Jump to content

Lovtolkning, jakt på lange hold, hijakt, kråke mink,rev


Gullhaug

Recommended Posts

Lovtolkning, jakt på lange hold, hijakt, kråke mink,rev og også tråder der man snakker om bruk av blyhagl.

 

Kammeret er et åpent forum og slik jeg leser mange av trådene her på forumet spesiellt de som går på jakt på lange hold, hijakt,kråke, rev og "blyhaggeltrådene" beveger mange av innleggene seg langt over det som er lovlig...

 

I vår jaktlovgivning (og norsk jakttradisjon) bruker man begrepet "human jakt" som en forutsetning for utøvelse av jakta...

 

Hva er så den juridiske tolkningen av dette, og her har vi Norges Høyesterett å støtte oss på som i 2003 legger til grunn en streng tolkning.

 

"Høgsterett fann at § 19 råka også den som driv jakt og fangst på ein slik måte at det oppstod fare for uturvande liding for viltet. Ei utsegn om at § 19 ikkje råka einkvar fare, og at faren i dette tilfelle var så liten at den dømde måtte frifinnas, førte heller ikkje fram. Spørsmålet om det konkret låg føre ein fare, galdt bevisdømminga under skyldspørsmålet, som ikkje kan prøvas av Høgsterett. Omsynet til respekten for viltlovgjevinga tilsa at det ved alvorlege brot også vert reagert med tap av rettar og inndraging sjølv for aktlaust brot, jf. Rt. 1995 side 867. Jakt og fangst etter at jakttida var over, vil normalt føre til tidsavgrensa tap av retten til jakt og fangst, jf. Rt. 1990 side 1080. Verknaden av tapet av rettar blei rekna frå avseiinga av dommen i Høgsteret"

 

 

Så da kjære brukere av dette forum tror dere det gavner fremtidig jakt i Norge at man skryter av jakt: Jakt på lange hold? Jakt der man graver opp hi og bo? Hunder som sliter ihjel mink og rev(også i båndtvangstid)?mSkadeskutte kråker, rev og mink?

 

Skal vi nå prøve en holdningsendring der vi får den norske jegerstanden her på forumet til å virke noe mere seriøse?

 

Hva tror dere kommer av lovendringer hvis forumet fortsetter med disse holdningene?

 

 

Jada jeg er en sur gammel gubbe...men prøv og tenk før dere publiserer deres ulovligheter da dette rammer oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Er delvis enig i dine synspunkter, men har endel spørsmål til deg da jeg hverken vet hvem du er eller kjenner deg personlig.

1: blyhagl er forbudt og skal derfor ikke brukes.

2: skadeskyting skjer og kommer alltid til å være en av de faktorene som forekommer under jakt. Regner med alle jegere gjør hva de kan for å unngå dette. Har du aldri skadeskutt?

3: hva er langt hold? Er vel en personlig grense der man selv kjenner sine begrensninger og lar fornuften styre under de rådende forhold på jakt.

4: hijakt/jakt med hund. Hvordan tror du hiuttak av f.eks jerv foregår fra myndighetenes side? Hvis hunden din hadde gått inn i rev/grevlinger hi og ikke hadde kommet ut, hva ville du ha gjort? Dratt hjem til godstolen og gitt f..n.

Jakt er ikke disney channel!

 

Ellers er jeg enig i at alt ikke er så lurt å legge ut på åpne forum.

Link to comment
Share on other sites

Er delvis enig i dine synspunkter, men har endel spørsmål til deg da jeg hverken vet hvem du er eller kjenner deg personlig.

 

Ellers er jeg enig i at alt ikke er så lurt å legge ut på åpne forum.

 

Poenget er ikke at uhell ikke kan skje under jakt....for uhell skjer.

 

Poenget er at vi på kammeret har en rekke tråder der man ser klare brudd på både våpenlov og ikke minst jaktloven. Og handlingene er med forsett...og ikke uhell.

 

Når man på et åpent forum skryter av egne ulovligheter, eller der man ser at innlegg foherliger inhuman jakt vil dette leses av mange og vi som gruppe jegere vil få ytterligere restriksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har du rapportert disse innlegg som bryter med loven?

 

Nå er det moderatorer som skriver i flere av disse trådene slik at rapporterig er neppe nødvendig :roll:

 

Eksempel tråden hvordan felle kråka med 22 lr :twisted:

 

Jeg ser heller det ikke som min oppgave å rapportere tråder, men er seriøst fortvilet over at såpass mange både utøver inhuman jakt og ikke minst at mange støtter opp under brudd på viltloven her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette som står i §19:

 

§ 19. (human jakt)

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

 

 

Jakt vil ikke kunne utføres uten at viltet utsettes for en viss lidelse. Det vil da være et behov for å definere hva som ER nødvendig lidelse (dvs. lidelse som en må påregne for å kunne få avlivet viltet innenfor praktiske rammer, selv ved avliving i bås er det trolig lidelse av en eller annen art)

 

Hva er så denne nødvendige lidelsen? og når blir den unøvendig - og når blir faren for lidelse unødvendig stor - alt dette er knapt målbare ting. Og en rett må ta utgangspunkt i hva som er vanlig eller gjennomsnittlig, eller det beste som kan oppnås - når den skal si hva som er "uturvande"...

