei når du klarer å følge hinnen innafor bogen. Når dette er gjort, skjærer du inn et lite stykke foran begge lårene for å skjære ut slagsidene,,,,,eller sidekjøttet. Her går du så langt opp mot ryggen at du nesten er borti indrefileten. Så følger du bare denne til du treffer bakerste ribbein. Her bruker mange å ta med noen ribbein for å få denne siden større. Nå kan du skjære ut indrefileten om du ikke vil ha denne med i kottelett kammen.

Så sager du av alle ribbeina så nært intil ryggen som du ønsker.

Nå har du bare selve ryggen å begge lårene igjen. Noen bruker å kappe ryggen like foran lårne, mens andre bruker skjære dem løs fra selve slaktet......smak å behag det. Om du kapper ryggen foran lårne, deler du bare den lille ryggbiten mellom dem rett i to slik at du får en liten bit rygg på hvert lår.

Når det gjelder resten av parteringen, er det like mange måter å gjøre det på som det er mennesker som gjør det :lol:

Det viktigste er å få benyttet mest mulig av kjøttet.

Man grovparterer et slakt lett på 5 min...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...