Jump to content

Ung NES til ettersøk og bandhund.


VestlandsJeger

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har ein NES hann som no er knappe 5 mnd. Tanken er at denne skal bli kombinert ettersøks- og bandhund på hjort. (Eventuelt littegrann elg om sjansen bye seg).

I utgangspunktet hadde eg tenkt å la vere å bruke denne på jakt i haust, men vente med jakt til etter at eg får godkjent han på ettersøk. Noko som eg håpar å få til vår/sommar neste år.

 

Men, det er jammen seigt å ha ein hund heile hausten utan å ta den med på jakt i det heile tatt. So eg kjem nok til å ha han med litt.

Vi jaktar mest drivjakt, so eg tenker at eg kan ha med hunden i drevet og la den få litt generell jakterfaring, utan å prege den for mykje på ferske spor heilt enno.

 

Er det nokon som har erfaringar med dette? Kor mykje kan eg ta sjansen på å bruke hunden på jakt i haust, utan å "øydelegge" for trening og godkjenning på blodspor. Bekymrar eg med unødvendig for dette? Eller er eg i ferd med å gå i ei klassisk felle...?

 

PS: Eg vil ha erfaringar. Eg er ikkje so interessert i lange preiker om "den rette lære" og kva alle andre gjer feil... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper det er noen som kan gi deg et kvalifisert svar på det du spør om. Jeg har ingen fasit. Hvorfor må du vente et helt år for å få hunden godkjent? Jeg regner med at du trener ham på blodspor nå, og ferskspor er han sikkert interessert i. Om jeg var deg, ville jeg trent ham på blodspor i hele sommer og forsøkt å melde ham opp til prøven i august i år.

Link to comment
Share on other sites

Har ei jämthund tispe som jeg skulle få godkjent i fjor sommer, men så fant hun ut at blodspor det gidder ikke jeg.... :o

La da vekk blodsportrening og når jakta kom så ble den brukt både løs og i band. Tok opp sportrening igjen når snøen gikk i vår, hun sporet da som en drøm. Så for min del hadde det ikke noe å si at hun hadde vært borti elg før blodsporprøve ble tatt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ha hunden med deg på post; der lærer han å være rolig og taus og dere har også godt selskap av hverandre. Skyter du dyr som du VET ligger etterpå så la ham spore inn på fallet - det er en superfin trening.

 

Det er enda en stund til jaktstart så da kan du trene blodspor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...