 

Jeg har ikke svaret... Men vi må skille mellom klare brudd på lov, og på brudd på noens tolkning av den

 

Her er noen spørsmål til deg Gullhaug:

- jeger A skyter ei flygende gås med sideskudd på 30m, jeger B skyter ei sittende gås med rifle, på 300m? hvor er det størst fare for uturvande liding?

- Jeger C, som såvidt klarer skyteprøven skyter en skremt travende elg skrått bakfra på 80m med sin 6.5x55, jeger D skyter en stillestående, intetanende elg på 500m med sin 338LM, som han hvilken dag som helst kan skyte prøven på 800m med, hvem er mest etisk, hvem følger §19 best

 

Vi må snart innse at vi har bedre verktøy enn for 50 år siden - norsk jegertradisjon er bygget på HV Mausere med åpne sikter. Vi må også snart innse at jakt utøves for å drepe viltet, ikke for å kose med det.

 

 

Ellers er jeg jo 100% enig i at vi godt kan være spørsmålene som dreier seg om direkte ulovlige ting foruten - blyhagl ER forbudt, det er ikke noen tolkning behøvd. Men beskrivelser av reell jakt, det trenger vi mer av, enten det er med hiund, eller på tvers av daler og søkk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Snakker du om brudd på Norsk lov, eller din tolkning av human jakt?

el.

 

I første post legger jeg med sitat fra Høyestreretts tolkning av paragraf 19 og det er det jeg legger til grunn når jeg påpeker hva som skrives på et åpent forum...

 

Skyter kråker på 400 meter ++ med 22lr...

 

Skyter gås/ gås i flokk på 400 ++ meter...

 

Grave ut / ødelegge gjentatte hi for grevling, rev, mink...

 

Hund som river rev, mink...

 

Klare oppfordringer og bruk av blyhaggel under jakt...

 

Dette over som eksempler.

 

Og i tilegg tråder der man selvsagt romantiserer jakt på så lange avstander at man åpenbart må tro at 99% av alle jegere/skyttere vil sette viltet i større fare for skadeskyting.

 

Kammeret som forum har et ansvar etter min mening at vi skal bidra til jakt basert på norsk lov og norsk tradisjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Her er noen spørsmål til deg Gullhaug:

- jeger A skyter ei flygende gås med sideskudd på 30m, jeger B skyter ei sittende gås med rifle, på 300m? hvor er det størst fare for uturvande liding?

- Jeger C, som såvidt klarer skyteprøven skyter en skremt travende elg skrått bakfra på 80m med sin 6.5x55, jeger D skyter en stillestående, intetanende elg på 500m med sin 338LM, som han hvilken dag som helst kan skyte prøven på 800m med, hvem er mest etisk, hvem følger §19 best

 

K

 

Når det gelder første avsnitt mener jeg at både A og B må vurdere egen kapasitet og eget utstyr / erfaringsnivå og vil med rett vurdering kunne aksepteres uteN å utsette viltet for unødvendig lidelse.

 

Når det gjelder andre avsnitt mener jeg begge eksemplene utsetter viltet ('ikke tiligere påskutt/ skadet) for risiko ut over paragraf 19.

Link to comment
Share on other sites

Ehhhh,hva er ulovlig med å grave opp hi?

Det er jo slik grevlingjakt har foregått i mange hundre år og er den eneste måten å jakte grevling på med hihund.

Snakker man uttak fra hi med yngel så går ikke denne formen under jakt!

Da snakker vi om skadedyrbekjempning. Noe som er en helt annen sak!

 

Edit.

Det er en uskreven regel å sette hiet man har gravd opp tilbake i stand før man forlater plassen.

Altså kan hiet benyttes igjen kort tid etter at jakten er avsluttet

Link to comment
Share on other sites

norsk tradisjon

Så skal vi bruke gammel tradisjon, og kun diskutere fangstgroper - eller skal vi tilpasse tradisjonen moderne utstyr og kompetanse, kikkertsikter, langholdsrifler, high-density hagl, forbedrede choker og krutt? For ordens skyld, moderne jaktbuer og piler er moderne utstyr.

Hva som er tradisjon er avhengig av hvem du spør, jeg har tradisjon for å drite om morran, Kammeret kan ikke modereres etter min eller din tolkning av tradisjon.

 

Ettersom lover ikke er statiske, så må det være lov å diskutere ting som ikke er lov også - med tanke på å endre dem. Dette gjelder 99% av blyhagltrådene, buejakttrådene, og temaet skarpe ettersøksunder (ala Vorsteh på rådyr). Det er også andre ting som er lov eller ulovlig i andre land, eksempler er revejakt fra bil, eller kaninjakt med luftgevær - begge deler lovlig i Storbrittannia. Det må gå an å diskutere sålenge det går fly dit?

 

Når det gelder første avsnitt mener jeg at både A og B må vurdere egen kapasitet og eget utstyr / erfaringsnivå og vil med rett vurdering kunne aksepteres uten å utsette viltet for unødvendig lidelse.

Enig, men egen erfaring tilsier at det krever langt mindre trening å skyte gåsa som sitter med rifle. Risikoen for bom/skadeskyting er også langt mindre. Men også den flyvende gåsa er innafor min tolkning av §19, dog med en nokså liten margin.

 

Når det gjelder andre avsnitt mener jeg begge eksemplene utsetter viltet ('ikke tiligere påskutt/ skadet) for risiko ut over paragraf 19.

Her er vi uenige. Jeger C bør ikke skyte. Jeger D "kan ikke bomme"... Det er "trigger pulling conditions" (ikke vind eller "forhold") og jegeren har gjort hele hjemmeleksa, han har side opp og ned med notater fra banen, og han har kronografdata i alle tenkelige temperaturer - og han trener regelmessig, 1 - 2 ggr i uka, på de aktuelle holdene, og på noen uaktuelle :wink:

Jeg sier ikke at det uansett er greit å skyte elg på 500m, men at det godt kan være det. Et skudd slik jeg beskriver det her vil etter min mening være mer iht. §19 enn de aller fleste skudd på elg...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er vi uenige. Jeger C bør ikke skyte. Jeger D "kan ikke bomme"... Det er "trigger pulling conditions" (ikke vind eller "forhold") og jegeren har gjort hele hjemmeleksa, han har side opp og ned med notater fra banen, og han har kronografdata i alle tenkelige temperaturer - og han trener regelmessig, 1 - 2 ggr i uka, på de aktuelle holdene, og på noen uaktuelle :wink:

Jeg sier ikke at det uansett er greit å skyte elg på 500m, men at det godt kan være det. Et skudd slik jeg beskriver det her vil etter min mening være mer iht. §19 enn de aller fleste skudd på elg... K

 

Uproblematisk å være uenig...men det er her Høyesterett har tolket aktsomhetsbegrepet strengt...og jeg er ikke i tvil at man ville blitt dømt i en sak der man skyter mot friskt hjortevilt på 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende hi/bo:

 

Viltloven paragraf 1, naturmangfoldsloven paragraf 6 mfl...

 

Gråsonen er det du skriver om å sette hiet tilbake i stand :wink:

Ahhh,så hijakt med revesprenger er da ok? :)

Og valpejakt på rev/jerv så lenge man har fått dispensasjon!

Bra man fikk det avklart :)

Link to comment
Share on other sites

Uproblematisk å være uenig...men det er her Høyesterett har tolket aktsomhetsbegrepet strengt...og jeg er ikke i tvil at man ville blitt dømt i en sak der man skyter mot friskt hjortevilt på 500 meter.

 

 

Jeg er iallefall sikker på at jeger C, han som ikke kan skyte som skyter på løpende elg på 80m, IKKE ville blitt dømt - så hva er feil? Og hvorfor skulle jeger D bli dømt om han har kompetente vitner som forteller at dette er 100% kurant? At det er slik man gjør det?

 

Hver gang en kuk maser om alt som ikke er lov, burde vært forbudt, er umoralsk osv., så snevres dette vinduet inn, vinduet for hva som er lov - det blir flere restriksjoner. Noen må ta på seg å åpne det opp litt. Fortelle om det som som skjer, som er kurant, effektivt og som virker -

men det tør man ikke for det er ørten jævler i egne rekker (og som rammes selv tilslutt) som sitter klare til å anmelde, hetse og være bedre til å være PK. Er det rart man er lei av dette forumet.

 

Forskjellen på oss at jeg tror at den almenne aksept styres av det som oppfattes som vanlig, her i landet kan man ikke stikke seg ut. Det vil og være vanskelig å dømme noen for å gjøre noe som er vanlig, f.eks. skyte ei rype på litt for langt hold eller en elg i litt for stor fart.

Du tror at sålenge vi kappes om være "bedre" enn hverandre i å jakte slik vi tror almenheten og lovgiverene vil, så vil vi få mer aksept? Jeg tror vi vil få mindre og mindre sålenge vi holder på med den "unnskyld at vi er til"-holdningen, og nærmest har som utgangspunkt at vi gjør noe galt.

 

Men jeg vet det ikke, og det gjør ikke du, ikke TikkaT3, og ikke Omega - vi er enige om hvor vi vil, men ikke hvordan. Men et tips kan være å se til praktiskskytterene som snart har klart å tie seg selv ihjel.

 

 

La oss jakte og skyte og være stolte av det, ikke gå rundt og være redde for all mulig "aksept".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...